
"La botiga i el comerç s'han de vestir per l'ocasió". Amb aquesta afirmació, la directora de la consultoria Random a Barcelona i professora d'EADA Anna Berdié posa de manifest la importància de treballar la decoració de l'aparador i l'interior del comerç durant el període de rebaixes. Una acció coneguda com a "teatralització de l'aparador", explica, "on es trenca amb la continuïtat i es mostra que estem en un moment especial".
Aquestes són les claus que ha donat a VIAempresa l'especialista en màrqueting per elaborar una bona estratègia i atraure el client.
1. Branding
Quan parlem de branding, no sempre ho hem d'associar a marca. Pel simple fet de dir "rebaixes" i no "rebaixes, rebajas i sales", ja juguem en un camp diferent i amb un públic objectiu molt divers. És el que se'n diu donar nom al període i reflectir en ell el concepte de la botiga. Perquè sempre hi ha d'haver un cartell que identifiqui aquest moment d'excepcionalitat en les vendes com és les rebaixes.
La clau de fer un aparador multilingüe rau en si la zona és turística o no. El Portal de l'Àngel de Barcelona és l'exemple més il·lustratiu i el que utilitza la professora d'Eada. "Una situació totalment oposada a la de la botiga del barri de tota la vida, on només hi van els veïns", contrasta.
2. Codis de comunicació
L'objectiu únic i fonamental és acostumar el client a veure uns cartells homogenis i atraure la seva atenció. Segons l'experta, "el blanc, el negre i el vermell, de la passió, són els colors que dominen a l'hora d'anunciar les rebaixes". A això hi podem afegir una tipografia simple i l'ús habitual de les majúscules. Tot i que hi ha un codi no escrit establert, però que resulta efectiu, la professora d'Eada afirma que el diferenciar-se pot ser, a vegades, la publicitat més eficient. Només en matisa un detall important: "Si no s'està dins el codi, s'ha de tenir clara la filosofia de la botiga i mostrar les seves peculiaritats en l'anunci del període".
3. Simbologia
Algunes marques aposten per enfortir el missatge amb símbols. Especialment, el de percentatge (%) amb la xifra del descompte. "I no només un sol número, sinó un rang entre el 30% o el 70%, per exemple, per mostrar que hi ha reduccions grans en el preu inicial", afegeix Berdié.
Fins i tot, un simple percentatge en color negre acompanyat per maniquís buits pot ser tant expressiu com el clàssic cartell vermell de rebaixes.
4. Exposició
A mida que passen les setmanes, el producte exposat a l'aparador ha d'anar disminuint per donar la sensació de que s'esgota ràpid perquè és bo. Un petit gest que, per la consultora, genera "dinamisme i incentiva les vendes".
A l'interior, el volum de l'stock també intervé. Per entendre-ho, Berdié parla de dos extrems: "Treure molt producte es percep com a barat, com que es vol liquidar ràpid i a bon preu. En el cas contrari, també és adequat remarcar que és el darrer parell de sabates amb un número i que per això hi ha un descompte important". Al final, l'estratègia serà bona si la imatge resultat és de bones rebaixes i productes de qualitat.
5. Visual merchandising
Cartells, adhesius, pòsters, tòtems... Dins la botiga tot ha de dir que és temps de rebaixes. "Un element curiós és el de les bosses", assegura la consultora, "perquè s'aprofita el moment per fer-les a més baix cost. El context permet reduir despeses, ja que es dóna a entendre que anem a liquidar i a aprofitar el que tenim".
D'altra banda, un detall tant simple com és l'etiqueta del preu genera una impressió que cal cuidar. L'experta aconsella "canviar les antigues per altres amb els preus nous o acompanyar-les amb adhesius que mostrin la reducció".