Innovar cada sis mesos

L’exportació, la diferenciació, l’atracció del talent i la proximitat, els valors que reivindiquen les firmes lleidatanes

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, durant la taula rodona | Genaro Massot El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, durant la taula rodona | Genaro Massot

Afrontar els problemes que pateixen totes les empreses, però des d’una perspectiva i solucions globals des de l’experiència de l’èxit de les firmes. Amb aquests elements, en ple debat sobre els dèficits que arrosseguen les empreses lleidatanes per la manca d’infraestructures o la falta de sòl logístic, l’objectiu és que “la gent es quedi al territori amb oportunitats per desenvolupar projectes empresarials”. Aquest prec del president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, que ha presentat la taula rodona ‘Experiències empresarials d’èxit’, que ha servit per iniciar la XXXIII Trobada Empresarial al Pirineu a la Seu d’Urgell, l’han rebut els representants de les companyies Ilerna Online, Exquisitarium, Pinsos Urna i Culinarium. Davant d’un auditori de gairebé 650 empresaris, rècord de participació en la Trobada, han compartit els seus secrets. Entre ells, hi destaquen la innovació, la internacionalització, la proximitat, la formació, la diferenciació o l’atracció de talent.

Ser líders en l’àmbit de la Formació Professional on-line en un entorn, com el de l’Estat espanyol, en què aquest tipus d’ensenyament no estava gaire implantat. És la trajectòria que ha dibuixat la confundadora d’Ilerna Online, Vírginia Agelet. Nascuda a partir d’una ‘spin-off’ d’una acadèmia d’FP tradicional, la companyia va alternar fa una dècada un centre físic de formació amb l’ensenyament a distància. “En l’àmbit del model, no ens queda un altre que innovar cada sis mesos”, ha exposat Agelet. Acompanyada d’un procés progressiu d’internacionalització, Agelet ha recordat que la plantilla, “el secret del nostre èxit i el veritable motor de la companyia”, està formada per gairebé 500 persones. Igual que Ilerna es marca el repte d’innovar i buscar al client cada sis mesos, la seva cofundadora ha explicat que, si els resultats acompanyen, també ho celebren amb una trobada social cada mig any.

Congelats ‘made in Oliana’

A Oliana, una població situada a 40 quilòmetres de la Seu d’Urgell, lloc de celebració de la Trobada, va néixer Exquisitarium, una firma orientada als plats preparats de cinquena gamma pel canal horeca. La seva CEO, Sònia Plana, ha al·ludit a què “ens vam desenvolupar en un escenari on es defensava el producte fresc i es rebutjava el congelat”. D’aquestes dificultats, en paraules de Plana, “em van fer fortaleses, ja que l’univers és mental”. En resultats concrets, Exquisitarium va aconseguir exportar un producte de referència per al mercat asiàtic, com l’arròs, a la Xina. El tancament de la restauració fa dos anys pel confinament de la Covid-19 va impulsar una nova reorientació de la companyia. “El canvi de paradigma el vam tenir apostant per un creixement sustentat en la innovació i la inversió en tecnologia per escalar i millorar els processos productius. No podíem assumir que el nostre personal fes més canelons per un augment de la demanda”.

Sònia Plana (Exquisitarium): "El canvi de paradigma el vam tenir amb la innovació i la inversió en tecnologia per escalar i millorar els processos"

Exquisitarium, que compta amb una plantilla de 50 persones, de les quals un 85% són dones, reivindica la innovació. Tal com assegura Sònia Plana, “a la nostra empresa, no existeix el departament de R+D, sinó que la innovació està present a tots els àmbits”. Plana ha defensat que les amenaces i les oportunitats són reptes. Per aquest motiu, ha enumerat els avantatges en l’àmbit de la conciliació familiar i la vinculació laboral estar a Oliana en comptes d’ubicar-se a Barcelona.

L’atracció del talent ha sigut l’eix sobre el qual ha pivotat la intervenció de Josep Ribalta, CEO de Pinsos Ursa, fabricant de pinsos pel sector boví i oví. A més del creixement ràpid, recolzat en l’exportació a 16 països, que ha permès la multiplicació de la producció, que s’ha incrementat 40 vegades en 20 anys, Ribalta ha ressaltat la importància d’atreure talent per consolidar les trajectòries empresarials.

Delfí Robinat (Culinarium): "Gestionar una empresa és una carrera d'obstacles"

Superar incendis

Una companyia familiar de cinc generacions, amb més de 150 anys d’història, especialitzada en la venda d’articles de cuina i taula, nascuda a Tàrrega. L’exemple de Casa Delfín, que s’ha diversificat amb Culinarium, que ha facilitat la implantació de botigues físiques, s’ha produït després de moments de veritables dificultats. Entre aquests, el seu CEO, Delfí Robinat, ha evocat l’incendi que va destruir la botiga de Tàrrega l’any 1970, quan ell només tenia sis anys. Des de llavors, diverses crisis, marges positius o vendes disparades. “Gestionar una empresa és una carrera d’obstacles”, ha confessat Robinat.

Més enllà dels resultats, Delfí Robinat ha remarcat que les “empreses hem d’aprendre a formar, acompanyar, ajudar i gestionar conflictes”. Tot això, segons el director general de Culinarium, des de “la proximitat, que ens fa diferents”. ‘Innovació i la sostenibilitat, palanques del creixement empresarial’, el lema de la Trobada d’enguany, ha estat el missatge d’aquests empresaris. Els representants de les companyies han mostrat l’orgull de ser i crear riquesa al territori, però no s’han oblidat de reclamar més infraestructures i sòl industrial per poder continuar innovant.

Més informació
La Trobada Empresarial al Pirineu més resilient
Avui et destaquem
El més llegit