La intel·ligència emocional, una arma de doble tall

L'habilitat social és la més buscada al mercat laboral i pot augmentar la productivitat en un 20%

La inteligencia emocional, un arma de doble filo | iStock La inteligencia emocional, un arma de doble filo | iStock

La intel·ligència emocional no és sinònim de felicitat, no és calma, ni una autèntica bona salut mental, ni tampoc un optimisme desbordat. Els psicòlegs experts en la matèria s’encarreguen de traslladar a la població que hi ha alguna creença errònia en com gestionem les emocions. Dominar aquesta àrea de la psicologia no ens garantirà a l'instant l'èxit a la vida ni ens farà “més intel·ligents” o més feliços. Però si que ens facilitarà, en part, l’àmbit personal i el laboral, on compartim una gran part del nostre dia a dia i sovint és el més oblidat.

Atenció, pren nota del següent titular: una plantilla amb una intel·ligència emocional alta pot augmentar la productivitat un 20%, segons l'estudi Emotional Intelligence de l'institut de Recerca de Capgemini. En aquest sentit, tenir aquesta habilitat és un punt molt a favor en el perfil professional com indica la plataforma LinkedIn a la seva web, on destaca les habilitats emocionals com una de les cinc tendències en soft skills per al 2022. A l'estudi esmentat anteriorment, es desvetlla com 3 de cada 4 directors generals creuen que comptar amb una plantilla amb una intel·ligència emocional alta afavoreix els interessos comercials.

Una plantilla amb una intel·ligència emocional alta pot augmentar la productivitat un 20%

Posa’t a prova: tens intel·ligència emocional?

Un dels avantatges de disposar d'unes habilitats emocionals altes hi ha la millora en la presa de decisions, protegeix i evita l'estrès, afavoreix el desenvolupament personal, atorga capacitats de lideratge i ajuda al benestar psicològic entre d'altres. En definitiva, la millora en el rendiment laboral i de la situació personal envers la feina, és a dir sentir-se més a gust amb el lloc laboral. Per saber si tens una intel·ligència emocional alta, el centre de formació continua Deusto Salud, ha presentat quatre punts:

1. No prendre una crítica a la feina com una cosa personal

Si el teu superior considera que algun punt de les teves tasques s'hauria d'adaptar, no hi ha motiu per què prendre'l com un atac directe, sinó com una crítica constructiva que et pot ajudar a millorar en la teva feina faceta professional.

2.  Afrontar les situacions complicades com a desafiaments, i no enfonsar-se

Els reptes laborals on et posen a prova, han de ser entesos com a escenaris perfectes per treure el millor d'un mateix, provar i aprendre allò que és desconegut.

Un dels avantatges de disposar d'unes habilitats emocionals altes hi ha la millora en la presa de decisions, protegeix i evita l'estrès i afavoreix el desenvolupament personal

3. Controlar les emocions que expresses

Segur que has sentit que és millor no actuar en calent. Doncs aquesta és una de les premisses que identifiquen algú amb una intel·ligència emocional alta. Val més analitzar la situació amb calma a provocar situacions de tensió innecessàries.

4. Empatia

És a dir, posar-se al lloc dels altres per entendre el seu punt de vista. Sens dubte, és bàsic en les persones amb més intel·ligència emocional. Entendre l'altre significa treballar millor en equip i, per tant, un desenvolupament millor de totes les activitats col·laboratives, i fins i tot una millora en la faceta individual.

Com diu l’autor Daniel Goleman i plasma Víctor Costa, director de VIA Empresa, al mitjà: “La intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer, acceptar i canalitzar les nostres emocions per dirigir les nostres conductes a objectius desitjats, assolir-los i compartir-ho amb els altres". 

La intel·ligència emocional, la gran arma de doble tall i promesa que, si es cultiva, pot augmentar el nostre autoconeixement i benestar. Hola, acceptació de les emocions, benvinguda intel·ligència emocional.

Més informació
L’aigua, un bé social i emocional
Les cinc tendències 'top' de màrqueting emocional
Avui et destaquem
El més llegit