Montana Colors, esprais catalans als grafitis del món

Nascuda el 1994, l'empresa de Sant Vicenç de Castellet és la primera companyia especialitzada en aerosols per a artistes urbans

En Jordi Rubio aparcava el cotxe davant d'un grafiti al carrer del Torrent de l'Olla de Barcelona quan anava a comprar material de muntanya a una botiga del barri. En aquell moment Rubio no imaginava pas que aquella pintura a la paret li canviaria la vida.

Rubio treballava com a director comercial en una empresa de pintura anomenada Felton Spray. Va detectar que els artistes urbans feien servir els productes de Felton per pintar, però no s'adaptaven del tot a les seves necessitats. Quan Rubio va plantejar als seus caps apostar per adaptar els productes als grafiters, la resposta va ser: "Dedica't a la teva feina".

Així ho va fer. Juntament amb Miquel Galea va fundar Montana Colors. Nascuda el 1994 a Sant Vicenç de Castellet, l'empresa és la primera del món dedicada a la fabricació d'esprais per a grafiti, factura 20 milions d'euros a l'any –amb un 80% de facturació a l'exterior- i dóna feina a 180 persones.

Adaptar-se al món
A l'època, els artistes que volien pintar amb grafiti s'adaptaven als productes existents fent servir els esprais per a pintura de cotxe amb caputxons adaptats. "Eren pintures cares, tòxiques i dolentes", assegura Rubio, que va detectar que el mercat de la pintura en aerosol anava més cap al món de la creativitat que no pas cap al de l'automoció. Montana Colors va néixer per cobrir aquesta necessitat: "Volíem fer un producte a mida amb un preu a mida, és molt diferent un esprai per a algú que pinta una ratllada al cotxe cada set anys, que algú que gasta un pot al dia".

Montana Colors va saber trobar l'equilibri entre qualitat i preu per a un públic molt determinat que creixia a l'escena alternativa de Barcelona. "No es tractava de guanyar molt venent pocs pots, sinó d'adaptar-se a aquella realitat", diu Rubio.

Els productes de Montana Colors "són pràctics, amb un acabat perfecte i són ecològics", apunta Rubio, que, conscient de la mala fama dels aerosols, indica que procuren "fer servir components reciclables".

L'empresa ha conquerit el món sobre la locomotora de la cultura del grafiti. "Els grafiters ens han dut molt lluny, perquè van parlar molt bé d'un producte que es feia a Barcelona", explica Rubio. Actualment els productes de Montana Colors es troben en més de 60 països. De fet al mes de juny van obrir la seva primera filial a l'estranger, a Califòrnia.

Colors, cobriment i precisió
Montana Colors les ha vistes de tots colors. En els seus vint anys de vida ha patit tres incendis de la planta i un important boicot per part d'una gran empresa alemanya que els va intentar absorbir.

Res va fer defallir Rubio i el seu soci. A mida que va passar el temps, l'empresa ha creat nous productes i s'ha obert a noves línies de negoci com la decoració, les belles arts, l'aeromodelisme o el sector industrial, amb diferents productes per cadascun. Actualment, la companyia produeix cada any uns dos milions de quilos de pintura que s'utilitzen per omplir uns vuit milions d'aerosols.

Per assolir aquests objectius i seguir innovant, Rubio apunta que un percentatge important de la facturació es destina a investigació: "Al voltant del 7% dels beneficis els invertim en el departament d'R D i".

Art criminal
El fundador de l'empresa troba que la legislació sí que els ha afectat: "El grafiti és considerat vandalisme, es troba a l'alçada de la prostitució o el consum de drogues dins l'Ordenança de Civisme". La complexitat del tema fa que sigui molt complicat regular el grafiti perquè "quan una entitat fa un mural per la pau, això no és vandalisme" i lamenta que la "línia sigui difusa".

En la seva estratègia de responsabilitat social corporativa, l'empresa destina certs recursos a entitats que es dediquen a la promoció de la cultura del grafiti, l'art urbà i el muralisme.

Pel que fa al creixement de i el futur de l'empresa, Rubio creu que s'ha de ser present allà on es faci grafiti: "No m'agrada fer plans, cal viure en l'aquí i en l'ara, tenir en compte l'economia real de les persones, el medi ambient i que la feina ben feta no té fronteres".
Avui et destaquem
El més llegit