La sabateria dels barris catalans

La firma Marlo's va obrir la seva primera botiga a Badalona als anys 70 i des d'aleshores ha inaugurat 25 establiments, on fan descompte als aturats i les famílies nombroses

En 1974, l'aparador enllumenat i ampli de la botiga Marlo's cridava l'atenció al carrer Providència de Badalona. Era el primer establiment d'aquesta sabateria que en aquell moment començava una història d'èxit, íntimament lligat al creixement de l'àrea metropolitana de Barcelona. Marlo's, la cadena de sabateries amb seu a Vilassar de Mar, celebra aquest any el seu 40 aniversari apostant pels eixos comercials i l'expansió als centres comercials.

El seu fundador, Àngel Rodríguez, era representant de calçat quan va decidir engegar el seu propi negoci. "Aquella primera botiga estava a Badalona i allí encara continua. Era una botiga molt innovadora, que va sobtar molt. Mon pare m'explica que obrien a les 7 del matí perquè molts aprofitaven per passar quan anaven a la compra", explica Xavier Rodríguez, actual director general de l'empresa i un dels quatre fills de l'empresari.

L'empresa és eminentment familiar, ja que els càrrecs de decisió estan ocupats per algun dels quatre descendents del fundador, qui tot i estar jubilat encara manté el seu despatx a les oficines de l'empresa. En aquest sentit, Rodríguez afirma que han començat a definir un protocol empresarial, "però encara no està implementat", afirma.

El Barcelonès, espai natural
Els primers 10 anys de l'empresa es van viure íntegrament entre les botigues de Santa Coloma de Gramenet i Badalona, ambdues a la comarca del Barcelonès. No va ser fins a l'ay 1984 quan l'empresa canvia l'estratègia i inaugura el primer centre a Granollers.

Aquesta fidelitat a les poblacions catalanes continua encara, ja que els últims tres anys Marlo's ha decidit tancar els establiments oberts fora de territori català per reagrupar-se a Catalunya. "Hem concentrat la gestió perquè per poder gestionar aquestes botigues necessitàvem molts més recursos i sembla que el canvi ens ha funcionat", declara el director general de l'empresa, que preveu créixer vora un 10% durant aquest 2014. Una previsió optimista que els podrà permetre augmentar els 12 milions d'euros de facturació del 2013.

Darrerament, han dividit l'estratègia. El 50% dels establiments estan a ciutats com Badalona, el seu punt de partida, i l'altra meitat a centres comercials. De fet, el centre comercial Gran Via 2 és una de les últimes botigues inaugurades a finals de setembre en una estratègia de l'empresa per captar públic de la gran ciutat que és Barcelona, on encara no han obert botiga. "Ens agradaria però després fas número i no en surten", assegura.

Canvia el model de compra
Rodríguez assegura que el mode de venda, o millor dit, de compra, ha canviat els últims anys. El consumidor es passeja per les botigues, toca els productes que l'interessen i acaba demanant el seu número de peu, del model que desitja, a la dependenta. "Està canviant una mica el model. Avui dia quan un client entra en una botiga ja sap què vol i és complicat convèncer-lo que compri una altra cosa", explica.

"Arran això, les botigues estan canviant: ara hi ha mòduls amb sabates, desapareixen els aparadors tancats i la dependenta el que fa és anar a buscar la sabata al magatzem", analitza. Malgrat aquest nou paisatge, Rodríguez assegura que l'empresa no ha fet cap tipus de reducció de plantilla. En total, a Marlo's en treballen 125 persones.

Consciència social
Per estar situat a ciutats com Badalona o Santa Coloma -la primera amb més de 20.000 aturats, i la segona fregant la xifra dels 12.000 desocupats- coneixen bé les conseqüències de la crisi. "La crisi és global, però nosaltres depenem 100% del consum i de l'estat d'ànim de la gent, que potser s'hagi recuperat darrerament", explica Rodríguez per justificar la campanya del 10% de descompte en el preu aplicada en les compres de treballadors en situació d'atur, famílies nombroses i monoparentals. "És la nostra manera de contribuir a ajudar a tota aquesta gent que està passant-ho malament", matisa el director general.

L'objectiu de la firma per aquest any és continuar creixent i apostar pel seu canal online oferint noves promocions i descomptes i incorporant diàriament articles. La seva plataforma web els permet vendre la seva selecció de calçat, bosses i complements a tot el territori espanyol, on darrerament ha decidit no tenir presència física, per una decisió purament estratègica. "Estem a Catalunya perquè estem aquí. Si el negoci el tinguérem a fora, el faríem a fora", matisa Rodríguez, qui s'allunya així de posicionaments polítics o territorials.
Avui et destaquem
El més llegit