• Empresa
  • "Ningú diu que és fan de Nescafé, però sí del Barça o de Nadal"

"Ningú diu que és fan de Nescafé, però sí del Barça o de Nadal"

Enric Jové, CEO de l'agència McCann Worldgroup a Barcelona, treballa en la gestió de xarxes socials d'esportistes i apunta que la clau és tenir una audiència consolidada

The public image of tennis player Rafael Nadal has a large following on social networks
The public image of tennis player Rafael Nadal has a large following on social networks
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
13 de Juliol de 2016
Act. 15 de Juliol de 2016
"Els fans volen veure coses diferents i nosaltres creem la tercera part de les històries", explica Enric Jové. El català, CEO de l'agència McCann Worldgroup a Barcelona, està darrere de virals com el vídeo de Rafa Nadal cuinant espaguetis durant els entrenaments a Wimbledon, una bona mostra de com el digital canvia el model d'audiència i el de consum d'informació.

Nadal, amb 10.168.472 seguidors només a Twitter, és un dels seus clients, ja que la seva agència no gestiona un compte que almenys no tingui un milió de fans, com a mínim, un nombre suficientment elevat per tenir la certesa que "els esportistes tenen una mica d'avantatge quan surten al digital perquè és normal que ja tinguin fans: ningú diu que és fan de Nescafé, però sí que és fan del Barça o de Rafa Nadal", argumenta Jové.

L'expert ha participat recentment en una conferència sobre la imatge a la xarxa celebrada a ESADE Barcelona, on ha mantingut que "actualment el focus no és el content sinó el contingut que es genera a partir del content". Els vídeos de Rafa Nadal treballant a la recepció d'un camp de gol o aquell en què cuina uns espaguetis -que va ser, segons Jové, el més vist de la història del tennis sense tenir res a veure amb el tennis- són una demostració de com el públic també està interessat a veure la part menys accessible de la vida dels esportistes, un fet que és possible amb l'exposició pública que ofereixen les xarxes socials.



Raons per les quals triomfen els espaguetis de Nadal o els vídeos del futbolista Gerard Piqué, "perquè els espectadors volen saber més". Al voltant del personatge que s'ha construït a les xarxes, Jové opina que com a tal "Piqué ho fa tot bé. És una marca fantàstica que és odiat i estimat a parts iguals. Ell penja el vídeo i els altres li augmenten l'audiència". Aquesta situació és, tal com apunta, fruit del canvi del mercat que perd el curt termini i genera diners en el llarg termini. "La vella economia primer pensa en com generar els ingressos, però Wallapop, per exemple, no té model d'ingressos però sí una audiència assegurada. Els nous productes ja buscaran el seu model d'ingressos".

Leo Messi o Happy Messi
Així, igual que Piqué enamora en xarxes socials com Periscope, Leo Messi combat la 'mala premsa' arran el cas d'Hisenda amb imatges de la seva vida privada. "Quan la Fiscalia o el jutge deien alguna cosa, li aconsellàvem llançar alguna cosa relacionada amb la seva família i aconseguíem que, excepte a Espanya on només es veia Hisenda, a la resta del món la imatge fora Happy Messi", apunta Jové.

Enric Jové, a la conferència d'ESADE. N. Navarro

El llarg termini de nou. Jové assegura que ni les empreses ni el món de l'esport pensen en el llarg termini, raó per la qual "si ets Puyol, t'interessa que els teus valors estiguin a prop del Barça però si ets Neymar, no tant". En definitiva, l'esportista ha de ser "egoista" i no pensar tant en el seu equip ni dependre del club al qual pertany.

En resum, per a Enric Jové, "això no va de gadgets, va de negocis que perden en el curt termini i acaben generant diners en el llarg termini". Google Adwords; iPod & iTunes; Encarta –"Microsoft la va comprar per 7.000 euros i després va gastar 4.000 euros més en convertir-la en plataforma per finalment tancar-la en 2011"-, Airbnb, que ven més habitacions per nit que la cadena Hilton amb marges 10 vegades superiors; Whatsapp, Netflix –"que està prop de menjar-se a la indústria de Hollywood"- i Uber –"si aneu a Califòrnia veure-ho que als millenials els importa poc tenir cotxe"- són els exemples per a Jové de com la revolució digital ha canviat la indústria.