La teva empresa té cor?

El projecte de Càritas 'Empreses amb Cor' promou accions de RSC entre les companyies compromeses amb les persones, per damunt de l'activitat econòmica

Objectiu: que trobis feina. Aquest és el lema de Càritas Diocesana de Barcelona (CDB) per combatre la taxa d'atur que, a Catalunya ja arriba al 23,4%. "No podem arreglar el mercat laboral però sí podem treballar per canviar la situació d'atur de les persones que atenem", explicava Àngels Valls, responsable de Formació i Inserció Laboral de CDB, durant la recent inauguració de l'exposició dels 70 anys d'història de l'entitat. Aquesta prioritat es reflecteix en accions com el projecte Entitats amb Cor, iniciat fa deu anys i que avui ja compta amb més de 200 empreses, fires, clubs esportius i universitats, compromeses en el desenvolupament del benestar social.

Què és el que impulsa a les empreses a tenir un compromís solidari amb la societat? Segons Jordi Roglà, director de Càritas, "les empreses han de complir la seva finalitat sense oblidar la consciencia social corporativa". Roglà desmenteix la mala fama que té el sector empresarial: "En cinc anys els donatius de les empreses s'han multiplicat per quatre. No les podem estigmatitzar de forma general".

Grans empreses com el Banc de Sabadell o Unilever promouen accions de RSC "on les persones estan per damunt de l'activitat econòmica". Donatius econòmics i materials, o el compromís per part d'algunes companyies i entitats perquè les persones que porten temps a l'atur trobin feina, són alguns dels acords de col·laboració. De fet, "de vegades preferim prescindir del donatiu econòmic de l'empresa i destinar-lo a accions d'ocupabilitat", assegura Roglà.

Treball en xarxa: formació i inserció
Identificar el potencial de cada persona, assessorar a cada participant i proporcionar tallers pràctics per reforçar competències i coneixements són algunes d'aquestes accions per ajudar a les persones a adquirir nous recursos i habilitats per tenir més oportunitats laborals. "Hem adaptat el nostre servei a les demandes del context actual, on la prioritat de la gent és trobar feina", comenta el director de l'entitat, que afegeix que "abans Càritas tenia cursos de manobra, pintor, electricista… Ara, després de redissenyar el pla de treball també hi ha un itinerari en el que es treballen les habilitats personals i laborals".

Feina amb cor són accions destinades a les persones que fa temps que estan a l'atur i han esgotat la prestació que, en el cas de les persones ateses per Càritas, la xifra s'eleva al 70%. Segons Roglà, "perdre una feina pot conduir a l'exclusió social i ara més que abans, cal acompanyar les persones en el seu camí laboral". És per això que aquest projecte, dissenyat a finals del 2012 i posat en pràctica fa uns mesos, s'ha marcat un objectiu: atendre entre 1.000 i 2.000 persones en dos anys.

La implicació de l'empresa
Aquesta iniciativa també té a l'empresa com a coprotagonista, ja que Feina amb cor lliga les necessitats de la companyia i les aptituds i competències de la persona participant de manera que la relació beneficia ambdues parts. Després de les activitats prelaborals on les persones desenvolupen les pautes bàsiques que exigeix l'entorn actual, l'empresa assumeix el compromís d'entrevistar a les persones que ha seleccionat Càritas en funció de la vacant.

En definitiva, són accions per millorar les capacitats per entrar al mercat de treball "no per crear ocupació", matisa Roglà, qui adverteix que "el problema no és d'ocupació, sinó que les persones han perdut la seva ocupabilitat; el mateix que li passa a un esportista quan fa més de dos anys que no córrer i ha d'afrontar una competició".
Avui et destaquem
El més llegit