Motoristes i seguretat, els més vulnerables a les carreteres

El Racc participa en una iniciativa per reduir la mortalitat dels motoristes en accidents de trànsit

Josep Mateu, president del Racc | Europa Press Josep Mateu, president del Racc | Europa Press

La mobilitat segura és un objectiu del qual cada any es presenten diverses iniciatives per a fer-lo possible. Tot i això, encara hi ha molt camí per recórrer, sobretot amb un dels grups més vulnerables: els motoristes. El Racc és un dels clubs que més iniciatives presenta i en més projectes participa per tal de fer la mobilitat dels ciutadans catalans més segura, eficaç i sostenible. Seguint aquesta mateixa línia, presenta el projecte europeu Pioneers, una iniciativa presentada a Barcelona, però que vol expandir-se amb una sola missió: aconseguir millorar les ràtios d’accidents dels motoristes.

"L'objectiu d'aquesta iniciativa és reduir els accidents de moto fins a un 25%", explica Josep Mateu, president del Racc. I és que només a Barcelona ja han mort sis motoristes des de principis d'any, gairebé un centenar a Catalunya i uns 300 en tot el territori espanyol; unes xifres que Mateu descriu com "alarmats", però també una "oportunitat per crear projectes d'impacte". El projecte Pioneers ha analitzat en detall més de 1.400 accidents reals greus de motoristes amb l'objectiu d'entendre millor els factors que generen més lesions. Amb la col·laboració de cinc universitats de diferents ciutats europees (Florència, Munich, Estrasburg, Gustave Eiffel i Darmstadt), dos centres d'investigació (BASt i Neura), una empresa industrial (BOSCH), quatre fabricants d'equips (Dainese-AGV, Alpinestars, Rev'it i Motoairbag) i dos fabricants de motocicletes (Grupo Piaggio i Ducati), la iniciativa arriba a la conclusió del fet que la millora de la seguretat dels motoristes recau en la seva roba, però també en la protecció de la mateixa motocicleta.

Mateu: “Protegir els motoristes és una prioritat, ja que només a Barcelona, un de cada tres vehicles són motos”

En el marc del projecte s’han avaluat tres grans dispositius de seguretat passiva. Es tracta principalment de prototips d’aquests elements que encara no es troben al mercat, però que s’han pogut testejar durant el desenvolupament de la iniciativa per determinar-ne l’eficiència: “Protegir els motoristes és una prioritat, ja que només a Barcelona, un de cada tres vehicles són motos”, explica Mateu.

Un dels primers prototips és un sistema de frenada instal·lat en les motocicletes. Segons expliquen els experts de la iniciativa, el no evita l'accident, però permet reduir la velocitat a la qual circula el vehicle, fet que sí que contribueix a limitar-ne la gravetat. "S'han analitzat 60 casos reals d'accidents mitjançant simulacions per ordinador i s'han combinat diferents paràmetres (desacceleració, camp de visió, etc.) per obtenir tres escenaris possibles segons el grau d'eficiència del dispositiu a l'hora de reduir la velocitat", recorda l'informe de presentació. La conclusió final d'aquest propòsit resol amb una reducció de la velocitat d'impacte fins a 15 km/h, per tant, reduiria a gravetat de les possibles lesions en cas d'accident. A més, aquest sistema contribuiria, en un termini de cinc anys, a l'estalvi de fins a 51 milions d'euros a escala europea.

Una jaqueta que incorpora un airbag, que segons les dades podria estalviar fins a 140 milions d'euros en sistemes sanitaris

Pel que fa a la segona mesura, s'opta per una jaqueta que incorpora un airbag, que segons les dades podria estalviar fins a 140 milions d'euros en sistemes sanitaris. Per tal d'arribar a les conclusions pertinents i la solució, Pioneers analitza quatre bases de dades per estudiar 1.300 accidents, d'entre els quals 382 motoristes van patir lesions a la zona del tòrax que es cobreix amb aquest element de protecció: "S'ha arribat a tres possibles escenaris de disminució de l'impacte de les lesions que s'obtindria amb l'ús d'aquesta jaqueta en funció de la velocitat d'impacte del motorista: un primer escenari preveu un impacte a una velocitat de menys de 20 km/h, un altre de 30 km/h i el final, de 40 km/h", descriu l'informe de Pioneers.

Com a última mesura, s'esmenta la necessitat de les proteccions en els motoristes, el que suposaria un estalvi d'uns 5 milions d'euros a escala europea. En el cas dels protectors per a les cames serien un element integrat a la mateixa motocicleta. D'altra banda, pel que fa a les botes més lleugeres, el casc i les proteccions de la zona pelviana, es converteixen en elements incorporats en la indumentària del mateix motorista. Davant d'aquestes incorporacions segures, l'informe destaca que -un cop fet l'estudi de més de 1.300 accidents- es determina que "aquest sistema és eficient en dos escenaris diferents en funció de la velocitat a la qual circuli la motocicleta: un per a velocitats d'impacte baixes (fins a 15 km/h) i un altre a velocitats d'impacte mitjanes (entre 15 km/h i 30 km/h)".

Més info: El ciclista barceloní, un perfil jove i vulnerable

Els resultats generals del projecte Pioneers han demostrat que no només es podrien reduir les víctimes d'accidents de motocicleta, sinó que la implementació d'aquestes mesures podria suposar una seguretat major a les carreteres. I és que, tal com recorda Ramón Lamiel, director del Servei Català de Trànsit: "Tots som motoristes en algun moment, o vianants, o conductors, al final aquestes mesures no són només per motoristes, perquè usuaris vulnerables ho som tots".

Més informació
Racc i Spin creen una formació per utilitzar patinets elèctrics
Avui et destaquem
El més llegit