• Empresa
  • Judith Viader, la dona que transforma l'empresa familiar en un líder del mercat dels snacks

Judith Viader, la dona que transforma l'empresa familiar en un líder del mercat dels snacks

L'actual directora de Frit Ravich, qui ha liderat la transició generacional i ha transformat el model de negoci de local a nacional, té una projecció internacional

    Judith Viader, CEO de Frit Ravich | Cedida
    Judith Viader, CEO de Frit Ravich | Cedida
    13 d'Abril de 2025
    Act. 13 d'Abril de 2025

    Judith Viader i Codina (1968) ha estat reconeguda per segon any consecutiu per la revista Forbes com una de les 25 Dones CEO que hauries de conèixer el 2024 a Espanya. La nena que va créixer envoltada de patates i xiclets al garatge de casa seva, és avui la directora general d’una de les empreses familiars més emblemàtiques de Catalunya: la marca de snacks Frit Ravich.

     

    El projecte va néixer fa sis dècades gràcies a l’amistat entre Josep Maria Viader, fundador i actual president de l’empresa, i Lluis Tornils, un amic que, després d’una llarga malaltia que el va mantenir al llit durant 11 anys, volia reprendre la seva vida i sentir-se útil. Junts, amb dos amics més, van fundar Frit Ravich el 1963 al garatge de casa seva a Maçanet. El nom prové de “fregit” en català i de la masia Can Ravich, situada a Maçanet de la Selva. Actualment, l’empresa és propietat exclusiva de la família Viader i Codina i la seva història ha estat un camí d’èxit.

    El nom prové de “fregit” en català i de la masia Can Ravich, situada a Maçanet de la Selva

    Al llarg de la seva trajectòria, la companyia ha experimentat una evolució positiva. El 2024, la facturació va assolir els 332 milions d’euros. Actualment, Frit Ravich té 1.200 professionals, dels quals 700 treballen a la seu central de Maçanet de la Selva, mentre que la resta es distribueix entre les 38 delegacions comercials a Espanya i la seva filial a França.

     

    Viader és conscient que les dones són una clara minoria en aquests espais i reconeix que fer-se escoltar com a dona pot resultar més complicat. No obstant això, destaca la importància de visibilitzar el paper de les dones en el lideratge, ja que això pot inspirar més joves a plantejar-se l’objectiu d’arribar a aquestes posicions.

    El poder de l'equip i l'escolta activa en la gestió empresarial

    La Judith Viader va iniciar la seva formació a Esade, on va adquirir un sòlid coneixement en gestió empresarial, el qual ha sabut aplicar perfectament a l’empresa familiar.

    La seva entrada al món empresarial va ser recolzada per Josep Busquets, qui era director de compres estratègiques a Frit Ravich en aquell moment, i pel seu amic i mentor, Miquel Sureda. Malauradament, Sureda va morir el 2023, però la seva influència perdura a través dels importants projectes que van desenvolupar junts, els quals han deixat una empremta significativa en l’evolució de la companyia.

    Al llarg dels anys, un dels factors que ha impulsat el creixement de Frit Ravich és el seu exclusiu model de negoci dual com a productor i distribuïdor de snacks. L’empresa fabrica més de 1.000 referències pròpies de patates fregides, snakcs i fruits secs, a més de distribuir productes per a marques de renom mundial com Mars, Ferrero, Mondelez, Kellogg’s, Haribo, Lacasa, Chupa Chups, Nestlé i Red Bull. A més, fora d’Espanya, compten amb una filial a França i exporten a 25 països.

    Un dels factors que ha impulsat el creixement de Frit Ravich és el seu exclusiu model de negoci dual com a productor i distribuïdor de snacks

    D’acord amb el que ha mencionat Viader en diverses entrevistes, la fortalesa de la primera generació, liderada pel seu pare, radicava en la seva capacitat per identificar oportunitats de negoci. En canvi, la seva pròpia generació, la segona, es distingeix per haver aconseguit la consolidació i professionalització de la companyia. La qual cosa ha permès el seu creixement continu, transformant-la d’una empresa local a una marca nacional i fent els primers passos cap a l’àmbit internacional.

    Frit Ravich té una plantilla de 1.200 treballadors | ACN
    Frit Ravich té una plantilla de 1.200 treballadors | ACN

    És important mencionar que Viader ha impregnat la marca amb un compromís actiu cap al seu equip, destacant en diverses ocasions que el seu èxit es deu a ells i que l’equip representa l’ADN de Frit Ravich que desitja preservar. Per això, els valors d’essència de l’empresa són la proximitat, la superació i l’orientació al client i al consumidor, juntament amb els valors de canvi: simplicitat, autonomia i transversalitat.

    “Amb el pas del temps, he après com és d’important l’escolta activa”, afirma Viader en algunes de les entrevistes que ha concedit als mitjans. Per a ella, fomentar aquesta escolta dins de l’equip és fonamental. A més, ofereix un consell a aquells que treballin en empreses d’aquest tipus: “Cada persona juga un paper crucial en l’èxit de l’organització i fa la seva feina de manera excepcional, per la qual cosa resulta vital escoltar i aprendre d’ells”. Un dels aprenentatges més significatius que ha adquirit Viader és la importància de rodejar-se de persones valuoses i de col·laborar amb aquells que comparteixen els mateixos principis.

    Construint un llegat

    El principal repte que es planteja la líder és aconseguir un creiement sostenible i a llarg termini. Per això, la companyia ha dissenyat un ambiciós Pla Estratègic que té com a objectiu als 600 milions d’euros en un termini de 5 anys. 

    L’empresa es compromet amb “l’expansió i la innovació” per aconseguir la seva meta de “duplicar la seva facturació”. Aquest creixement es durà a terme mitjançant el desenvolupament de marques pròpies en tots els canals en què opera i buscant convertir-se en un distribuïdor global en el sector dels snacks a escala nacional, segons s’indica en un comunicat oficial. 

    Judith Viader ha estat guardonada amb múltiples reconeixements, destacant el premi Personalitat 2023 de Cecot

    En l’àmbit personal, Judith Viader ha estat guardonada amb múltiples reconeixements, destacant el premi Personalitat 2023 de Cecot, en honor a la seva trajectòria professional. També ha rebut el premi Actio Women 2024 d’Actio Global, que ressalta el seu enfocament transformador. A més, ha estat seleccionada com a guanyadora nacional de la vuitena edició del CaixabankPremi Empresària 2024, un reconeixement que cada any distingeix empresàries a Espanya pel seu talent, excel·lència professional, visió estratègica, capacitat d’innovació i lideratge transformador.

    I una última reflexió que descriu a la perfecció a la directora general de Frit Ravich. Segons ha compartit en diverses ocasions, el seu desig és ser recordada per haver convertit Frit Ravich en una marca reconeguda, no només pels seus productes i el seu model de negoci dual, sinó, sobretot, pel seu enfocament humà. Ella sosté que “són una gran família en expansió que treballa tenint en compte les persones”.