L'elit del cava català

El cava de les ampolles Maryamm fermenta sota l'aigua del mar, fet que el converteix en un producte exclusiu, amb un valor que oscil·la entre els 400 i els 500 euros

Ampolles de Maryamm
Ampolles de Maryamm
10 de Desembre de 2013 - 02:00

Maryamm és la deessa fenícia del mar, però també el nom del cava que els socis de l'empresa aqüicultora Tempus Mare, Jordi Carreras i Antoni Puig, elaboren sota l'aigua del mar. Una tècnica que ja es fa servir a Xile amb el vi, on els dos amics i empresaris la van descobrir i en van quedar fascinats.

Un continent i contenidor de luxe

La profunditat és de 30 metres, on la temperatura constant, la foscor i les corrents marítimes permeten fer una segona fermentació singular. Per tant, el secret està en els sons i les vibracions, segons Carreras, "perquè barregen els llevats amb el líquid i li donen un gust mineral diferent".

L'ampolla, per la seva banda, és un altre dels elements característics. Al llarg de divuit mesos sota l'aigua, s'hi enganxen tot tipus d'algues i animals que, després de ser tractats, es converteixen en les incrustacions que la decoren. Finalment, s'hi inclou una etiqueta metàl·lica i un medalló artesanal de joieria.

"El que fem és oferir un contingut bo i un continent exclusiu que no es troben enlloc", detalla. Un producte de luxe amb un preu per ampolla que oscil·la entre els 400 i els 500 euros i que entra a competir en un mercat elitista on la qualitat i el valor afegit són dos factors primordials.

És més, el co-creador de Maryamm assegura que, tot i que volen augmentar la producció, continuaran treballant amb un número reduït d'unitats per mantenir l'exclusivitat dels seus caves. Una idea que guanya pes després d'entrar a la llista de les 40 empreses de l'Associació Española del Luxe, destinada a promoure els productes de alta gamma i qualitat a nivell internacional.

Col·laboracions amb altres sectors

Eren dos aqüicultors davant el repte de crear un nou cava. "Molts van pensar que estàvem bojos, però al final ha sigut un èxit", recorda el fundador. Tanmateix, un èxit que hauria estat impossible sense la col·laboració de professionals d'altres àmbits i que Carreras no dubta en ressaltar.

El primer pas va ser escollir el raïm i l'ampolla; el segon, i que ha durat gairebé dos anys, trobar la profunditat i la llum idònies. Tot això, amb etnòlegs que va estudiar l'evolució dels vins submergits al mar.

Els resultats es veuen ara en les 1.500 unitats que van poder rescatar ja que envan perdre gairebé una tercera part. "El problema estava en les gàbies que les retenien, que no van poder aguantar les envestides del mar", explica Carreras. Després de consultar un equip d'enginyers, aquests van dissenyar una estructura més forta on posar les ampolles sense el risc de perdre-les.

Finalment, donar forma a un continent tant exclusiu ha requerit buscar amb un grup de recerca universitari una resina especial. Ara treballen en un mètode per conservar el color de les esponges, mol·luscs i ostres amb els qual surten de l'aigua i que perden un cop els animals moren a l'exterior.

Ampliar la producció i consolidar el producte
De moment s'ha comercialitzat menys d'una quarta part de les ampolles de Maryamm que existeixen, pel que Carreras parla de números a llarg termini. Tampoc hi ha una previsió feta, però compten que si arriben a vendre al voltant de 1.200 ampolles abans del març, estaríem parlant d'una facturació de 400.000 euros.

El que sí tenen clar és que ampliaran el tiratge a 10.000 unitats quan aconsegueixin la concessió marítimoterrestre de 14 hectàrees que han sol·licita a la costa de Sitges. Així, donarien resposta a tota la demanda que els arriba de l'estranger, especialment de l'Amèrica central i de Rússia.

Malgrat haver trobat en el cava un negoci de futur, el soci de Tempus Mare no rebutja continuar amb l'activitat aqüicultora: "Tot el que fem a Sitges, quan hi estiguem establers, estarà lligat a la cria de peixos i bivalves". Per Carreras, una activitat que és alhora imprescindible per millorar l'estètica de l'ampolla i potenciar el seu atractiu. De fet, volen crear un disseny especial per aquesta propera campanya de nadal que s'exposarà als aparadors de cafès i botigues de prestigi a l'entorn de Barcelona.