Maxchief Europe, la pime catalana que fa la volta al món

La comercialitzadora de mobiliari plegable ven a 80 països i es caracteritza per ser una societat de capital mixte català-taiwanès

Els fundadors de Maxchief Europe, Joan Chavarria i Pep Garcia | Cedida Els fundadors de Maxchief Europe, Joan Chavarria i Pep Garcia | Cedida

Designed in Barcelona, made in China. Maxchief Europe és una pime gestada a Catalunya, però que, des d'un primer moment, va voler anar de la mà de socis taiwanesos que tenen fàbriques a la Xina. L'empresa de mobiliari plegable va néixer en plena crisi econòmica, el 8.08.2008, una data -paradoxalment- molt especial no només perquè llavors s'inauguraven els Jocs Olímpics de Beijing, sinó també perquè el número 8 simbolitza la bona sort a Àsia. Un mes després de la seva fundació, la imatge dels treballadors acomiadats per la fallida de Lehman Brothers sortint amb les seves caixes per la porta d'aquell gratacel de Nova York faria la volta al món. I Maxchief començaria el seu recorregut per créixer i fer-se gran i arribar a vendre a 80 països d'arreu del planeta.

"Ens vam constituir en un temps complicat i s'ha demostrat molt perquè, com que es va crear en un moment de crisi, hem hagut de mantenir el to muscular i físic molt en tensió i, per això, en aquesta crisi estem més preparats". Així ho relata un dels seus fundadors i director general de Maxchief Europe, Pep Garcia, en una conversa amb VIA Empresa unes setmanes més tard de l'aixecament de l'Estat d'alarma. Al març, abans que esclatés la pandèmia, no només estaven preparats pel que vindria per haver nascut en plena crisi, sinó també perquè els seus socis a la Xina ja els havien advertit que alguna cosa passava.

De fet, l'empresa ja va allargar les vacances de l'any nou xinès, que se celebra el 25 de gener, en veure que la situació començava a descontrolar-se. "Quan ens van confinar aquí, la nostra fàbrica d'allà ja funcionava al 90%", explica Garcia, que recorda que encara van tenir "sort" perquè un 30% dels seus treballadors s'havien quedat allà per a la celebració. La resta no va poder tornar fins que no es van començar a aixecar les restriccions de mobilitat i van haver de complir els 14 dies de quarantena abans de reincorporar-se a la feina.

Però tornem als inicis. La idea dels fundadors de Maxchief Europe era "fer una aliança estratègica amb un productor d'allà que tingués capacitat financera i productiva" en un moment en què les restriccions financeres a Europa eren molt altes. I van posar-se a treballar de valent per treure a la llum "una aventura, una join venture entre uns europeus i uns taiwanesos en què ells aportaven el desenvolupament del producte, tecnologia i finançament i nosaltres la detecció de les necessitats a escala global, la creació de marques globals, la logística, el màrqueting, la comunicació...", subratlla. Justament és per tot això que, com assenyala Garcia, "Maxchief neix com a model global des del minut zero".

El món, tauler de joc

Néixer amb l'horitzó d'un mercat global no és cosa fàcil. "La globalitat vol dir que aniràs a buscar-ho tot allà on sigui més convenient", així com que "acceptes que el teu tauler de joc és el món", destaca, motiu pel qual des del primer minut les marques que van crear ja van ser globals. I poc a poc han anat perfeccionant els seus productes. "Vam detectar que hi havia una oportunitat i un espai que no ocupava ningú, que era el del mobiliari plegable per al sector professional, vam dissenyar una gamma de productes de mobiliari lleuger, fàcil de transportar i plegable pel mercat global i ara aquesta marca nostra que es diu Zown lidera molts dels mercats globals en aquest segment", exemplifica.

El magatzem de Maxchief Europe a Llinars del Vallès | Cedida

El magatzem de Maxchief Europe a Llinars del Vallès | Cedida

La clau, diu, és trobar mercats especialistes "on pots defensar la teva diferència". I, quina és la seva diferència? Segons explica Garcia, "en el nostre cas, ve per la gamma que és la més gran en productes i solucions del mercat; i la qualitat, que garantim 10 anys els nostres productes". Aquesta, assegura, "és una estratègia que ens ha ajudat a ampliar el mercat". Però si tot això no es comunica (i bé) no arriba enlloc. I comunicar a 80 països diferents pot ser un maldecap si no s'aplica la maniobra correcta.

Maxchief ha sabut trobar la manera d'arribar a tothom de forma fàcil, impactant i visual, molt visual. Per això, tenen un plató de més de 200 metres quadrats on hi graven vídeos en què proven fins l'extrem el seu producte i el comparen amb un altre de similar però amb menys resistència i menys qualitat. Aquests vídeos fan la volta al món al moment gràcies a les xarxes socials, que "han democratitzat molt el màrqueting" i, precisament per això, Garcia aposta perquè "les pimes siguem molt conscients que tenim una gran eina".

Garcia: "Les xarxes socials han democratitzat molt el màrqueting i les pimes hem de ser molt conscients que tenim una gran eina"

Encara hi havia, però, una cosa més que els grinyolava per estar del tot satisfets. "El problema que teníem fins fa poc és que els nostres productes i els de la competència s'assemblaven molt i vam redissenyar el producte visualment, ergonòmicament i els colors i ara és diferent a la resta", posa Garcia damunt la taula.

En el camí de l'èxit (amb crisis incloses)

Aquesta gamma la van llançar al mercat l'any passat i, afirma, "vam tenir molt d'èxit". És per això que, admet el director de l'empresa, "jo era molt optimista aquest any". I la c¡Covid-19 ha frenat una mica els seus plans, però tenen clar que aquesta és una oportunitat més perquè, sosté, "si tens producte, distribució i mercat es tracta de resistir".

Un dels fundadors de Maxchief Europe, Pep García, amb les taules i cadires de l'empresa | Cedida

Un dels fundadors de Maxchief Europe, Pep García, amb les taules i cadires de l'empresa | Cedida

I més encara si es tracta d'una empresa lligada al món dels esdeveniments, l'hostaleria i el càtering com és el cas de Maxchief. Però innovar i emprendre dins d'una companyia és condició sine qua non per continuar existint i, com explica Garcia, "una de les virtuts que tenen els nostres productes és la nostra versatilitat, els nostres productes poden anar a qualsevol mercat". En aquest sentit, l'equip de Maxchief va detectar un nou mercat amb l'inici de la desescalada i l'obertura de les terrasses dels bars. "Vam fer molta comunicació amb la versabilitat dels productes, la facilitat per netejar-los, de transportar-los, d'entrar-los al local... ens hem anat adaptant a les necessitats del mercat però ho hem notat fort", assenyala.

Per això, com tantes altres empreses, Maxchief també va haver de fer un ERTO d'aproximadament el 50% de la plantilla, una plantilla de 22 treballadors que, aplaudeix el seu director general, "ha tingut una reacció extraordinària". Però la pime compta amb el suport d'altres empreses i ha hagut d'anar ampliant cartera. Per exemple, els seus clients demanaven productes tèxtils que acompanyessin el mobiliari plegable, però ells no són especialistes en això, motiu pel qual van començar a treballar amb una empresa turca fa uns anys i, de fet, el 2017 en van comprar una participació important perquè la seva qualitat, segons Garcia, "era superior a la de la Xina".

L'emprenedoria, la clau del futur

"Ens adonem que si treballem amb proveïdors que no controlem, no podem controlar la qualitat dels nostres productes i per això volem proveïdors que siguin coherents amb el que fem nosaltres". I el que fan va també d'emprendre i de no parar d'innovar perquè, com diu el director general de Maxchief, "l'emprenedoria serà el futur perquè ens aportarà innovació i disrupció" i tenir persones que emprenguin dins d'una empresa és clau per garantir el seu èxit.

La fàbrica de Maxchief a Zhuhai, a la Xina | Cedida

La fàbrica de Maxchief a Zhuhai, a la Xina | Cedida

Ser emprenedor dins d'una empresa així vol dir "buscar diferents maneres de fer les coses, mantenir l'empresa connectada al món" i, si estàs connectat, voldrà dir que "som uns privilegiats perquè veiem el món des de diferents perspectives", cosa que va molt més enllà de parlar idiomes. Si a aquest caràcter hi sumem l'ubicació de l'empresa, la seva experiència en créixer en plena crisi i adaptar-se als moments difícils i la seva globalitat, que ja els feia estar acostumats a fer reunions telemàtiques amb l'altra punta del món, la recepta està completa.

Garcia: "La humanitat ha viscut molts anys sense nosaltres i hem estat capaços d'aconseguir aquesta fidelitat amb els nostres clients"

Perquè, d'una banda, com diu Garcia, "tenim molta sort d'estar a Barcelona i molts dels nostres clients prefereixen venir aquí a què hi anem nosaltres"; i, de l'altra, cal tenir en compte que "la humanitat ha viscut molts anys sense nosaltres i hem estat capaços d'aconseguir aquesta fidelitat amb els nostres clients". I això va de comunicar bé, arribar als teus mercats i apostar pel creixement, la innovació i l'emprenedoria.

Més informació
Indústria 4.0: camí imprescindible per la supervivència de la pime
Les pimes necessiten representativitat a Madrid!
El nou lideratge
Necessitem més emprenedors i emprenedores
Avui et destaquem
El més llegit