Les oficines familiars i la tria entre “menjar bé o dormir bé”

La Càtedra de l’Empresa Familiar de la Universitat de València organitza un col·loqui al voltant d’aquests òrgans de gestió del patrimoni i dels excedents

La gestió de les oficines familiars desperta molt d’interès | iStock La gestió de les oficines familiars desperta molt d’interès | iStock

“Establir prioritats a l’empresa familiar és, per a alguns, el més complicat. Per mi, és molt fàcil: tant com asseure’s i preguntar a la família què és el que vol. Quants som de primera generació, quants som de segona, quants vindran de tercera... i elaborem un pla de vida. S’han d’establir uns objectius financers, generar rendes i acumular per al futur. Hem de triar què volem: menjar bé o dormir bé. O menjar llagostes cada dia o descansar tranquils cada nit. D’allà es traça un pla”. Són paraules de Raúl Aznar, soci director d’Aznar Patrimonio, una empresa que va evolucionar la seua oficina familiar fins a convertir-se en una d’assessorament financer que actua com a multifamily office per a un conjunt de famílies empresàries.

Més info: Empreses familiars, mitjanes i anònimes

I és que la gestió de les oficines familiars desperta molt d’interès. Així ha quedat palès al desdejuni-col·loqui Què aporten les Family Offices a les famílies empresàries?, organitzat per la Càtedra de l’Empresa Familiar de la Universitat de València (CEF-UV) i promogut per AVE, EDEM, IVEFA i IEF, patrocinat per Bankia i Broseta. En paraules del director de la càtedra, Alejandro Escribá, ha estat la jornada d’aquest tipus amb més afluència a València: 100 empresaris i directius d’empreses familiars.

“Hem de separar: l’empresa familiar no és el patrimoni familiar”

Les oficines familiars són òrgans destinats a la gestió d’un patrimoni financer o immobiliari per preservar-lo i fer una gestió eficient a través d’inversions i planificacions. Al col·loqui també s’ha realçat com a eina per cohesionar a la família. Han compartit les seues experiències, a més d’Aznar, els empresaris Santiago Royo, CEO d’Invext Corporation; i Elena Lis, directora general del grup Pizarro Doce.

Desdejuni col·loqui ‘Què aporten les Family Offices a les famílies empresàries?’

Desdejuni col·loqui ‘Què aporten les Family Offices a les famílies empresàries?’

“Hem de separar: l’empresa familiar no és el patrimoni familiar. Des de l’oficina familiar baixen dividends en època de vaques grasses, i puja finançament i objectius en època de vaques magres. L’oficina familiar és un espai per treure el focus de l’empresa i començar a parlar del patrimoni”, ha assenyalat Aznar.

Un món d'esforços... amb poc seguiment

Per la seua banda, Royo ha subratllat que, habitualment, el negoci “és on tot el món fa els esforços”, però quan hi ha “excedents” se’ls fa “poc de seguiment”. “Amb una bona gestió es pot arribar a unes rendibilitats similars a les del negoci”, ha assegurat.

“L’oficina familiar pot ser cara, però podria ser més car no tenir-la”

Els tres ponents han destacat la importància d’aquesta ferramenta per generar valor per a l’empresa familiar amb gestions dirigides a fer créixer el patrimoni (com la diversificació) o posant l’ull a les aspiracions professionals, personals o filantròpiques dels membres de la família. “L’oficina familiar pot ser cara, però podria ser més car no tenir-la”, ha apuntat Lis.

Qui pren les decisions respecte al family office? “Les primeres decisions les vam prendre entre nosaltres d’acord amb el que ens arribava des dels bancs... i prens decisions que no són del tot encertades. Per això és important comptar amb consellers externs”, ha observat Lis. Ha afegit que aquest assessorament de fora també serveix a l’hora de prendre la decisió de finançar el projecte personal d’un dels membres de la família i evitar comentaris del tipus “la meua germana no vol finançar-me” o per decidir amb quin projecte se sent més identificat l’empresa en accions filantròpiques.

Dins de l’oficina familiar, Elena Lis destaca la importància de triar “un responsable”: “Ha d’haver-hi un òrgan de decisió. No val que opine tota la família perquè si una acció surt malament, es busquen responsables, i si surt bé, tots es pengen la medalla”.

Establir sinèrgies

La directora general de Pizarro Doce ha recordat que “no cal tenir a molta gent en plantilla” per a una oficina familiar, i que “es pot subcontractar i establir sinergies”. En aquest sentit, Aznar observa que “no té per què tenir una estructura típica o SL”: “El més important és fer una planificació i, en el moment d’invertir, és millor anar a buscar tu, perquè el que t’arriba és segurament alguna cosa que ja ha passat per altres mans. Per això nosaltres fem una cerca activa, i si en algun moment fa falta un expert, el busquem”.

“Cal evitar especialment els errors perquè et fan perdre patrimoni; els èxits ja vindran”

Parlant d’inversions, durant el torn de preguntes del col·loqui, un representant de Grefusa ha admès que a la seua companyia li costa “localitzar empreses en les quals invertir a través del family office”. En la mateixa línia, Lis ha apuntat que “les oportunitats més interessants no arriben pel gestor bancari, és millor treballar el networking, parlar amb altres famílies empresàries”. Aznar ha afegit que s’han d’escoltar “casos d’èxit i sobretot de fracàs”: “Cal evitar especialment els errors perquè et fan perdre patrimoni; els èxits ja vindran”.

“Les oficines familiars han de servir per preservar el patrimoni i fer-lo créixer, controlar els riscos i beneficis per a millorar i fer més fluid l'engranatge entre la família i l'empresa. No té un valor només des del punt de vista financer i patrimonial, sinó també de cohesió de l'empresa”, ha apuntat el director de la càtedra, Alejandro Escribá, a mode conclusió. “És necessari un plantejament professionalitzat, l'empresa ha de buscar els perfils adequats. És una manera de gestionar de forma professional un patrimoni que havia estat menys atès”, ha resolt.

Més informació
Jubilació a l'empresa familiar
L’empresa familiar es reivindicarà a València
Demografia i empresa familiar
Avui et destaquem
El més llegit