• Empresa
  • Innovació a la catalana: l'agència que fa aflorar el talent i les idees de líders mundials

Innovació a la catalana: l'agència que fa aflorar el talent i les idees de líders mundials

Impulsada per Ignasi Clos i Joan Ras, SDLI ha creat eines per fomentar la innovació oberta a empreses i ha col·laborat amb projectes d'HP, Damm o Mango

L’equip líder del Grup SDLI: Angel Segura (CTO) i Joan Ras, Xavier Lesauvage i Ignasi Clos (Socis Directors) | Cedida
L’equip líder del Grup SDLI: Angel Segura (CTO) i Joan Ras, Xavier Lesauvage i Ignasi Clos (Socis Directors) | Cedida
Bernat Bella
Periodista
24 de Novembre de 2025 - 04:55

"Ens frustrava veure com les empreses apagaven el talent creatiu dels seus equips". Aquest va ser el motor que va moure Ignasi Clos i Joan Ras a impulsar una agència d'innovació per impulsar i potenciar el talent intern de les organitzacions. Era el 2012 i amb prou feines es trobaven responsables d'innovació a les companyies. Tretze anys després, SDLI ha portat sistemes d'innovació interna i externa a més de 200 empreses i ha col·laborat amb referents com HP, Damm, Almirall, Borges o Mango. "Nosaltres creem el sistema perquè floreixi la innovació", resumeix Clos. 

 

L'Ignasi i el Joan eren economistes i treballaven en el món de la consultoria. En les seves feines veien com les organitzacions limitaven el talent dels treballadors i moltes propostes i plans quedaven en paper mullat: "S’han creat organitzacions orientades al procés, a l’eficiència, a la jerarquia i a fer plans que no van enlloc". Aquesta frustració els va portar a impulsar SDLI, amb l'ambiciós objectiu de crear comunitats d'innovació a les empreses per treure suc de tot el talent. L'Ignasi té clars els beneficis: "Les companyies que més aposten per innovar creixen ràpid, atreuen més talent i incrementen la satisfacció del treballador". Ara, SDLI també compta amb el lideratge de Xavier Lesauvage, que es va incorporar el 2021 després de la fusió amb Connociam.

El concepte clau era la innovació oberta i desenvolupar eines col·laboratives per facilitar que qualsevol companyia pogués innovar a partir d'aportacions internes o externes. Per exemple, a HP van establir una plataforma per aflorar el talent intern i, d'aquí, va acabar sorgint el projecte d'un robot que imprimeix a terra pel sector de la construcció. A Damm, la seva eina va servir perquè sorgís una proposta de fer un got intel·ligent per festivals que manté la beguda fresca, no genera plàstic i s'hi pot pagar. "Nosaltres no generem la innovació, posem les bases perquè sigui possible", explica l'Ignasi. També en innovació externa: amb Almirall van crear un portal perquè investigadors d'arreu del món proposessin solucions a reptes de dermatologia que plantejava la companyia catalana: avui dia el 50% dels nous fàrmacs dermatològics d'Almirall venen d'aquí. 

 

Els més extravagants i un gra de sorra

Des d'un bon inici, tenien clar que la innovació a les empreses anava molt més enllà dels departaments d'innovació. Qualsevol treballador o agent extern podia aportar idees per desenvolupar nous serveis, productes o projectes. Per això, van crear l'eina per fer possible aquestes aportacions: "Creem companyies més creatives on els treballadors puguin desenvolupar tot el seu potencial i no s'autolimitin". Tot plegat, generant comunitats d'innovació a partir d'entorns digitals que estructurin i professionalitzin la innovació. 

Avui en dia, qui no parla d'innovació sembla un marcià. Però no era igual el 2012: "En aquella època no hi havia ni responsables d’innovació. Anàvem als llocs i érem els rars. No es parlava gaire d’innovació". De fet, Clos explica que algunes companyies que s'han convertit en clients havien après innovació a través del seu blog: "Humilment, hem aportat el nostre gra de sorra per construir la normalització i professionalització de la innovació. Ho hem vist créixer".

Travessar l'oceà per innovar

Amb els anys, van anar guanyant la confiança de petites i grans empreses i han viscut un creixement orgànic i sense inversió externa: "Demostra la qualitat i l'impacte del que fem. Els clients ens han portat més clients, ens enorgulleix". La llista d'empreses referents amb les quals han treballat és llarga: Fluidra, Raventós Codorníu, Hospital Clínic, Bayer, Bimbo, HP o Damm. "Companyies líders a escala mundial confien en nosaltres per assentar el sistema d’innovació", celebra. 

L'Ignasi i el Joan sabien que la seva era una empresa de serveis i, sovint, en èpoques de crisi la innovació és el primer que cau. Per això, han desenvolupat el programari Voltea, que permet gestionar la innovació a les organitzacions a través d'un sistema digital. Permet visibilitzar reptes, idees, compartir aprenentatges i fer accessible que qualsevol professional participi en la innovació de la companyia. "La innovació no ha de ser un departament, ha de formar part de la cultura de tota l'empresa", assenyala. I Voltea està obrint les portes de la internacionalització: ja tenen presència a l'Argentina, Colòmbia, Xile i Mèxic. També de la intel·ligència artificial, que han incorporat en el programa per accelerar els processos creatius i millorar l'eficiència.

Ignasi Clos, en una sessió d'innovació oberta | Cedida
Ignasi Clos, en una sessió d'innovació oberta | Cedida 

 

Tretze anys després del seu naixement, la innovació s'ha normalitzat i, per tant, també la competència. Però SDLI es manté com una referència en crear sistemes per fer possible la innovació: "És el que ens diferencia". No en va han arribat fins a la Xina, on formen empreses en innovació circular. 

I llança un missatge molt clar: "Ens perdem massa amb la innovació tecnològica, i la tecnologia mai ha servit de res sense un bon sistema d'adopció". L'Ignasi apunta que la "innovació és molt més humana, va més de persones que de tecnologia". "Coneixem les claus de l'èxit de la innovació corporativa i no és pura tecnologia", conclou.