La Barbie es reivindica

La nina més famosa és una icona global que defuig les crítiques d'imposar un model de dona per defensar que "permet a les nenes ser el que volen ser"

"Al 1959 a Espanya començava a haver-hi alguns 600 i la dona tenia un rol clar: cuidar la família i criar els fills. Havien de demanar permís per tenir un compte corrent, obrir un negoci o treballar", recorda Elvira Sanjurjo, directora de màrqueting de Mattel Espanya. En aquest context, i en uns Estats Units on el rol de la dona no era gaire més esperançador, va néixer la Barbie, la nina més famosa del món. "Encara estic buscant algú que no conegui la Barbie", diu Sanjurjo durant la jornada The Future of Advertising.

En una època on "les nenes no tenien cap altra opció que jugar a ser mares"; Ruth Handler, la dona del fundador de Mattel, va crear "una nina d'edat indefinida que permetia a les nenes somiar a ser altres coses a part de mares", defensa Sanjurjo. Era el 9 de març de 1959 i acabava de néixer una icona global.

De fet, va ser la primera joguina a fer una campanya de televisió. "Es va convertir en una icona publicitària, té el seu propi pantone, ha estat musa de diversos dissenyadors, ha fet més de 35 pel·lícules i es ven a més de 150 països", enumera la directiva de Mattel. Per tot plegat, assegura, "no només ha revolucionat el sector de les joguines".

La Barbie ha estrenat recentment nous formats


Tot i ser una nina, la Barbie s'ha convertit en una marca molt poderosa que fabrica molts altres productes. "És aspiracional i apte per a totes les nenes. El posicionament és clar: l'única marca que permet a les nenes ser el que volen ser: de doctora a princesa, passant per astronauta o bombera", recorda Elvira Sanjurjo.

La dirigent de Mattel, alhora, destaca que la Barbie també genera conversa entre els adults i la societat. "Hi ha relació constant amb dissenyadors i s'exposa a museus del món. A més, la Barbie també és present a Internet, que és la gran revolució". No en va, disposa de canal de Youtube, Facebook i Instagram. "Avui és la primera marca per a nenes del món i està valorada en uns tres bilions de dòlars", indica.

L'evolució
Tot i que sovint s'ha acusat la Barbie de fomentar un model de dona molt particular, Sanjurjo defensa que aquesta nina sempre ha representat "una dona independent amb capacitat d'elecció per ser el que vulgui".


Tú puedes ser lo que quieras _ Barbie por BarbieLife

Potser per tal de fer més creïble aquesta versió, recentment han aparegut tres tipus nous de Barbie. Ara ja no només es pot escollir la temàtica de la nina, sinó també el seu aspecte físic: n'hi ha amb més corbes, més altes i més baixes. Fins i tot se n'han creat amb colors de pell i pentinats diferents. "Les nenes ho han acceptat amb naturalitat perquè és un reflex del món real", conclou Sanjurjo.
Avui et destaquem
El més llegit