• Empresa
  • La revolució de les compres a la construcció, de Catalunya al món

La revolució de les compres a la construcció, de Catalunya al món

Ok Clinker, la startup catalana que busca optimitzar i aportar transparència i eficiència a les comandes de peu d’obra amb una plataforma web i mòbil per a constructores i proveïdors

L’equip de la startup catalana 'Ok Clinker' | Cedida
L’equip de la startup catalana 'Ok Clinker' | Cedida
01 d'Agost de 2024

Estem assistint al declivi de les compres tradicionals a peu d'obra? Sense cap dubte, la tecnologia ha canviat el món i, especialment, ha transformat radicalment el sector de la construcció.  La digitalització de la compravenda d’eines i materials auxiliars de la construcció està en plena expansió i guanya cada vegada més popularitat entre constructors i proveïdors. Moltes empreses ja han integrat solucions digitals en la seva rutina per optimitzar les compres a peu d’obra i assegurar-se que les obres no es paralitzin. És evident que aquests sistemes han arribat per quedar-se. Els professionals del sector de la construcció han adoptat la digitalització amb l'objectiu d'optimitzar, així com de millorar la transparència i l'eficiència en les seves compres.

 

Malgrat els avanços en digitalització i noves tecnologies, les dades mostren que encara queda molt per fer. Segons l'índex de digitalització del MGI (McKinsey Global Institute), la construcció continua sent un dels sectors menys avançats en aquest àmbit a escala mundial. Mentre que en sectors com la informació i les comunicacions la implementació de la intel·ligència artificial supera el 40% al nostre país, només un 6,3% de les empreses de construcció la utilitzen.

La digitalització de la compravenda d’eines i materials auxiliars de la construcció està en plena expansió

Davant d'aquest escenari, neix Ok Clinker amb el suport de Barcelona Activa, amb l'objectiu d'optimitzar i aportar transparència i eficiència a les comandes de peu d’obra del dia a dia. Es tracta d'una plataforma web i mòbil dissenyada per a constructores i proveïdors, amb tres rols d'usuari diferenciats —encarregat d'obra, administrador d'obra i proveïdor— per gestionar i consultar els encàrrecs.

 

"Actualment, aquestes comandes es realitzen de manera molt tradicional, mitjançant telefonades o visitant els magatzems per obtenir els productes necessaris a última hora", explica l'enginyera de camins i cofundadora Aina Oto a VIA Empresa. "Aquest tipus de compres representen entre un 5 i un 10% del pressupost de l'obra. A diferència de les compres planificades, aquestes s'escapen del control i sovint ens assabentem del que s'ha comprat només quan arriben les factures". "La nostra proposta és una eina digital que permeti optimitzar i aportar transparència i eficiència a aquestes comandes", afegeix Lluís Canals, també enginyer de camins i cofundador d'Ok Clinker.

De la inspiració americana a la digitalització barcelonina

Per aconseguir-ho, l'equip de quatre persones situat a Barcelona es proposa digitalitzar el procés de comandes per minimitzar la feina administrativa poc útil i millorar l'eficiència general. Un dels principals problemes detectats és que, actualment, només es descobreix la comanda què s'ha comprat a través de les factures. Per això, estan decidits a abordar aquest desafiament. "El projecte va arrencar fa dos anys, quan, amb la meva companya i cofundadora d'Ok Clinker, Aina Oto, vam tornar a Barcelona després d'uns anys treballant a l'estranger", explica el cofundador Lluís Canals. Canals afegeix que es van inspirar en els Estats Units, on el sector de la construcció ha estat un model per als futurs desenvolupaments a Europa.

grupal 2
L’equip de la startup catalana 'Ok Clinker' | Cedida

Els emprenedors d'Ok Clinker es van llançar a investigar com optimitzar de manera transparent les compres diàries a les obres. La seva missió era clara: digitalitzar la compravenda d’eines i materials auxiliars de construcció a peu d’obra. Aquesta iniciativa permet a constructors i proveïdors, des del seu entorn personalitzat, gestionar les comandes de manera eficaç. El nou enfocament proposat revoluciona la manera com el sector de la construcció gestiona i analitza les pèrdues relacionades amb les comandes. "Els encarregats d'obra disposen d'una app mòbil per consultar el catàleg de materials i eines, mentre que els administradors compten amb un panell de control en temps real per gestionar tota la informació de les obres. Els proveïdors poden gestionar el seu inventari, personalitzar tarifes i fer el seguiment de les comandes en temps real a través d'un panell especialitzat", destaca Oto.

Conquisten el mercat català i miren cap al futur

El concepte d’Ok Clinker promet ser un èxit, amb 35 clients des del seu llançament al mercat -20 constructores i 15 proveïdors-. La startup catalana va registrar una facturació per sota dels 5.000 euros el 2023 i té una projecció de 70.000 euros per a finals del 2024. “Al cap d'un any de sortir al mercat vam fer una ronda d'inversió de 200.000 euros per llançar el producte que tenim ara. Tot el que vam fer abans va ser autofinançat”, apunta el cofundador. Explica que actualment Ok Clinker està destinant bona part dels seus esforços al creixement. “A curt termini, estem treballant molt fort a completar implantació a Catalunya”, afegeix.

“A mitjà termini, volem establir-nos a escala nacional, i a llarg termini, ens proposem enfocar-nos en la sostenibilitat i l'economia circular”, destaca el cofundador. Afirma que l'objectiu és modernitzar el sector de la construcció, fent-lo més transparent i eficient, així com fomentar la incorporació de més iniciatives com la seva.