Les claus de la setmana

Els consells, reflexions i opinions que s'han publicat al diari els últims cinc dies resumits en vint lliçons per als lectors

Les marques de moda ja són globals
Les marques de moda ja són globals
Francesc Castanyer
02 de Febrer de 2014 - 05:30
El diàleg imprescindible entre universitat i empresa per innovar. Trobar espais privats en un món de noves tecnologies. Jerarquitzar les tasques per ser més productiu. Analitzar un client abans d'acceptar-lo. Desconvocar reunions prescindibles. Definir la proposta de valor abans de dissenyar la marca. Cuidar les emocions internes de l'empresa. Són les reflexions de tots els experts que han parlat aquesta setmana a través de les pàgines de VIAempresa.

Dilluns 20. Cas d'èxit: Nice Fruit. César Treserras, director general de Cutting's
1. Una línia de negoci exitosa pot transformar-se en una spin off. La fórmula no només serveix per catapultar un servei o producte, sinó per promocionar l'equip humà que hi ha al darrere.
2. El diàleg entre universitat i empresa fomenta la innovació. El mercat fa de camp de proves a la investigació científica.

Dilluns 27. Gestió: recursos humans. Jeroen Sangers, consultor de productivitat personal i autor del blog El Canasto
3. La revolució digital fa possible treballar a qualsevol lloc i a qualsevol hora, però també estreny la separació entre feina i temps lliure. Cal que l'empresa sàpiga marcar els límits, fixant objectius i terminis.
4. Cal planificar les tasques i jerarquitzar-les especificant el temps i l'energia que requereixen.
5. Les llistes i el calendari són les millors eines per gestionar la jornada laboral. És fonamental saber descartar les feines prescindibles i bloquejar les interrupcions.

Dimarts 28. Entrevista: Pere Brachfield, professor i director del Centre de Morosologia de l'EAE Business School
6. Abans d'acceptar un projecte és imprescindible analitzar els clients i detectar els morosos potencials ajudant-se dels informes empresarials. Una empresa de recent creació és sospitosa de ser un morós professional.

Dimarts 28. Gestió: les reunions. Eva Cantavella, autora del llibre Reuniones eficaces (Profit Editorial, 2013)
7. Les reunions poden convertir-se en una pèrdua de temps i de productivitat. Cal convocar l'equip quan és necessari contrastar opinions i esvaïr dubtes. Si són merament informatives és millor utilizar les noves tecnologies i fer reunions a distància.
8. Les reunions s'han de planificar marcant els objectius i s'han de documentar perquè tothom tingui present les conclusions: millor a primera hora o a última hora per no trencar la dinàmica de treball.

Dimecres 29. Emprenedoria: Mytwinplace. Jean Noel Saunier i Xavier Laballos, fundadors
9. La crisi i els recursos escassos han creat un nínxol de mercat per a les empreses de serveis low cost. L'estalvi s'ha convertit en un motiu de compra prioritari, tot i que el consumidor no vol renunciar mai al bon servei.
10. La primera experiència de compra és fonamental en serveis low cost. Si és negativa, es perd el client.
11. Quan un servei és totalment gratuït, el consumidor desconfia perquè sap que la principal mercaderia són les seves dades personals.

Dimecres 29. Màrqueting: posicionament. Ninona Vila, directora de Comunicació Corporativa de Mango; Gonzalo Brujó, president d'Interbrand a Espanya i Amèrica Llatina, Borja Castresana, director de màrqueting de Desigual, Juan Carlos Ibáñez, president de Forecast
12. Per construir una marca s'ha d'haver definit la proposta de valor. És el que ens permet diferenciar i posicionar el producte. No es pot traslladar al mercat un missatges de positivisme, entusiasme i passió si no és coherent amb la cultura corporativa.
13. Les marques globals han de fer un esforç per adaptar-se a les característiques de cada mercat sense perdre la seva essència, que és el que reconeix el consumidor.
14. El posicionament de les marques es construeix cada cop més a les xarxes socials.
15. Un 70% els esforços de la marca s'han de destinar a la seva consistència, i un 30% a la innovació.

Dijous 30. Gestió: recursos humans, intel·ligència emocional. Andreu Gatuellas, psicòleg, coach i formador de l'Institut Gomà; Mª José Piñar-Chelso, psicòloga i consultora d'empreses; Lali Ros, coordinadora del Màster Universitari en Psicologia del Treball, Organitzacions i Recursos Humans de la Universitat Ramon Llull-Blanquerna
16. Les emocions influeixen en el rendiment del treballador. Una empresa emocionalment intel·ligent és aquella que té en compte l'impacte de la seva acció sobre els clients, proveïdors, col·laboradors, i sobretot, en els seus empleats.
17. L'empresa industrial acostuma a ser més dura a l'hora de gestionar la comunicació interna i el factor humà. És un factor que influeix en la productivitat i que s'ha d'atendre.

Divendres 31. Gran empresa: cas Inditex. Jesús Echevarría, director general de relacions institucionals d'Inditex; David Martínez, periodista econòmic
18. El client és el centre. S'han d'aprofitar tots els punts de contacte de l'empresa amb el mercat per obtenir informació i processar-la a favor de la qualitat del servei.
19. En el sector retail, la botiga i l'aparador són els connectors amb el client, el punt d'unió entre oferta i demanda. La ubicació és fonamental.

Divendres 31. Llibres d'empresa: El poder de la marca (Profit Editorial, 2013), Jordi Montaña i Isa Moll
20. Disgregar una marca en submarques implica multiplicar els esforços i els recursos de màrqueting. Millor una marca potent que ofereixi cobertura a tots els seus serveis o productes derivats.