Innovar: el camí a la supervivència

En un mercat tan saturat ja no n'hi ha prou en millorar el producte, cal arriscar i aportar un valor afegit que et diferenciï de la competència i t'allunyi de les avantatges de les empreses ubicades en països emergents

La creativitat i la innovació són dos factors clau de l'èxit d'una empresa. El 80% de tots els productes que comprem avui no existien fa 10 anys, fet que evidencia la necessitat d'innovar constantment, no només en el producte, sinó també en els processos, en la comercialització i, en definitiva, en el model de negoci.

En base a aquesta premissa van néixer fa vuit anys els Premis Innovacat; una iniciativa que aquest any arriba a la cinquena edició i que compta amb una dotació econòmica de 32.000 euros, repartida entre dues categories: el premi a l'Empresa Jove i el premi Avança, per a empreses amb de més de cinc anys d'activitat.

Els premis, de caràcter biennal, estan organitzats per l'Ajuntament de Manlleu i algunes de les grans empreses de la comarca, com ara Bonpreu, Girbau, la Farga Group, Technotraf, Seidor i Casa Tarradellas i tenen com a objectiu potenciar i dinamitzar el teixit econòmic i productiu d'Osona.

Què tenen en comú totes aquestes empreses? "Un fort lideratge amb un component visionari, un component creatiu i gran capacitat executiva", sintetitza Xavier Ferràs, degà de la Facultat d'Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic i membre del jurat d'Innovacat.

Innovar o morir
"Si no hi ha innovació, no hi ha empresa. Si estiguéssim en un país emergent potser sí que ens podríem permetre el luxe de no innovar, perquè faríem el que fes el país del costat amb un cost més baix. Però el nostre mercat està saturat i hem d'aportar un valor afegit al consumidor", argumenta Pere Girbau, director general del Grup Girbau, una de les empreses organitzadores dels premis.

Ferrás coincideix amb aquest raonament, tot i que afegeix un matís: "Una empresa innova quan assumeix un risc superior a la mitjana del sector. És a dir, hi ha activitats que poden ser renovades però que no generen cap risc, llavors estem parlant d'una millora. Quan un assumeix un risc financer, tecnològic, de gestió o comercial en l'activitat que desenvolupa és quan està innovant".

Innovació en una empresa industrial
Ubicada a Vic, Girbau és una de les principals empreses internacionals en la fabricació de maquinària per a tot tipus de bugaderies i ja compta amb més de 600 treballadors. "La rentadora que es compra avui en dia en una botiga no té res a veure amb la de fa deu anys", comenta el director, que especifica que "en el cas de les rentadores industrials, el client valora aspectes com l'estalvi d'aigua i la productivitat".

A l'hora de fabricar les seves màquines, els treballadors de Girbau gestionen cada mes, unes 15.000 peces diferents. "És el que necessitem per muntar totes les versions que comercialitzem", explica Girbau. "Si no fóssim capaços d'innovar en el procés de gestió, difícilment podríem entregar les màquines als nostres clients", afegeix.

Liderar en producte
D'altra banda, innovar en el producte sembla l'opció més rendible o, si més no, la més vistosa. Segons Ferràs, "és recomanable potenciar la innovació de producte ja que és la més agressiva i la que et dóna més lideratge". Per al professor, "la innovació en el procés és una innovació defensiva: fas el mateix que feies abans, però per un altre camí. El futur passa per liderar en producte no en procés; sempre has d'optar a aconseguir el millor marge, la innovació de procés gairebé és obligada", conclou Ferràs.
Avui et destaquem
El més llegit