Les lliçons de la setmana

Els consells, reflexions i opinions que s'han publicat al diari els últims cinc dies resumits en vint lliçons per als lectors

El design thinking com a tècnica
El design thinking com a tècnica
Francesc Castanyer
01 de Novembre de 2013 - 05:36

Dilluns 28. Cas d'èxit: Starbucks. Neal Dempsey, expert en capital risc i inversor de l'empresa nord-americana
1. Un producte o servei que es troba en la fase de maduresa del seu cicle de vida es pot reorientar simplement revolucionant l'experiència de consum. És la base de l'èxit d'Starbucks.
2. L'inversor estarà atent a l'actitud de l'emprenedor tant en la feina, com en la vessant personal: qualsevol start-up ha de ser capaç d'afrontar caigudes severes i també fortes progressions.
3. El consell d'administració no està al dia a dia de l'empresa, però es creuen uns genis que ho saben tot. Cal escoltar els seus consells. Si estan bé, endavant. Si no, els dones les gràcies, però els dius que no els seguiràs.
4. Una empresa pot guanyar mercat a través de franquícies territorials, però és important tenir cura de mantenir intactes els valors fundacionals. 5. La fórmula de l'èxit per a l'emprenedor és escoltar i escoltar: als inversors, als consumidors i als treballadors. I també a l'equip de màrqueting!

Dimarts 29. Gestió: innovació i design thinking. Conchita Galdón (@ConchitaGaldon), professora de l'IE Business School
6. L'usuari s'ha de situar al bellmig del procés d'innovació. És l'única forma d'entendre les seves necessitats i poder trobar solucions per satisfer-les. És la base del Design Thinking.
7. seves necessitats i poder trobar solucions per satisfer-les. És la base del Design Thinking.

Dimarts 29. Gestió: social commerce. Carla Lima, Social Media Manager d'Atrápalo; Nico Bour, CEO i cofundador d'Uvinum; Estefanía García, responsable de màrqueting d'Ulabox; Laia Gilibets, professora de Social Commerce de l'escola de negocis IEBS
8. El missatge comercial s'ha d'adaptar al canal: Facebook és més inspirador i Twitter, més espontani
9. A les xarxes les empreses han d'oferir continguts de valor als usuaris per fidelitzar-los com a clients. És millor la qualitat dels seguidors que la quantitat.
10. Les xarxes no són un canal de comunicació sinó una eina d'investigació de mercat. Qui no les entengui així, s'equivoca.

Dimecres 30. Sectors: elèctriques. Marc Roselló, soci fundador de Som Energia
11. Eficiència, autoconsum i energia verda. Són els tres pilars bàsics per penetrar en l'oligopoli del sector elèctric.
12. El respecte per al medi ambient, els productes i serveis saludables o les empreses socialment responsables són valors que cotitzen a l'alça en el nou consumidor. La societat canvia i l'empresa que no estigui atenta als canvis desapareixerà.

Dimecres 30. Empresa familiar: el Celler de Can Roca. Joan Roca, cofundador
13. L'empresa que treballa amb l'excel·lència ha de ser pacient. La reputació que es guanya en tres setmanes, es perd en tres dies. La que es guanya a força de treball, no es perd mai.
14. La creativitat es mesura per la llibertat. A tota empresa hi ha d'haver un transgressor.
15. Per generar noves idees s'ha de tenir memòria. Les empreses que només miren les tendències de futur i no tenen en compte la història i les tradicions, són creativament més limitades.

Dimecres 30. Valors: la transparència. Jose Lavado, soci director de Bidea; Joan Antoni Melé, subdirector general de Triodos Bank; Daniel Innerarity director de l'Institut de Governança Democràtica de la Universitat del País Basc
16. La transparència és un posicionament molt potent per a qualsevol empresa perquè la societat dubta i les empreses han de generar confiança.
17. Els beneficis només s'obtenen si darrera de la transparència hi ha una política de RSE.

Dijous 31. L'expert: RRHH. Aida Jurado, llicenciada en Psicologia i especialitzada en l'àrea de Recursos Humans i Desenvolupament Organitzacional
18. Aspectes del treballador com el cicle vital (edat, responsabilitats familiars), els trets de personalitat, la situació socioeconòmica i les circumstàncies personals no es poden gestionar des de l'empresa, però el director de recursos humans les ha de tenir en compte.

Divendres 1. Duelia. Joan Ferrer, CEO
19. Les empreses han de reununciar a l'oportunitat de créixer de forma sobtada. Pot quedar compromesa la qualitat del servei.
20. Conèixer la cultura i les tradicions autòctones de cada mercat és bàsic per iniciar una aventura d'internacionalització.