
19
de Novembre
de
2013
Act.
19
de Novembre
de
2013
Les noves tecnologies i les múltiples opcions que ofereix Internet també han entrat amb força, evidentment, en tots els àmbits de l'empresa. Un dels departaments que ha patit més transformació és el del màrqueting i, ja són moltes les empreses que destinen més recursos a l'estratègia online que no pas al canal tradicional.
Però quina és la millor opció? Segons Victor Moliner, consultor de màrqueting i professor d'Eada, "no es pot dir que una estratègia sigui millor que l'altra. Depèn. Són dues eines vàlides i has d'agafar la que millor convingui en cada moment, però també compaginar-les".
Moliner deixa clar que no hi ha receptes màgiques: "Si no, tots seríem rics. Tot és relatiu, i la mateixa estratègia en el mateix sector pot funcionar molt diferent, com passa amb la roba, que no li queda igual a tothom".
Estratègia i visió, claus en qualsevol canal
"Quan fas un pla de màrqueting has de saber què vols ser de gran", assegura el professor. Per això és bàsic saber qui ets, com ets, on ets i on serà el mercat en el futur. Segons Moliner, "la visió estratègica és fonamental, ja que el pitjor que pot passar és no saber què es vol. Perquè un pla de màrqueting funcioni ha d'estar alineat amb la idiosincràsia de l'empresa".
Per tot plegat, hi ha tres conceptes bàsics de l'empresa que s'han de tenir clars quan s'engega qualsevol campanya: missió, visió i valors. Precisament la transmissió dels valors és un dels principals reptes del màrqueting online. "És difícil traduir-los a aquest nou canal, i si els perds s'ha acabat el teu avantatge competitiu", comenta el professor, que afegeix que "per això és bàsic alinear les dues estratègies de màrqueting en una estratègia comuna".
Immediatesa i accessibilitat
Els punts forts del màrqueting online van lligats a la seva capacitat d'immediatesa i una accessibilitat mai vista fins ara. La proximitat amb el client s'ha d'aprofitar per "comunicar millor els avantatges, sempre que es puguin demostrar després en l'offline", explica Moliner.
D'altra banda, el fet que una campanya en línia sigui més accessible tampoc és cap garantia. "Hi ha qui creu que al món online tot són avantatges perquè el mercat és el món, però compte, perquè la competència també és el món", adverteix el professor d'Eada. "La probabilitat que et vegin és molt petita i, cada vegada més perquè no para de créixer", destaca.
La gestió de la informació
Un altre factor que el món online ha redimensionat és el del processament i l'anàlisi de dades. Les campanyes online són més fàcilment mesurables que les dels canals tradicionals i la informació que es genera cada cop és més elevada.
Tot i així, segons Moliner "no importa la mida de la informació, sinó què fas amb ella. Cal treballar molt bé les dades per extreure'n el que ens interessa de debò, i no perdre'ns en un mar de números".
A més, el l'expert recorda que "en màrqueting, no existeix el verb vendre, només el verb comprar" i, afegeix que, "un bon director de màrqueting ha d'escoltar dues vegades més del que parla". Això es pot aconseguir amb l'online: "Si podem escoltar millor el client, fem-ho. Escoltar, provocar, emocionar, connectar, compartir i, en definitiva, fer que l'èxit sigui el dels clients.
Finalment, Moliner ha volgut respondre una de les preguntes que més es qüestionen en els debat: Les males notícies a la xarxa afecten les vendes? "Hi ha molts exemples que ens demostren que no. Tot i l'innegable creixement de la importància de posicionar-se amb valors positius, la gent segueix disposada a que la tractin malament; al final depèn del preu", sentència.
Però quina és la millor opció? Segons Victor Moliner, consultor de màrqueting i professor d'Eada, "no es pot dir que una estratègia sigui millor que l'altra. Depèn. Són dues eines vàlides i has d'agafar la que millor convingui en cada moment, però també compaginar-les".
Moliner deixa clar que no hi ha receptes màgiques: "Si no, tots seríem rics. Tot és relatiu, i la mateixa estratègia en el mateix sector pot funcionar molt diferent, com passa amb la roba, que no li queda igual a tothom".
Estratègia i visió, claus en qualsevol canal
"Quan fas un pla de màrqueting has de saber què vols ser de gran", assegura el professor. Per això és bàsic saber qui ets, com ets, on ets i on serà el mercat en el futur. Segons Moliner, "la visió estratègica és fonamental, ja que el pitjor que pot passar és no saber què es vol. Perquè un pla de màrqueting funcioni ha d'estar alineat amb la idiosincràsia de l'empresa".
Per tot plegat, hi ha tres conceptes bàsics de l'empresa que s'han de tenir clars quan s'engega qualsevol campanya: missió, visió i valors. Precisament la transmissió dels valors és un dels principals reptes del màrqueting online. "És difícil traduir-los a aquest nou canal, i si els perds s'ha acabat el teu avantatge competitiu", comenta el professor, que afegeix que "per això és bàsic alinear les dues estratègies de màrqueting en una estratègia comuna".
Immediatesa i accessibilitat
Els punts forts del màrqueting online van lligats a la seva capacitat d'immediatesa i una accessibilitat mai vista fins ara. La proximitat amb el client s'ha d'aprofitar per "comunicar millor els avantatges, sempre que es puguin demostrar després en l'offline", explica Moliner.
D'altra banda, el fet que una campanya en línia sigui més accessible tampoc és cap garantia. "Hi ha qui creu que al món online tot són avantatges perquè el mercat és el món, però compte, perquè la competència també és el món", adverteix el professor d'Eada. "La probabilitat que et vegin és molt petita i, cada vegada més perquè no para de créixer", destaca.
La gestió de la informació
Un altre factor que el món online ha redimensionat és el del processament i l'anàlisi de dades. Les campanyes online són més fàcilment mesurables que les dels canals tradicionals i la informació que es genera cada cop és més elevada.
Tot i així, segons Moliner "no importa la mida de la informació, sinó què fas amb ella. Cal treballar molt bé les dades per extreure'n el que ens interessa de debò, i no perdre'ns en un mar de números".
A més, el l'expert recorda que "en màrqueting, no existeix el verb vendre, només el verb comprar" i, afegeix que, "un bon director de màrqueting ha d'escoltar dues vegades més del que parla". Això es pot aconseguir amb l'online: "Si podem escoltar millor el client, fem-ho. Escoltar, provocar, emocionar, connectar, compartir i, en definitiva, fer que l'èxit sigui el dels clients.
Finalment, Moliner ha volgut respondre una de les preguntes que més es qüestionen en els debat: Les males notícies a la xarxa afecten les vendes? "Hi ha molts exemples que ens demostren que no. Tot i l'innegable creixement de la importància de posicionar-se amb valors positius, la gent segueix disposada a que la tractin malament; al final depèn del preu", sentència.