• Empresa
  • L'aspirina de Bayer per remuntar la crisi

L'aspirina de Bayer per remuntar la crisi

La innovació és la recepta de la companyia alemanya que ha invertit 250 milions d'euros a Espanya, durant els darrers set anys

    Seu de Bayer
    Seu de Bayer
    Mari Carmen Gallego
    17 de Setembre de 2013 - 10:29
    Act. 20 de Setembre de 2013 - 16:35

    La companyia alemanya Bayer celebra aquest any el seu 150 aniversari amb més de 110.500 treballadors i una facturació de 39.760 milions d'euros, en total. Lluny ha quedat la fàbrica de colorants que dos socis alemanys van crear fa un segle i mig i que amb el pas dels anys, i gràcies a l'aposta decidida per la innovació i el desenvolupament, ha esdevingut en una química internacional amb presència a gairebé tots els països. L'empresa és la creadora d'un dels medicaments més utilitzats arreu del món des de la seva creació l'any 1899: l'aspirina.

    L'any del llançament al mercat de l'aspirina és també el de l'arribada de Bayer a Espanya, on actualment compta amb nou centres de treball i 2.100 treballadors i on la marca ha invertit 250 milions d'euros durant els darrers set anys. Les inversions han servit per millorar les fàbriques i laboratoris amb la finalitat d'ampliar les seves capacitats, millorar els processos i reforçar la protecció mediambiental.

    A Catalunya la companyia té dues plantes; una a SantJoanDespí, des d'on es controla la comptabilitat i el sistema informàtic del grup a nivell mundial, i una altra a Tarragona, un dels punts de referència de la indústria química espanyola.

    Milions en innovació
    La salut, el sector agrari i els materials d'altes prestacions són els tres àmbits d'actuació de l'empresa que dedica especial atenció a la investigació i el desenvolupament. Una prova d'això és que la companyia compta amb 13.000 investigadors i dedica cada any 3.000 milions d'euros a aquesta vessant, un pressupost que incrementarà fins als 3.200 milions aquest any. El president del consorci, MarijnDekkers, ha assegurat, coincidint amb el segle i mig de l'empresa, que "Bayer ha de concentrar-se plenament en la innovació per continuar tenint èxit".

    El resultat d'aquesta aposta per la investigació és l'aportació al mercat de productes com l'esmentada Aspirina i d'altres, com els recents Stivarga, pel tractament del càncer colorectal metastàtic, o l'Eylea, adreçat als pacients amb problemes de màcula, una malaltia degenerativa que afecta la visió central.

    Costos ajustats
    La innovació de l'empresa també ha contribuït a la reducció de la despesa sanitària amb la creació d'una plataforma informàtica que permet controlar i personalitzar la dosis de contrast administrada als pacients en la realització de proves de TAC. La dosi de contrast suposa entre un 6% i un 10% del cost del servei de manera que ajustar-la al que és necessari en cada cas redueix la despesa. "És necessari millorar l'eficiència del procés i optimitzar la dosi de contrast que s'injecta", considera el director de Radiologia i Intervencionisme de Bayer, QuentinDescat.

    El nou sistema ja l'han incorporat alguns centres, com ara l'hospital Clínic de Barcelona. Actualment, Bayer té 35 projectes en fase de desenvolupament clínic.

    Recepta anticrisi
    La crisi econòmica també afecta a la multinacional, que va tancar l'any 2012 amb una facturació de 971 milions d'euros a clients d'Espanya i Portugal, una xifra que suposa un 8,4% menys que l'exercici anterior. En el cas concret d'Espanya, la facturació va arribar als 765 milions d'euros, un 9,2% menys que l'any anterior.

    El conseller delegat de Bayer Hispania, RainerKrause, atribueix aquests resultats "al difícil entorn econòmic i a la reducció de la despesa farmacèutica". "Confiem que amb l'arribada de productes innovadors els pròxims anys podem recuperar les xifres positives", ha dit el responsable de l'empresa a Espanya i Portugal.

    De fet, els sectors que més pèrdues han tingut són els relacionats amb la salut. Les vendes totals de BayerHealthCare, el sector salut, van ser de 595 milions d'euros (471 a Espanya), el que representa un decreixement del 9% respecte a l'any anterior. L'empresa atribueix les dades a la reducció de despesa farmacèutica però també a la presència dels genèrics al mercat.

    En el cas de BayerMaterialSciencie (materials d'altes prestacions), les vendes van ser de 202 milions d'euros (155 a Espanya), el que suposa un decreixement del 8,3% respecte a l'any anterior. En aquest cas l'empresa atribueix les dades a la caiguda dels mercats de l'automoció i construcció.