Laby, el laboratori de recuperació de dades de Catalunya (i l'Estat)

L'empresa es consolida com a una consultoria informàtica, un laboratori de recuperació de dades i un espai de formació que dóna servei a pimes i particulars

El fundador i CEO de Laby, Víctor Casas | Cedida El fundador i CEO de Laby, Víctor Casas | Cedida

Segur que alguna vegada a la vida heu perdut un document o unes quantes fotos, se us ha esborrat tot el que teníeu guardat al pendrive o se us ha espatllat el disc dur i no heu pogut recuperar les vostres dades. A més, qui no ha pensat alguna vegada en seguir la pista que deixen les empremtes digitals sobre una persona o empresa? Laby té la solució per a (quasi) tots els casos. L'empresa nascuda el 2012 va sorgir com a un laboratori de recuperació de dades i, a poc a poc, s'ha anat fent un forat en el mercat nacional i, fins i tot, internacional, i s'ha consolidat també com a una consultoria informàtica que dóna servei a petites i mitjanes empreses i a particulars.

De laboratoris de recuperació de dades n'hi ha uns quants repartits arreu del món, però, què és el que diferencia a Laby i fa que clients no només de tot Espanya, sinó també de Suïssa, Polònia, Nova Zelanda, França o Itàlia busquin els seus serveis? Segons explica el fundador i CEO de l'empresa, Víctor Casas, en una conversa amb VIA Empresa, no tot es basa en la feina que fan -que també-, sinó en donar un bon tracte personal que és el més important per a ells. Però, com va començar tot i com van adonar-se que el món de la recuperació de dades necessitava un bon rentat de cara? Abans de gestar Laby, Casas treballava en un laboratori de recuperació de dades i, tot i que veia que "es podien millorar moltes coses", en ser un empleat més, no li feien gaire cas.

"Quan veus que no et fan cas, pot o resignar-te i seguir o dir 'me'n vaig pel meu compte' i que el temps et doni la raó o no, i me la va donar". Convençut que tenia marge per canviar aquest món, i arran d'un accident de moto que li va permetre reunir alguns diners, el fundador de Laby es va posar a treballar de valent per "donar un pas arriscat", va llogar un local petit a Barcelona, el va reformar i va comprar tota la maquinària que necessitava. Tot això tenint present que recuperar dades és una feina cara per la tecnologia que implica, però també que, si bé cap el 2006 podia tenir un cost entorn els 3.000 euros, el 2011 ja havia baixat fins els 300 o 400 euros. En aquell moment, només ell portava l'empresa, però, com una formiga, va anar recorrent el seu camí gràcies a la seva constància, i va acabar creant un niu molt més gran amb una quota important de mercat i on ara ja hi treballen nou persones.

Casas: "Els resultats importen i els diners també, però sobretot importa el què dirà la gent de tu"

Tot i algunes pressions rebudes perquè deixava una feina amb un salari fix i sortia de la seva zona de confort, Casas va començar a construir el seu propi laboratori de recuperació de dades i el va batejar com a Laby, "un nom curt i fàcil de recordar que no significa res i ho pot significar tot". Però el que és cert és que quan es decideix emprendre "no tens un nom i desconfies" i, a més, que, com relata, "al principi, jo era la persona multiusos, la que agafava el telèfon, la que recuperava el disc, la que feia la factura i la que entregava el disc".

Un punt d'inflexió

Gràcies a internet, les xarxes socials i el boca-orella, Laby va començar a créixer i el seu fundador ja no podia assumir tota la feina ell sol. I encara menys tenint seu a Barcelona i Madrid. Una crisi d'angoixa motivada pel volum de feina va ser el toc definitiu perquè decidís fer un pas de gegant. Va ser el 2015, tres anys més tard de la fundació i posada en marxa de l'empresa, quan Laby va fer "un salt qualitatiu", va canviar de local a un més gran -de 150 metres quadrats- i va començar a incorporar més treballadors. I és que tenia molt clar que, per tirar endavant, ho havia de fer comptant amb més gent al seu costat i així ho ha corroborat el temps. "Si Laby ha crescut com ha crescut és gràcies a tota la gent que ha passat per aquí", assegura.

Un dels cursos de formació de laby | Cedida

Un dels cursos de formació de laby | Cedida

Després de tres anys en el nou local, Casas va tornar a apostar per un canvi que el portés més enllà. Es van tornar a mudar de local a un de 450 metres quadrats, un espai que els ha permès passar de ser només un laboratori de recuperació de dades a una consultoria informàtica de 360 graus. Al nou local, molt a prop de la Sagrada Família, ofereixen des de ja fa un temps cursos de formació forènsica, proves forenses i, com no, recuperació de dades. Aquest va ser el punt d'inflexió total que dispararia Laby cap al cel i el faria ser conegut i referenciat a Catalunya, Espanya i també a Europa. "Des del 2018 fins ara ens hem establert, penso que Laby té un nom dins del mercat, que vaig intentar que mostrés confiança" perquè, relata el seu CEO, "per mi el tracte personal i, sobretot la relació amb la persona final és molt important" i, per tant, continua, "els resultats importen i els diners també, però sobretot importa el què dirà la gent de tu".

Tot això no només implica saber de recuperació de dades i informàtica, sinó que garantir confiança al client vol dir "donar resposta sense cobrar res de vegades o fer consultoria gratuïta en molts casos". I és que, argumenta, "hi ha molta gent que surt per la porta i se n'oblida de tu, però és bo perquè com a consumidor, si et sents estafat o menyspreat trigues poc a posar una ressenya a Google, però si és bona no la poses". Però això no era suficient i Laby encara volia anar més enllà i va decidir apostar perquè el seu client "s'emportés un bon record".

Casas: "Cap empresa petita pot competir amb els preus de Google, però sí amb la personalització que Google no et dóna"

Precisament per això, al tracte personal, sempre hi sumen un detall de l'empresa i la seva predisposició per atendre'ls quan ho necessitin. "No hem inventat res perquè les còpies de seguretat les fem nosaltres i les pot fer qualsevol, però amb la diferència que tenim un equip de persones, que respon per darrere", posa damunt la taula Casas. I això és el que els diferencia de Google perquè, tot i que admet que "cap empresa petita pot competir amb els preus" del gegant tecnològic, la veritat és que "sí que pots donar aquesta personalització que Google no et dóna".

I enlairats cap al futur

Arran d'aquesta idea, va néixer Laby Consulting i l'Acadèmia Laby, que compta amb acords amb centres docents i universitats per ensenyar a empreses i alumnes les constants actualitzacions que va vivint el mercat. Conceptes com la forènsica digital o la recuperació de dades han evolucionat molt des del principi dels temps i ara és possible "determinar les proves que han fet que alguna cosa passi". I, com funciona això exactament? Casas explica que "tu, com a usuari, pots haver esborrat la informació, haver-la copiat en un pendrive, pots haver-te enviat alguna informació per WeTransfer... sempre deixes petjades digitals. Determinar quan, com, qui, per què, què... poder recuperar converses de WhatsApp, que és 100% legítim, o veure treballadors que han esborrat informació de l'empresa, que han copiat informació de l'empresa" és només algunes de les coses que poden aconseguir amb la forènsica. "Tot queda registrat, només s'ha de saber buscar la forma de trobar la nostra empremta digital", apunta.

Ara, amb la covid-19 s'hi suma un punt més al negoci: moltes empreses han optat pel teletreball i, per exemple, durant el confinament "molta gent patia la pèrdua de dades des de casa". Però també és cert que la crisi que això ha comportat ha vingut amb molta por sota el braç: "Hi ha demanda, però la gent no s'atreveix a donar el pas per la incertesa econòmica que hi ha", adverteix Casas, que lamenta que justament quan el Govern espanyol va decretar l'estat d'alarma "les coses anaven molt bé i va ser una bofetada en tota regla".

Tres treballadors de Laby a la recepció del local | Cedida

Tres treballadors de Laby a la recepció del local | Cedida

Laby també s'ha hagut d'adaptar als canvis que han vingut amb el coronavirus, sobretot quan va tot va començar. "Vaig decidir que la gent no vingués a treballar, per la por i el desconeixement, que es quedessin a casa. Van ser uns moments fotuts perquè va baixar la feina dràsticament", explica Casas. Però lluny d'aturar-se, va veure què més podia fer i va crear "un protocol segur perquè veiem que Zoom no ho era del tot". A més, han gestat "un servei de cara a les empreses i treballadors per poder treballar des de casa i altres tipus de serveis com còpies de seguretat", cosa que ha pogut "suplir", en part, aquesta falta de demanda.

Sigui com sigui, amb només vuit anys de vida, Laby ha sabut arribar arreu d'Espanya i Europa, i any rere any continua creixent. I és que el futur serà tecnològic o no serà i, si tant es parla d'un canvi de model econòmic per fugir del pes que imposa el sector serveis com el turisme i la restauració per equiparar-lo a d'altres, seran les empreses tecnològiques les que poden arribar a liderar el PIB de Catalunya, però també de tot l'Estat. I el futur, com diuen polítics i agents socials -i com reclamen el fons europeus-, va per aquest camí.

Més informació
La tecnologia té ideologia, i les dades també
Obrir dades per resoldre problemes complexos
Avui et destaquem
El més llegit