Gestionar la capacitat d'innovar de les persones és la base per existir en el mercat | iStock
Gestionar la capacitat d'innovar de les persones és la base per existir en el mercat | iStock

La innovació té nom de persona

La col·laboració externa entre individus, startups, pimes i grans empreses es converteix en un element bàsic per sobreviure en el mercat

Gestionar la caducitat dels productes i serveis per reinventar-se i innovar. La indústria bé sap que cal transformar-se per no morir, però per fer-ho, la col·laboració externa entre persones, startups, pimes i grans empreses es converteix en un element bàsic per caminar cap al futur i continuar existint en el mercat. Pensar a l'uníson és la clau per evolucionar, però també per marcar la diferència amb la competència. Aquest és el fil conductor de la tercera edició Future Industry Congress organitzat per l'Eurecat, que centra la seva atenció en la indústria avançada, digital i connectada.

Més info: Start4big: cinc grans empreses sumen forces per impulsar la innovació

El director general de Hartmann Espanya, Jordi Guinovart, té clar que és impossible concebre un procés d'innovació "sense un procés d'eliminació". Així ho ha subratllat durant la taula rodona La innovació en la indústria, on també ha posat de manifest que la innovació "és com la natura: creix, es transforma i es renova". I ho fa per satisfer la societat perquè, en paraules del director general d'Enginyeria de Nous Models de Nissan, Sergio Alcaraz, "la innovació és de les persones".

Els quatre ponents de la taula rodona provenen de diversos sectors -turisme, automoció, món sanitari, alimentació i aromes-, però tenen un factor comú: afronten la innovació com a una eina col·laborativa i oberta. Empresaris, investigadors i tecnòlegs els escolten amb una atenció imponent: la gran sala està en silenci, ells tenen la clau evolutiva de les seves empreses que, al mateix temps, rau en la tecnologia 4.0 i la innovació.

 

La taula rodona 'La innovació a la indústria' centra la seva atenció en les persones | Eurecat

La taula rodona 'La innovació a la indústria' centra la seva atenció en les persones | Eurecat

 

Per reunir tots aquests elements, el congrés demostra, una vegada més, la importància d'establir ponts entre els avanços en R+D i el sistema productiu. Segons el vicepresident de l'Eurecat, Daniel Altimiras, la suma entre aquests dos factors "vol contribuir a impulsar l'intercanvi d'idees davant dels reptes que introdueixin les noves tecnologies en les empreses perquè puguin ser més competitives gràcies a la innovació tecnològica".

Valors sincronitzats

La innovació s'estableix com a factor clau per aportar valor empresarial i, en això, tots hi estan d'acord. Això sí, la sincronització amb els clients és bàsica perquè, sinó, no hi ha confluència. Alcaraz considera que "cal donar llibertat a la gent per treballar en les seves idees dins la nostra visió" i, per portar-ho a terme, és important crear un ecosistema que englobi, entre d'altres, universitats, centres de disseny, startups i centres tecnològics. 

El director general d'Enginyeria de Nous Models de Nissan admet que "la innovació és una cosa que no tenim internament" i sosté que, per tant, "hem d'obrir-nos, buscar fora i col·laborar". En aquest sentit, la CEO de Carinsa, Vanesa Martínez, posa damunt la taula que "la innovació és la clau per consolidar l'estratègia del grup" i se suma a les afirmacions d'Alcaraz assegurant que, sense l'ecosistema que han creat entorn l'empresa, res no hagués estat igual.

De fet, Carinsa aposta completament per aquesta via i, precisament per això, un 20% del seu pressupost va destinat només a la innovació per establir relacions amb agents i institucions de la recerca. "Gràcies a la innovació, esperem ser grans", ha insistit.

El president de l'assessoria turística Advanced Leisure Service, Ángel Díaz, ha reconegut que, durant la crisi, es van haver de reinventar en el món del turisme, l'oci i l'entreteniment. Un dels passos més importants que estan portant a terme és convertir La Rambla en el primer projecte pilot de carrer sostenible. I tot, gràcies a la tecnologia.

A parer seu, "innovar és crear el futur en què creiem". I creuen en "les persones, en fomentar la capacitat d'innovar, en formar equips que creïn projectes i en consolidar xarxes de coneixement i excel·lència que permetin portar a terme projectes ambiciosos i generar retorn social".

Addicció a la innovació

"La innovació enganxa". Així ho ha posat damunt la taula la CEO de Carinsa per fer entendre que fer-ho "et fa millorar el teu model de negoci" i créixer en el mercat.

Mentrestant, el director general a Espanya de l'empresa vinculada al sector sanitari Hartmann, subratlla la importància d'innovar constantment en aquest món, no només per ajudar les persones, sinó també per "integrar diferents visions que ens permetin ser diferents".

Però tot això, només podrà ser una realitat, o continuar sent-la, si tenim present la importància de les persones per aconseguir el "prisma global" que la indústria 4.0 necessita per satisfer les necessitats de la ciutadania.

Més informació
Carinsa apunta als 100 milions d'euros de facturació amb un suavitzant sostenible
Avui et destaquem
El més llegit