• Empresa
  • Octocamvision, drons catalans en rodatges com Spiderman o La Sociedad de la nieve

Octocamvision, drons catalans en rodatges com Spiderman o La Sociedad de la nieve

Des de ben petit, David Ferré se sentia atret pels helicòpters de radiocontrol i va convertir la seva afició en una empresa pionera a Espanya

David Ferré és el fundador d'Octocamvision | Cedida
David Ferré és el fundador d'Octocamvision | Cedida
Bernat Bella
Periodista
30 de Maig de 2022
Act. 26 de Gener de 2024

Octocamvision és una empresa catalana especialitzada a la gravació d'imatges amb drons. Va néixer fa dotze anys per l'afició del seu fundador, David Ferré, als aparells de radiocontrol. Des de llavors, la mitjana anual del seu creixement ha estat superior al 70%, convertint-se en líders a l'Estat i deixant el seu segell en grans produccions com La Sociedad de la NieveSpiderman, The Crown, El Inocente o Los Vengadores.

 

David Ferré: "Vaig invertir tots els meus estalvis i vaig comprar el millor equip que existia"

"Octocam va néixer per la meva afició al radiocontrol, que tenia des de petit", explica el fundador, David Ferré, que amb pocs anys ja anava a fer volar helicòpters al camp de vol de Sant Cugat del Vallès. Fins i tot va arribar a crear una petita escola on ensenyava a pilotar aquests aparells.

I així va ser com al 2010 van començar a aparèixer els primers drons: "Veia que tenien moltes aplicacions en l'àmbit audiovisual i pràcticament ningú ho feia a Espanya. Vaig invertir tots els meus estalvis i vaig comprar el millor equip que existia". Els principis van ser complicats, però tenia poca competència, i a poc a poc li anaven trucant per fer diferents projectes, en què ell participava com a pilot. En aquest mateix any entra un nou soci, Bernardo Sá Pereira, i tiren endavant l'empresa.

 

Neymar i Dani Rovira

"La primera feina que vaig fer van ser unes fotografies a Barcelona per un arquitecte", explica Ferré. El boca-a-boca entre els arquitectes li va anar donant més feina, sempre amb l'objectiu d'acabar al món del cinema i la publicitat. "A l'inici hi ha desconfiança, és normal, hi ha molts diners en joc. Quan la gent és nova, el cinema és molt personal", reconeix.

Tot va començar a canviar el 2014, amb el primer gran anunci en què van participar: un espot de Red Bull amb Neymar com a protagonista. "Ens va obrir bastantes portes", assenyala Ferré. I el 2016 van fer un salt endavant en el cinema, amb el rodatge de Cien Metros, protagonitzada per Dani Rovira: "Vam començar a entrar en el cinema espanyol i ens vam posar al mapa. Tot va sortir bastant rodat". Ja tenien la confiança del sector.

A més, els drons també anaven guanyant presència en el camp audiovisual: "És com una grua infinita, pot volar fins a 400 metres. És un mix de possibilitats que cada vegada és més imprescindible per explicar les històries des de dalt. I per reduir costos".

De Netflix a HBO

Des de llavors Octocamvision no ha parat de participar en projecte, pràcticament sense anar a vendre's. Els productors o operadors de càmera els trucaven constantment. "Des de l'inici hem intentat que Octocamvision fos una garantia de confiança i que tots els pilots tinguin el mateix nivell".

L'empresa s'ha consolidat en el món audiovisual: "Treballem molt per Netflix, HBO, Apple TV o Amazon Prime. De forma constant". Al seu portafoli hi ha centenars de produccions de primer nivell, amb participacions en sèries com The Crown, El Inocente, El Cid, Feria, Warrior, Alma o La Unidad i pel·lícules com Maixabel, Escuadrón Suicida, Spiderman, Superlópez o Ocho apellidos catalanes. Estrella Damm, Campofrío, G-Star, Cupra o BMW són algunes marques amb qui han treballat. Fins i tot han rodat un anunci de la marca de cerveses Bud Light que s'ha emès a la mitja part de la SuperBowl

La pandèmia ha fet multiplicar el consum de l'audiovisual i la realització de noves sèries i pel·lícules. "Ja estem una mica saturats. Es roden sèries de manera constant i fa que hi hagi molta feina", reconeix Ferré.

Viatges arreu del món

Un dels últims grans projectes que han tingut entre mans va ser La Sociedad de la nieve, la pel·lícula sobre la tragèdia i el miracle dels Andres dirigida per Juan Antonio Bayona i que està nominada a millor pel·lícula internacional als Òscars 2024. La producció els ha portat a rodar als Andes, al mateix lloc de l'accident, i a Sierra Nevada. Moltes de les imatges àrees de la pel·lícula van ser rodades per Octocamvision. Mònaco, Xile, Uruguai, Jamaica, Angola, Estats Units o Mèxic són alguns dels països on han portat els seus drons els últims anys.

David Ferré explica un dels projectes del que guarda millor record: "Vaig fer un documental a l'Antàrtida el 2015 i va ser tota una experiència. Va ser el primer gran viatge, en un lloc molt remot, vam estar en contacte amb la naturalesa. Vam gravar balenes, pingüins, paisatges".

Control d'aerogeneradors i nous horitzons

Ja des de l'inici, David Ferré era conscient que la vessant audiovisual d'Octocamvision era poc escalable, ja que més projectes vol dir més treballadors i més costos. Per això, ja tenien al cap noves línies de negoci i van crear Octocam Maps, especialitzada en l'enginyeria de captació de dades sobre el terreny i pensada, entre altres, pel control i manteniment d'infraestructures.

Una de les branques és la inspecció d'aerogeneradors, tasca que fan a una quinzena de països europeus com França, Alemanya, Portugal, Croàcia o Polònia. A més, han desenvolupat un software, Recloud, amb l'objectiu de poder créixer i portar-lo arreu. És una eina que vol fer de pont entre l'escanejat 3D i el sector de la construcció, amb funcions que permeten una supervisió de la construcció més precisa, ràpida i digital.

Així, han desenvolupat tot d'activitats relacionades amb el món del dron per tal de portar els seus serveis i productes arreu del món. David Ferré està convençut que del futur del sector: "Estem en un mercat que en 10 o 15 anys creixerà molt". I Octovisioncam vol tenir-hi un paper protagonista.