Escolta l'article ara…
Lleidanetworks Serveis Telemàtics SA, comunment coneguda com Lleida.net, constituïda a Lleida l’any 1995, és una empresa ben especial. Cotitza al mercat secundari BME Growth, l’antic MAB, des de l’octubre de 2015. També ho fa al mercat Euronext Growth de París des de 2018 i a l’OTC QX Best Market, el mercat Over The Counter dels Estats Units, des del 2020. Té ara una capitalització borsària d’uns 15 milions d’euros. Va començar a cotitzar a un preu d’1,18 euros per acció i ara ho fa a 0,924 euros.
La companyia va viure un episodi borsari molt peculiar el 2020, l’any de la covid: les seves accions es van revalorar fortament, i van arribar a cotitzar durant el mes d’agost a 10 euros per títol, tot arribant a superar puntualment, els 11,3 euros intradiaris. Una combinació de factors li foren favorables en aquell moment, que van des de la necessitat dels serveis de signatura electrònica, i de notificacions i contractacions digitals —que es generalitzaren durant la pandèmia—, fins a les seves nombroses patents, les expectatives de mercats internacionals, i la pròpia sortida a cotització als Estats Units.
El context de la covid va afavorir a les empreses digitals en general i a Lleida.net en particular. Després, la sortida progressiva de l’excepcionalitat del món feu que el preu de l’acció caigués durant uns tres anys. Així i tot, des de la seva sortida a borsa fins al mes de juliol del 2023, la rendibilitat proporcionada a l’accionista superava a la de l’Ibex-35. Després d’aquell moment, la cotització de Lleida.net ha entrat en una mena de lateralitat descendent i ha quedat totalment al marge de la forta pujada de les borses dels darrers tres anys.
Durant la covid, els títols de Lleida.net van arribar a cotitzar a 10 euros l'agost de 2020 a causa d'una combinació de factors
No es pot dissociar a Lleida.net de la figura del seu cofundador, actual conseller delegat, president, principal accionista i veritable anima mater, en Sisco Sapena. És un home fet a si mateix que no deixa indiferent a ningú. Es tracta d’un lluitador nat, un autèntic visionari, que transmet entusiasme, com pocs saben fer, i que, alhora, toca de peus a terra. Ell mateix sol dir, públicament i en to jocós, que "ven motos", amb una col·loquialitat que podria trasbalsar a qui no el conegui prou bé.
En Sisco ha aixecat una empresa que dona feina a unes 130 persones, capaç de tenir la meitat de les seves vendes als mercats internacionals. Per una banda, intervé en el trànsit internacional d’SMS, comprant i venent rutes a majoristes. Per una altra banda, és una entitat certificadora especialitzada en signatura electrònica certificada; en notificacions electròniques amb validesa legal, especialment mitjançant l’ús de correus electrònics certificats i SMS certificats; i també en validacions d’identitat digitals. Finalment, també està activa en l’automatització de processos.
L’any 2025 va tenir una xifra de vendes de 19,3 milions d’euros, un ebitda de 4,0 milions d’euros i un benefici net d’1,25 milions d’euros. El seu deute financer net se situà en els 5,8 milions d’euros, a finals del 2025, 1,43 vegades el seu ebitda, molt raonable. A juny de 2026 el deute financer net havia baixat fins als 5,2 milions. Dins del seu balanç, tant l’immobilitzat intangible com els impostos diferits hi tenen un pes important.
Disposa de nombrosos competidors que són diferents en funció de les diferents activitats que realitza. Des d’empreses gegants com ara Twilio, DocuSign o RigCentral, a altres igualment rellevants com ara Bandwidth, Sinch, Infobip o Vonage. Tot plegat té un punt de David contra Goliat. L’avantatge, però, és que en moments com aquest el creixement del mercat és prou gran. Les necessitats de certificacions digitals són tan creixents i tenen tant de futur, que permeten donar cabuda a moltes empreses especialitzades.
Es tracta d’una empresa amb cintura, amb una gran capacitat d’adaptació al medi. Està, ara mateix, aprofitant canvis normatius, com la llei orgànica de gener del 2025 que fa obligatoris els intents de solucions de controvèrsies entre les parts abans d’interposar qualsevol demanda civil o mercantil. Les comunicacions certificades entre les parts han esdevingut, ara, obligatòries. Això fa que Lleida.net hagi ampliat la seva base de clients. Si bé manté la seva tradicional base de grans empreses de molts sectors, el clàssic B2B, ha arribat ara a assolir la xifra de 12.500 clients actius, en el que és una ampliació del negoci cap el B2C.
Si es troben algú pel carrer que dugui posat un polo o jersei amb la publicitat de Lleida.net, hi ha molts números que sigui en Sisco. Aprofita tota oportunitat per a fer publicitat de la seva empresa. Moltes vegades li han preguntat per què no li posa a l’empresa un nom que tingui més a veure amb la seva activitat digital. Mai ha volgut fer-ho, està orgullós dels seus orígens.
Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat