
24
de Novembre
de
2016
Act.
24
de Novembre
de
2016
La innovació i la tecnologia són els dos vectors principals que estan canviant la societat. És una transformació que afecta a escala personal, però també col·lectiva, i el factor 'empresa' no està exempt de bregar amb uns nous valors que, a vegades, no saben com incloure dins de les seves organitzacions ni una cultura que ha quedat obsoleta.
Davant d'aquest nou paradigma, el WWi Summit ha organitzat aquest dijous una trobada al Valkiria Hub amb professionals de diferents departaments per debatre sobre el futur del management, l'esfera que segons la directora de Recursos Humans d'Affinity Petcare, Teresa Niubó, considera que més cal entrar per tenir empreses 100% innovadores i adaptades al nou context.
"Parlem de tècnica, d'R D i de col·laboració, però res d'això és real si no aconseguim intervenir en el model de direcció", considera. I assegura que des de la seva companyia, s'estan trobant una paradoxa important: "Veiem que tot ha anat canviant i que alhora res ho ha fet. És una paradoxa que estem vivint, a un ritme accelerat, i necessitem que els líders s'adaptin".
Definint un nou model de treball
Malgrat que la capacitat tècnica, la creativitat o la innovació són els nous valors sobre els quals volem regir les futures empreses, el CEO del coworking alemany St Oberholz, Ansgar Oberholz, té molt clar que mai es pot forçar una persona a tenir aquests trets o capacitats. "Tots ells són un efecte secundari que sorgeix de crear un ambient innovador, una comunitat que se senti inclosa en un context corporatiu", detalla.
Ell treballa sota aquesta idea de fa 12 anys, quan va crear la startup, i pot assegurar que d'aleshores ençà el món ha canviat molt. "Llavors parlàvem de l'entrada de la tecnologia i avui ja estem veient com això està dins de l'ADN de les empreses, com la innovació". "La filosofia del nou treball no sé com serà", afegeix tot seguit, "però sí que sé que el sexe ha de ser molt bo per ser comparada amb el nou treball". Així és com Ansgar resumeix la idea del nou model cap a on estem anant.
El Project Manager de 3g Office, Joaquín Marco, és un altre dels defensors del nou model de treball. Seguint la línia d'Oberholz, insisteix també en la necessitat de concebre el lloc de treball d'una altra manera: "Any enrere, la gent entenia que anar a la feina era anar a un lloc físic, avui hem d'entendre que la feina és el que fas". I això inclou parlar de valors com el dinamisme, la comunicació, la transparència... Són alguns dels adjectius que utilitza la Corporate HR Director de Desigual, Maria Obiols, qui introdueix el terme "comunitat" a l'hora de parlar d'organitzacions. "Els treballadors ja ens sentim dins d'una comunitat i això és una cosa bona per construir les noves companyies", afirma.
Sobre tot això, Oberholz afegeix que el nou empleat i director estan aprenent que "treballar i aprendre es pot fer alhora. Has d'ajudar la plantilla a créixer. Nosaltres connectem la gent i creem comunitats, la gent se sent empoderada i preparada per fer coses disruptives. No pots pressionar la gent a ser com vols, és un canvi de mentalitat que ha de portar a ajudar-los a créixer", detalla sobre el seu punt de vista.
Educar sobre el fracàs
Estan les empreses preparades per embarcar-se en tota aquesta nova aventura o tenen massa por al fracàs? "Més ara que no pas abans de la crisi", respon Maria Obiols de Desigual, però no suficient. En canvi, a Alemanya, Oberholz relata una situació molt diferent: "Caure i fracassar és una cosa de la qual no es parla i cal aprendre que equivocar-se també pot ser bo per avançar".
Des de la seva experiència, adquirida veient a molts emprenedors formar part del seu coworking, afirma que les companyies encara no han vist el repte que tenen a fusionar els avantatges de cadascuna de les noves generacions. Per solucionar-ho, remarca la necessitat de "treballar la manera de comunicar i d'utilitzar les tecnologies a l'escola". "Els nens aprenen a usar el Word i l'Excel i potser caldria ensenyar-los altres eines. Hi ha molt potencial que necessita ser educat i cal ensenyar com està canviant el món per tenir una aplicació en el futur", afegeix.
La cultura empresarial guanya la partida
La conseqüència dels efectes secundaris que esmenta Oberholz són els que deriven en les noves cultures empresarials. "És un concepte difícil de definir o de mesurar perquè cada companyia té uns sentiments diferents i això és el que reflecteix la cultura de cadascú", explica. A propòsit d'això, Obiols hi afegeix que la cultura "no és estàtica" i que varia en funció de la "tecnologia, la innovació i la rapidesa".
Tot i que Teresa Niubó, d'Affinity Petcare, té una concepció similar sobre el terme, prefereix sumar-hi la idea de l''ànima de l'empresa' per comprendre'l: "La cultura és l'ànima. Quan entens què defineix una organització, comprens com és la seva cultura".
On són els nous líders?
Aquesta és la gran pregunta que es formulen la majoria de les companyies. No hi ha una resposta clara, però Obiols té molt clar que els extrems no són bons: "No es pot tenir un líder que només vulgui disrupció, ni tampoc un líder que no sàpiga innovar". Niubó també sap de primera mà a què es refereix la directora de RRHH de Desigual i explica que ha vist directius a punt de retirar-se que han sigut molt reticents a introduir el canvi per evitar viure'l. "Se'ls ha de fer entendre la importància que té, han de veure que les seves decisions impacten el negoci d'ara i el del futur", reclama.
Més enllà de la cúpula directiva, els líders dels pròxims anys també es poden trobar en altres esferes com el departament de Recusos Humans. Així ho considera Joaquín Marco, qui assenyala aquesta àrea com una de les que més està treballant en la transformació de les companyies. Ansgar Oberholz hi està d'acord i esmenta les emocions i els sentiments com el motor de canvi: "Tothom treballa en empreses i té la sensació que alguna cosa està passant. Podem parlar de canvis en l'economia i les finances, però crec que hem de parlar més d'emocions perquè l'escala psicològica afecta els directius i els treballadors".
Davant d'aquest nou paradigma, el WWi Summit ha organitzat aquest dijous una trobada al Valkiria Hub amb professionals de diferents departaments per debatre sobre el futur del management, l'esfera que segons la directora de Recursos Humans d'Affinity Petcare, Teresa Niubó, considera que més cal entrar per tenir empreses 100% innovadores i adaptades al nou context.
"Parlem de tècnica, d'R D i de col·laboració, però res d'això és real si no aconseguim intervenir en el model de direcció", considera. I assegura que des de la seva companyia, s'estan trobant una paradoxa important: "Veiem que tot ha anat canviant i que alhora res ho ha fet. És una paradoxa que estem vivint, a un ritme accelerat, i necessitem que els líders s'adaptin".
Definint un nou model de treball
Malgrat que la capacitat tècnica, la creativitat o la innovació són els nous valors sobre els quals volem regir les futures empreses, el CEO del coworking alemany St Oberholz, Ansgar Oberholz, té molt clar que mai es pot forçar una persona a tenir aquests trets o capacitats. "Tots ells són un efecte secundari que sorgeix de crear un ambient innovador, una comunitat que se senti inclosa en un context corporatiu", detalla.
Ell treballa sota aquesta idea de fa 12 anys, quan va crear la startup, i pot assegurar que d'aleshores ençà el món ha canviat molt. "Llavors parlàvem de l'entrada de la tecnologia i avui ja estem veient com això està dins de l'ADN de les empreses, com la innovació". "La filosofia del nou treball no sé com serà", afegeix tot seguit, "però sí que sé que el sexe ha de ser molt bo per ser comparada amb el nou treball". Així és com Ansgar resumeix la idea del nou model cap a on estem anant.
El Project Manager de 3g Office, Joaquín Marco, és un altre dels defensors del nou model de treball. Seguint la línia d'Oberholz, insisteix també en la necessitat de concebre el lloc de treball d'una altra manera: "Any enrere, la gent entenia que anar a la feina era anar a un lloc físic, avui hem d'entendre que la feina és el que fas". I això inclou parlar de valors com el dinamisme, la comunicació, la transparència... Són alguns dels adjectius que utilitza la Corporate HR Director de Desigual, Maria Obiols, qui introdueix el terme "comunitat" a l'hora de parlar d'organitzacions. "Els treballadors ja ens sentim dins d'una comunitat i això és una cosa bona per construir les noves companyies", afirma.
Sobre tot això, Oberholz afegeix que el nou empleat i director estan aprenent que "treballar i aprendre es pot fer alhora. Has d'ajudar la plantilla a créixer. Nosaltres connectem la gent i creem comunitats, la gent se sent empoderada i preparada per fer coses disruptives. No pots pressionar la gent a ser com vols, és un canvi de mentalitat que ha de portar a ajudar-los a créixer", detalla sobre el seu punt de vista.
Educar sobre el fracàs
Estan les empreses preparades per embarcar-se en tota aquesta nova aventura o tenen massa por al fracàs? "Més ara que no pas abans de la crisi", respon Maria Obiols de Desigual, però no suficient. En canvi, a Alemanya, Oberholz relata una situació molt diferent: "Caure i fracassar és una cosa de la qual no es parla i cal aprendre que equivocar-se també pot ser bo per avançar".
Des de la seva experiència, adquirida veient a molts emprenedors formar part del seu coworking, afirma que les companyies encara no han vist el repte que tenen a fusionar els avantatges de cadascuna de les noves generacions. Per solucionar-ho, remarca la necessitat de "treballar la manera de comunicar i d'utilitzar les tecnologies a l'escola". "Els nens aprenen a usar el Word i l'Excel i potser caldria ensenyar-los altres eines. Hi ha molt potencial que necessita ser educat i cal ensenyar com està canviant el món per tenir una aplicació en el futur", afegeix.
La cultura empresarial guanya la partida
La conseqüència dels efectes secundaris que esmenta Oberholz són els que deriven en les noves cultures empresarials. "És un concepte difícil de definir o de mesurar perquè cada companyia té uns sentiments diferents i això és el que reflecteix la cultura de cadascú", explica. A propòsit d'això, Obiols hi afegeix que la cultura "no és estàtica" i que varia en funció de la "tecnologia, la innovació i la rapidesa".
Tot i que Teresa Niubó, d'Affinity Petcare, té una concepció similar sobre el terme, prefereix sumar-hi la idea de l''ànima de l'empresa' per comprendre'l: "La cultura és l'ànima. Quan entens què defineix una organització, comprens com és la seva cultura".
On són els nous líders?
Aquesta és la gran pregunta que es formulen la majoria de les companyies. No hi ha una resposta clara, però Obiols té molt clar que els extrems no són bons: "No es pot tenir un líder que només vulgui disrupció, ni tampoc un líder que no sàpiga innovar". Niubó també sap de primera mà a què es refereix la directora de RRHH de Desigual i explica que ha vist directius a punt de retirar-se que han sigut molt reticents a introduir el canvi per evitar viure'l. "Se'ls ha de fer entendre la importància que té, han de veure que les seves decisions impacten el negoci d'ara i el del futur", reclama.
Més enllà de la cúpula directiva, els líders dels pròxims anys també es poden trobar en altres esferes com el departament de Recusos Humans. Així ho considera Joaquín Marco, qui assenyala aquesta àrea com una de les que més està treballant en la transformació de les companyies. Ansgar Oberholz hi està d'acord i esmenta les emocions i els sentiments com el motor de canvi: "Tothom treballa en empreses i té la sensació que alguna cosa està passant. Podem parlar de canvis en l'economia i les finances, però crec que hem de parlar més d'emocions perquè l'escala psicològica afecta els directius i els treballadors".