Portar una colònia similar a les que comercialitzen les grans marques ja està a l'abast de tothom. La crisi ha donat una empenta a les empreses que comercialitzen perfums i colònies a granel i cosmètica natural i que els poden vendre a baix preu. El context no ha fet que els ciutadans tinguin menys ganes de perfumar-se encara que ha decantat la balança cap a les empreses low cost.
"Els nostres perfums són iguals que els de les grans marques perquè els nostres perfumistes estudien les fórmules i les composicions de les originals i en creen de nous a partir d'aquestes referències", comenta el director general de l'empresa búlgara Refan a Espanya, KonstantinAshlamov, que assegura que "la única diferència és el preu. "Els perfums oloren igual però el preu pot ser tres o quatre vegades inferior". A més Refan, que és una companyia d'origen búlgar que va néixer l' any 1991 com a empresa familiar i està establerta a Espanya des de 2012, elabora també productes propis.
Els productes Refan es venen a més de 2.000 establiments de 35 països d'arreu del món i l'any passat es van fabricar més de 200.000 litres de fragàncies. La seu a Espanya està a Castelldefels, des d'on es dirigeix la seva expansió per Espanya i Portugal.
El model de negoci és el de les franquícies. Actualment la marca té 180 botigues a la península Ibèrica i l'objectiu és acabar l'any amb 200, el que suposa un increment del 300% en un any. Els principals objectius son Madrid, Andalusia i Portugal, on el model és totalment nou.
El responsable de la marca reconeix que l'actual situació de crisi econòmica fa atractiu aquest model de negoci, que requereix una inversió baixa (entorn als 12.000 euros) i que suposa una sortida per a persones a l'atur. La companyia ha creat en un any més de 400 llocs de treball a través de la seva xarxa de botigues. El director general de la marca a Espanya assegura que la crisi ha afectat les marques de perfums tradicionals però no les "marques blanques", com ara Refan, que tenen més recorregut.
Emprenedors procedents d'altres sectors
Les franquícies són una sortida per a persones que s'han quedat a l'atur i veuen la posada en marxa d'un petit negoci com una alternativa i també per a persones que volen invertir els seus diners. Aquesta emprenedoria pot suposar un problema ja que les persones que accedeixen al mercat són, sovint, totalment aliens ja que procedeixen d'altres sectors econòmics. Per provar de minimitzar aquest problema, la companyia assessora als franquiciats des de la selecció de la ubicació del negoci, sovint en centres comercials i carrers cèntrics de grans i mitjanes ciutats, fins al disseny de l'espai. També ofereix informació sobre com assessorar als clients o la imatge que han de tenir les botigues.
Més de 250 referències
Els perfumistes de Refan estudien les olors de tots els perfums que hi ha al mercat i tracten d'aconseguir els mateixos ingredients que fan servir els originals. Posteriorment proven d'aconseguir la fórmula que farà que els perfums que es fan a la fàbrica de Bulgària olorin igual que els de les grans marques. "Tenim més de 250 referències de perfums per la composició dels quals fem servir els mateixos ingredients que les altres empreses", comenta Ashlamov. El responsable de l'empresa subratlla que "aquests tipus de perfums tenen actualment molta demana, són productes low cost de manera que estan a l'abast de tothom malgrat la situació de crisi".
El preu d'una ampolla de 30 mil·lilitres de colònia costa 5,90 euros "més de tres vegades menys del que pot cobrar una altra empresa", assegura Ashlamov. Segons el director general de Refan, la clau de l'èxit i el reduït preu de venda al públic s'explica perquè no depèn dels marges de distribució de les marques tradicionals, ja que Refan té la seva pròpia fàbrica i així es redueix fins a un 70%.
A més l'empresa estalvia en la distribució dels productes que, per exemple, no tenen caixes de presentació i es venen reutilitzant les ampolles. "Tampoc fem campanyes de publicitat de manera que el ens estalviem en una actriu que promocioni els nostres productes ho podem invertir en investigació i podem rebaixar el preu del producte final", diu Ashlamov.
La crisi obre mercat a les colònies de marca blanca
L'empresa Refan acabarà l'any amb 200 botigues a Espanya gràcies a la seva política de preus, tres o quatre vegades inferior a les grans marques
05
de Desembre
de
2013