La directora del museu dedicat a Gaudí, Mireia Massagué | Àngel Bravo
La directora del museu dedicat a Gaudí, Mireia Massagué | Àngel Bravo

Mireia Massagué: "Barcelona és una jungla en turisme"

La directora del Gaudí Exhibition Center advoca per crear una targeta turística que permeti visitar tots els espais Antoni Gaudí de la ciutat

Quan vas de camí a la catedral de Barcelona, t'hi trobes amb un museu diocesà del segle XIV. Si entres, pots veure en realitat augmentada fragments de la vida d'Antoni Gaudí, el gran arquitecte català. El Gaudí Exhibition Center és un museu de recent creació que busca, segons la seva directora, Mireia Massagué, potenciar Gaudí com el gran atractiu turístic de la ciutat. "S'ha convertit en un emblema però no hi ha res només centrat en la seva figura", apunta.

Més info: Gaudí al Mobile World Congress

Per potenciar el personatge més enllà de la seva magnífica obra, el Gaudí Exhibition Center –empresa privada que pertany a Molines Patrimonis, patrimonial andorrana- ha incorporat Samsung com a partner tecnològic i aposta per usar les noves tecnologies per acabar d'enamorar al turista. Formar part de la seva experiència turística és el que es debat aquest cap de setmana a la fira B-Travel, on es donaran a conèixer als professionals del sector les noves tendències tecnològiques per millorar l'experiència del viatger.

Per a qui no el conegui, què és el Gaudí Exhibition?

Neix com una empresa per fer difusió de vida i obra de Gaudí perquè creiem que hi ha un nínxol perquè és el gran atractiu de la ciutat en aquests moments, s'ha convertit en un emblema, però no hi ha res només centrat en la seva figura. Ens expliquen la seva obra, i cada edifici s'explica des de la seva òptica, però nosaltres el que hem fet és crear un centre per focalitzar-nos en la seva persona i posar-ho en valor. Ens feia sensació que Gaudí s'havia quedat amb la pàtina que era un drac de trencadís i poca cosa més, però és un dels grans personatges oblidats de la nostra història.

"Ens feia sensació que Gaudí s'havia quedat amb la pàtina que era un drac de trencadís" 

Quin és el seu objectiu?

Gaudí mor, sense família ni fills, mentre construeix la Sagrada Família i, per tant, no hi ha una fundació com sí que hi ha una Fundació Miró o Picasso, tot queda molt repartit. El Bisbat, que és també el nostre partner, té molta documentació i nosaltres veiem aquesta oportunitat per crear un espai centrat únicament en la figura d'Antoni Gaudí. La voluntat és que sigui un projecte autosostenible. Recuperar tota la inversió és molt complicat, però sí que és molt important que ho sigui en el temps i és pel que estem treballant i el que estem aconseguint. Estem molt ben ubicats, Gaudí és molt conegut, però Barcelona és una jungla en turisme, hi ha 20.000 accions i espais per visitar i nosaltres ens centrem molt en la gent de segona i tercera visita perquè som un complement a les visites Gaudí. Si vols gaudir més dels edificis, entendre millor la persona per després entendre l'edifici, vine primer amb nosaltres.

La Sagrada Família és un dels monuments més importants del món. Com ho aprofiteu?

Nosaltres donem les claus per entendre la persona, l'arquitecte, l'enginyer, el creient... Donem totes aquestes pautes perquè la gent es pugui fer una idea pròpia de qui era la persona i després pugui entendre les coses que veu quan visita la Sagrada Família. Ens veiem com un complement a aquestes visites.

Entrevista a Mireia Massagué | Àngel Bravo
Fotografia: Àngel Bravo 

I per la importància que té Gaudí al turisme de Barcelona, que és gairebé omnipresent, quina posició té el vostre centre?

Estem treballant, picant pedra. Un dels punts febles que té la ciutat és que no ha aconseguit posar d'acord els espais per crear un paquet, una tarifa única. Sé que s'ha intentat des de l'Administració pública, però no sempre és fàcil perquè cada edifici Gaudí a Barcelona té un pare i una mare diferent i les casuístiques són molt diferents. Espais com Parc Güell i Sagrada Família es dediquen a gestionar cues però, en canvi, Casa Batlló o La Pedrera fa molts anys que inverteixen i treballen per posicionar-se com un espai únic a la ciutat i ho han fet ells sols. Que ara arribi l'Administració pública i et digui "per què no fem un paquet Gaudí? Per què no rebaixes la teva entrada?", entenc que és difícil cedir un tros de pastís que tant t'ha costat aconseguir.

Parles d'una targeta Gaudí per visitar Barcelona.

Sí, crec que hem de treballar per aconseguir-ho, absolutament perquè és el que la gent et demana. Des del museu hem obert un punt de venda d'espais Gaudí, perquè quan vam crear l'exposició vam trucar a tots els espais per explicar-los que no érem competència, sinó un complement i tots van col·laborar amb nosaltres. La gent et pregunta com pot aconseguir les entrades i és molt difícil de gestionar quan hi ha aquest volum de demanda i hem de ser capaços de fer-ho perquè és el primer atractiu de la ciutat. La gent vol un Passaport Gaudí, anirien per tot arreu buscant un segell i al final els regalaries un punt de llibre i serien la persona més feliç del món. Hem de ser capaços de posar-nos d'acord per tirar-ho endavant.

"La gent vol un Passaport Gaudí, anirien per tot arreu buscant un segell"

No s'han fet passos encara per engegar-ho?

No, i t'ho dic com a petit, que m'interessaria molt perquè em posicionaria, t'ho dic des d'aquesta perspectiva. La perspectiva del gran se li ha de preguntar al gran, però entenc que tenen altres casuístiques... Parlem d'un milió de visitants, tant a La Pedrera com a Casa Batlló, però amb preus d'entrada per 25 euros, la gent no pot comprar-se quatre entrades i el turista té la butxaca que té i sempre arriba la lluita per triar l'espai Gaudí que visita.

Quin profit li treu Barcelona a aquest context? L'obra de Gaudí és la imatge de tots els souvenirs de la ciutat.

Reivindiquem posar-lo en valor i explicar-lo molt més i molt millor. Gaudí és un gran desconegut per a la mateixa gent de Barcelona i de Catalunya, no ens ho han explicat a l'escola: era una persona que no deixava res a l'atzar, que va revolucionar els fonaments de l'arquitectura, que és un pioner en temes de coworking, en reciclatge -com es veu a la Colònia Güell-, fins i tot molts dels seus edificis estan pensants des del punt de vista energètic.... I totes aquestes paraules l'any 1900 no existien! És un visionari però ens hem quedat, com et deia, amb el drac de trencadís. És més, no ens adonem de la sort que tenim com a ciutat: anem pel món i diem que som de Barcelona i la gent pensa en Sagrada Família i el Barça. Les ciutats no tenen això! Hem de saber donar-li la volta a escala d'opinió pública perquè és un valor per la ciutat tan important que no ho hem de deixar perdre. Hi ha models de gestió turística que s'han de millorar, també crec que la ciutat s'ha donat un tomb i s'està posant les piles. Tenim els elements perquè segueixi sent un cas d'èxit.

Hi ha alguna ciutat per emmirallar-se?

Per exemple, Viena té un atractiu turístic molt potent d'una qualitat molt alta i ens porta també molta d'avantatge; al Regne Unit, a Londres, on tenen tots aquells museus tan importants. Parlo d'ells perquè són els més propers i per com s'ajuden entre ells per fer aquestes exposicions internacionals que poden passar des de la Tate, el Victoria Albert, al British Museum mateix... Entre ells parlen molt com poden sumar esforços i seguir sent una atracció clau per la ciutat. Crec que Londres es posiciona també per la seva cultura i pels seus museus, que és el que veiem que més valora el turista que ens visita: l'oferta cultural i arquitectònica, a part de la gastronomia.

Entrevista a Mireia Massagué | Àngel Bravo
Fotografia: Àngel Bravo 

En aquest context, com pot la tecnologia ajudar el turisme més enllà de TripAdvisor i els likes de Facebook?

La tecnologia ha arribat, en tots els sectors i penso que en el cultural ha tardat una mica més a entrar. En el sector turístic, a escala de serveis sí que està més avançat però és una oportunitat que ens brinden aquests nous models d'interacció amb els consumidors i per ampliar les nostres audiències. Pensem com la gent ens pot consumir abans de venir perquè ja tingui ganes de venir, l'experiència en si visitant-nos i què s'endú de nosaltres i això ens ho permet la tecnologia. És molt important que l'empresa turística i cultural ens capacitem en temes de noves tecnologies perquè ens permetrà augmentar audiències i projectar la institució.

Vosaltres l'esteu fent amb la realitat virtual.

Sí. Treballem amb Samsung que és el nostre partner tecnològic. Vam tenir molt clar que, tenint peces originals, peces petites com canelobres, en un edifici del segle XIV i XV, havíem d'acostar-nos a un partner tecnològic per fer-nos més atractius i acostar-nos al màxim de gent possible, com al públic jove que segurament els fa més mandra acostar-se als museus. I ara presentarem una app de realitat augmentada i GEO localització on indiquem tots els edificis o llocs de l'autor a Barcelona i cada cop que arriben a un lloc poden fer un chek-in i guanyen una medalla, un projecte vinculat a la gamificació.

Per tant, la tecnologia permetrà universalitzar més s'hi cap l'obra de Gaudí?

Encara més...? No, penso que el que ens permetrà és que el coneguem millor. Sé que no es profeta en la seva terra però és un personatge que podria omplir el MNAC sencer només explicant coses d'ell. Hi ha moltes més coses a descobrir.

En el marc del B-Travel, VIA Empresa regala un exemplar del llibre Inspiraciones, que inclou 40 recomanacions per recórrer Espanya en carretera. 

 

Més informació
Catalunya vol caçar el turisme familiar
Barcelona vol posar música al turisme
Avui et destaquem
El més llegit