
20
de Juliol
de
2015 - 02:00
Els CEOs espanyols són els segons més optimistes del món davant l'evolució de la seva economia i dels seus negocis a mig termini. És la principal conclusió de l'informe Global CEO Outlook de KPMG que recull la visió, expectatives i reptes dels primers executius del món sobre la base d'una enquesta a 1.278 CEOs realitzada a Espanya, els Estats Units, el Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia, la Xina, l'Índia, el Japó i Austràlia durant els mesos de maig i juny de 2015.
Els 50 primers executius d'algunes de les principals empreses espanyoles consultats han estat els segons més optimistes del món després dels xinesos al ser preguntats sobre la previsió econòmica del seu país durant els propers tres anys. Concretament, nou de cada deu senten més confiança que l'any passat en el creixement i sis de cada deu han assenyalat que la recuperació de la confiança ha estat "significativa". Les expectatives sobre el creixement econòmic global mostren també seguretat en un 80% dels casos.
Confiança a mig termini
Quant al creixement del propi negoci, el 92% assegura sentir més confiança que dotze mesos enrere. En aquest sentit, un 22% dels CEOs espanyols enquestats preveu obtenir els majors beneficis el 2016, mentre que un 30% espera que aquests assoleixin el seu màxim un any després, el 2017. Així mateix, el 70% dels primers directius ha assenyalat que crearà ocupació en la seva empresa en els propers tres anys. D'aquests, un 48% augmentarà la seva plantilla entre un 6% i un 10%, un 14% ho farà en entre un 11% i un 25% i un 8% ho farà per sota del 5%.
La millora de la confiança és molt més significativa a Europa que als Estats Units. D'acord amb aquesta enquesta, només un 19% dels primers directius dels Estats Units expressen confiança en el creixement del seu propi negoci, enfront del 70% dels europeus i el 68% dels consellers delegats asiàtics.
John Scott, president de KPMG a Espanya i vicepresident global de KPMG, assenyala que les conclusions de l'enquesta denoten un clar canvi de cicle en l'estratègia de l'empresa espanyola. "Després d'anys de forts ajustos, transformació de regulació i moments de gran incertesa, els directius espanyols han recuperat la confiança en el futur i l'apetit per la cerca de les millors oportunitats per créixer en un mercat global" explica.
Segons conclou l'informe, la cerca de noves estratègies de creixement serà la prioritat número u pel 52% dels líders executius espanyols, seguida de la reducció de l'estructura de costos que segueix sent important per a quatre de cada deu. En tercer lloc, el foment de la innovació torna a destacar com un dels temes més rellevants en l'agenda del CEO en el proper trienni (38%), seguida d'a prop per l'expansió geogràfica (36%).
Els Estats Units, el mercat preferit per créixer
Quant als mercats amb major potencial de creixement per a l'expansió internacional, com a prioritat d'inversió pel 56% dels CEOs espanyols destaca àmpliament els Estats Units, assenyalat per gairebé el 90% dels CEOs espanyols com el país amb més possibilitats de desenvolupament de negoci, seguit del Brasil (70%), i regions com Europa Occidental i Sud-Amèrica (ambdues per un 62% dels enquestats).
Tal com assenyala John Scott, "els plans i reptes assenyalats pels CEOs espanyols certifiquen el canvi de tendència al destacar com a prioritats la cerca de noves estratègies per créixer, el desenvolupament de productes i serveis innovadors amb els quals diferenciar-se al mercat, així com l'expansió internacional". Al seu judici, "és revelador que un 56% crea que la seva empresa es transformarà en una entitat significativament diferent abans del 2019".
Focus en la innovació
Segons es desprèn de l'informe, estimular la innovació serà el repte més crític pels CEOs espanyols en els propers tres anys, segons ha afirmat el 46% dels enquestats. No obstant això, només dos de cada 10 compten amb un procés formal implementat en totes les àrees de la companyia.
L'enquesta assenyala que si haguessin de demanar-li al Govern que se centri en una qüestió en els propers tres anys, aquesta seria fomentar la innovació pel 26% dels primers executius d'Espanya, seguida de la inversió en educació, formació i desenvolupament de competències amb el 24% de les respostes.
Un exemple d'aquesta preocupació per la R D i es troba en els llocs que, segons els directius espanyols enquestats, seran els més rellevants en els propers anys: el director de sistemes d'informació (IT) i el màxim responsable d'innovació.
Gestió de riscos
Els CEOs espanyols consideren que els riscos estratègics, operacionals i de cadena de subministrament són els més preocupants a curt termini, seguits del risc de tecnologies emergents. Quant a la ciberseguretat, només un 28% dels primers directius reconeixen estar plenament preparats davant un potencial ciberatac. L'única mesura presa preventivament per l'àmplia majoria dels executius enquestats ha estat la designació d'un responsable de ciberseguretat a l'empresa (84%).
Reactivació de les operacions
Quant als canvis en l'estructura de capital que els CEOs espanyols preveuen en major mesura a curt i mig termini, les adquisicions són, per a nou de cada deu enquestats, la primera opció. A continuació, les vendes seran el segon canvi d'estructura de capital més probable tant en els propers 12 mesos com en els propers tres anys per un 68%. En quart i cinquè lloc, els refinançaments (44%) i les sortides a borsa (30%) seran les preferències dels CEOs espanyols.
Els 50 primers executius d'algunes de les principals empreses espanyoles consultats han estat els segons més optimistes del món després dels xinesos al ser preguntats sobre la previsió econòmica del seu país durant els propers tres anys. Concretament, nou de cada deu senten més confiança que l'any passat en el creixement i sis de cada deu han assenyalat que la recuperació de la confiança ha estat "significativa". Les expectatives sobre el creixement econòmic global mostren també seguretat en un 80% dels casos.
Confiança a mig termini
Quant al creixement del propi negoci, el 92% assegura sentir més confiança que dotze mesos enrere. En aquest sentit, un 22% dels CEOs espanyols enquestats preveu obtenir els majors beneficis el 2016, mentre que un 30% espera que aquests assoleixin el seu màxim un any després, el 2017. Així mateix, el 70% dels primers directius ha assenyalat que crearà ocupació en la seva empresa en els propers tres anys. D'aquests, un 48% augmentarà la seva plantilla entre un 6% i un 10%, un 14% ho farà en entre un 11% i un 25% i un 8% ho farà per sota del 5%.
La millora de la confiança és molt més significativa a Europa que als Estats Units. D'acord amb aquesta enquesta, només un 19% dels primers directius dels Estats Units expressen confiança en el creixement del seu propi negoci, enfront del 70% dels europeus i el 68% dels consellers delegats asiàtics.
![]() |
Els CEOs també han respost sobre què afecta més la seva empresa. Elaboració pròpia |
John Scott, president de KPMG a Espanya i vicepresident global de KPMG, assenyala que les conclusions de l'enquesta denoten un clar canvi de cicle en l'estratègia de l'empresa espanyola. "Després d'anys de forts ajustos, transformació de regulació i moments de gran incertesa, els directius espanyols han recuperat la confiança en el futur i l'apetit per la cerca de les millors oportunitats per créixer en un mercat global" explica.
Segons conclou l'informe, la cerca de noves estratègies de creixement serà la prioritat número u pel 52% dels líders executius espanyols, seguida de la reducció de l'estructura de costos que segueix sent important per a quatre de cada deu. En tercer lloc, el foment de la innovació torna a destacar com un dels temes més rellevants en l'agenda del CEO en el proper trienni (38%), seguida d'a prop per l'expansió geogràfica (36%).
Els Estats Units, el mercat preferit per créixer
Quant als mercats amb major potencial de creixement per a l'expansió internacional, com a prioritat d'inversió pel 56% dels CEOs espanyols destaca àmpliament els Estats Units, assenyalat per gairebé el 90% dels CEOs espanyols com el país amb més possibilitats de desenvolupament de negoci, seguit del Brasil (70%), i regions com Europa Occidental i Sud-Amèrica (ambdues per un 62% dels enquestats).
Tal com assenyala John Scott, "els plans i reptes assenyalats pels CEOs espanyols certifiquen el canvi de tendència al destacar com a prioritats la cerca de noves estratègies per créixer, el desenvolupament de productes i serveis innovadors amb els quals diferenciar-se al mercat, així com l'expansió internacional". Al seu judici, "és revelador que un 56% crea que la seva empresa es transformarà en una entitat significativament diferent abans del 2019".
Focus en la innovació
Segons es desprèn de l'informe, estimular la innovació serà el repte més crític pels CEOs espanyols en els propers tres anys, segons ha afirmat el 46% dels enquestats. No obstant això, només dos de cada 10 compten amb un procés formal implementat en totes les àrees de la companyia.
L'enquesta assenyala que si haguessin de demanar-li al Govern que se centri en una qüestió en els propers tres anys, aquesta seria fomentar la innovació pel 26% dels primers executius d'Espanya, seguida de la inversió en educació, formació i desenvolupament de competències amb el 24% de les respostes.
Un exemple d'aquesta preocupació per la R D i es troba en els llocs que, segons els directius espanyols enquestats, seran els més rellevants en els propers anys: el director de sistemes d'informació (IT) i el màxim responsable d'innovació.
Gestió de riscos
Els CEOs espanyols consideren que els riscos estratègics, operacionals i de cadena de subministrament són els més preocupants a curt termini, seguits del risc de tecnologies emergents. Quant a la ciberseguretat, només un 28% dels primers directius reconeixen estar plenament preparats davant un potencial ciberatac. L'única mesura presa preventivament per l'àmplia majoria dels executius enquestats ha estat la designació d'un responsable de ciberseguretat a l'empresa (84%).
![]() |
Per quins àmbits regulatoris es preocupen més els CEOs?. Elaboració pròpia |
Reactivació de les operacions
Quant als canvis en l'estructura de capital que els CEOs espanyols preveuen en major mesura a curt i mig termini, les adquisicions són, per a nou de cada deu enquestats, la primera opció. A continuació, les vendes seran el segon canvi d'estructura de capital més probable tant en els propers 12 mesos com en els propers tres anys per un 68%. En quart i cinquè lloc, els refinançaments (44%) i les sortides a borsa (30%) seran les preferències dels CEOs espanyols.