Kleta, la startup que està canviant la vida dels catalans a través de la bici

La iniciativa, que ja disposa d’una flota de 3.000 bicicletes, recentment ha estrenat la seva 'flagship store' al centre de Barcelona

Falk Siegel, CEO i cofundador de Kleta | Cedida Falk Siegel, CEO i cofundador de Kleta | Cedida

En una era en què el ritme frenètic de la rutina xoca amb la congestió de les ciutats, la bicicleta s’alça com una solució als principals reptes de mobilitat i com un símbol de salut i sostenibilitat. Tant és així que en els darrers 11 anys el seu ús ha crescut un 47% a la ciutat de Barcelona, així com ho ha fet la xarxa ciclista, que ja suma 332 quilòmetres, un 22% més de recorregut que l'any passat segons el Racc. I és que els seus usuaris ho tenen clar: entre els principals motius per triar la bicicleta com a mètode de transport hi ha la rapidesa (29%), la comoditat (27%) i el seu grau de sostenibilitat (24%). Qui també ho té clar és en Falk Siegel, un alemany establert a la ciutat comtal que té el propòsit de “canviar la vida dels catalans a través de la bici”. 

En els darrers 11 anys l'ús de la bicicleta ha crescut un 47% a Barcelona

Kleta: una oportunitat en un moment estrany

“Vaig veure una oportunitat en un moment estrany”, explica Siegel a VIA Empresa, qui fa justament quatre anys, amb l’esclat de la covid-19, va llançar Kleta, el servei destinat a facilitar la transició a la bicicleta. “La idea va sorgir uns mesos abans de la covid, ja que jo m’havia de moure molt amb la bicicleta i no em sentia còmode portant la meva a qualsevol lloc”, explica el CEO i cofundador de la iniciativa, qui recorda que arran de la pandèmia va observar un canvi d'hàbits impulsat per millors infraestructures de carril bici.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kleta (@kleta_bikes)

 

Kleta va néixer per resoldre els principals motius pels quals, segons Siegel, part de la població és reticent a l’hora d’apostar per la bicicleta com a principal mètode de transport, com ho són els robatoris, els elevats preus dels models de bona qualitat o, fins i tot, la inseguretat, sent aquest darrer un dels principals. De fet, el Racc apunta que un 62% dels usuaris de bicicleta afirma sentir-se vulnerable quan circula. “Vam començar oferint un model de subscripció amb el qual vam créixer moltíssim”, explica l’empresari, qui afegeix que “hem estat molt bons captant i retenint els nostres clients, però som conscients que les seves necessitats poden canviar i, per aquest motiu, vam ampliar la proposta de valor afegint la venda de marques externes”.

El Netflix de les bicis

El model de subscripció ideat per Siegel pretén facilitar l’accés a la bicicleta el màxim possible als seus usuaris, dissenyant un pla personalitzat en què entra en joc el model de la bici, el tipus de subscripció (mensual, trimestral o anual), accessoris, un servei de reparacions a domicili, garantia antirobatori o, fins i tot, bicicletes de substitució. El servei de Kleta, que pretén que els seus usuaris només s’hagin de preocupar de pedalar, disposa d’una flota de 3.000 bicicletes, des de mecàniques fins a elèctriques i amb tarifes que van dels 20 fins als 100 euros mensuals.

Més info: Tornar a casa amb bicicleta

Des del seu llançament, Kleta ha continuat innovant per expandir la cultura ciclista arreu de l’Estat, i prova d’això és el servei Fes una volta i compra, pensat per als clients més indecisos als quals se’ls ofereix provar un determinat model durant un mes i decidir posteriorment si aquest serà el que els acompanyarà a la ciutat. “L’augment de l’ús de la bicicleta a Barcelona ha estat molt gran en els darrers anys a causa de la millora en infraestructures, fet que convida a més gent a fer-la servir. En els pròxims 15 anys veurem moltíssimes bicicletes” vaticina Siegel, qui defineix aquest fenomen com “una roda que es retroalimenta”. I mai millor dit.

La nueva 'flagship store' de Kleta, en la calle Enric Granados | Cedida
La nova 'flagship store' de Kleta, al carrer d'Enric Granados | Cedida

El cofundador de Kleta, amb l’ajut del seu soci, Diego Casabe, ha aconseguit reunir un equip de 30 persones amb una mateixa filosofia i una mateixa convicció: “El canvi del cotxe a la bici és notable, creiem que millora la teva vida”. Per aquest motiu, i arran del seu quart aniversari, Kleta ha estrenat la botiga estrella al carrer d’Enric Granados pensada per acompanyar al client en el procés de venda, creant una experiència que gira entorn del ciclisme i del cafè d’especialitat. “Hem afegit un coffee corner per enriquir l’experiència del consumidor” apunta Siegel, qui assegura que es tracta d’un àmbit molt vinculat al món de les bicicletes: “El cafè t’ajuda a arribar a clients que només venen pel cafè, però que surten d’aquí amb una bici”.

Del Barça a l'NBA: qui són els inversors de Kleta?

El concepte de Kleta ja prometia esdevenir un èxit des dels seus inicis quan, un any després de sortir al mercat, va tancar una ronda de 400.000 euros liderada per un esportista especialment estimat pels culers i els alemanys: Marc-André Ter Stegen."És la primera vegada que inverteixo en una startup, així que aquesta aposta és un nou desafiament per a mi. La meva passió per un estil de vida saludable, la meva lluita per la sostenibilitat i la meva connexió amb Barcelona són els factors decisius que m'han motivat a convertir-me en inversor en Kleta. Participaré activament en l'empresa i construirem una comunitat de Kleteros a Barcelona", va apuntar el porter titular del Barça, quan va dur a terme la inversió. En aquesta línia, un altre esportista que també es va afegir al món de la bici mitjançant Kleta va ser el català Pau Gasol, qui va protagonitzar la segona ronda de finançament de la firma per un import de dos milions d’euros. 

Més info: Ter Stegen, nou inversor de la catalana Kleta

Des d’aleshores, Kleta ja suma més de 3.000 bicicletes repartides a l’Estat i, el passat mes de març, durant l’estrena de la seva flagship store, Siegel va detallar que en els primers cinc mesos del 2023 es van vendre més de 250 bicicletes, fet que va permetre a la iniciativa tancar el 2023 amb una facturació superior al milió d’euros, una suma que preveu doblar enguany. 

Los cofundadores de Kleta, Diego Casabe y Falk Siegel | Cedida
Els cofundadors de Kleta, Diego Casabe i Falk Siegel | Cedida

“Part dels objectius del 2024 ja els hem assolit, hem obert la botiga i ens hem convertit en els referents de la bici urbana a l’Estat”, comenta Siegel, qui explica que en l’actualitat Kleta està destinant bona part dels seus esforços en desenvolupar un servei per a empreses: “Ja hem tancat acords amb empreses com Glovo o Incapto, on oferim els serveis de Kleta com un benefici per als seus treballadors”, afegeix. L’empresari detalla que a Catalunya ens trobem encara lluny quant a iniciatives com aquestes en comparació amb altres països europeus, malgrat que Kleta ha trobat “una fórmula molt atractiva” per aconseguir que les bicicletes s’estenguin pel teixit empresarial.

Siegel: "Continuarem creixent, però no a qualsevol cost”

“Volem continuar sent veloços, però per sobre de tot eficients”, conclou Siegel, qui, després de quatre anys fomentant l’ús de la bici a través de Kleta, assegura que “la velocitat sense una base sòlida et pot fer més lent a llarg termini”. “Créixer és molt important, i volem créixer, tenim una missió molt ambiciosa, però volem fer-nos forts i desenvolupar un model de negoci que es pugui sostenir per si mateix. Continuarem creixent, però no a qualsevol cost”.

Més informació
Del ‘Segway’ al patinet elèctric: un clar exemple d’assaig i error en mobilitat sostenible
L'app de mobilitat i lliurament a domicili Uber llança la versió en català
Barcelona presentarà la seva estratègia de mobilitat urbana a l'eMobility Expo World Congress
Avui et destaquem
El més llegit