Orpheus, el 'Gran Hermano' dels edificis intel·ligents

La plataforma que analitza, comunica i fa suggeriments sobre les condicions i la qualitat de les oficines, establiments i universitats

L'equip d'Orpheus | Cedida L'equip d'Orpheus | Cedida

La sostenibilitat, comoditat i seguretat dels espais professionals està a l'ordre del dia de totes les empreses. A causa de les noves normatives europees i arran de la pandèmia de la covid-19 la societat cada vegada està més conscienciada en la salut no només de les persones sinó dels edificis. En aquest sentit, que una oficina compleixi les normatives de seguretat i ventilació adients pot suposar un augment orgànic de la clientela que hi acudeixi. És per això, que ja hi ha empresa dedicades a validar les condicions d'alguns llocs de treball per tal d'assegurar-ne la seguretat. Orpheus és una companyia que, amb la col·laboració de Netmentora, no només es dedica a ajudar a les empreses a complir amb aquestes validacions sinó que amb el seu propi programari donen la possibilitat dels clients a consultar les condicions de les oficines que visiten.

"Volíem aconseguir fer un projecte que aportés valor a la societat", explica Carles Morales, fundador de la companyia. Ell i el seu soci Massimo Angelini fa dos anys que van iniciar una consultoria dedicada a proporcionar consell i maneres de fer per a totes aquelles empreses que volguessin millorar els seus espais de treball, tant pels clients com pels mateixos treballadors: "Volíem fer un pas més, ja que tot passa dins dels edificis", descriu Morales. Així mateix, el fundador també recorda que "comunicar que estàs en un espai confortable pot marcar la diferència".

La proposta d'Orpheus recau completament en la comunicació de les empreses davant dels seus usuaris. Des de la seva plataforma els clients poden escanejar un codi QR que defineix "com de bé fan les coses els edificis", simplifica Morales. D'aquesta manera, la seva 'plataforma, a través d'uns dispositius col·locats a les parets, mesuren el diòxid de carboni, la llum, l'ocupació o la ventilació dels espais: "Des de la plataforma els usuaris poden fer els seus comentaris i valorar la qualitat de les empreses", afegeix el fundador.

Morales: "Ens convertim en un ull per veure les millores que poden fer els propietaris"

Pel que fa a la resposta interna, la plataforma guarda informes de la salut dels edificis que els propietaris es poden descarregar cada mes. "Ens convertim en un ull per veure les millores que poden fer els propietaris", recalca Morales. A més, després de dos mesos la mateixa plataforma ja té les dades suficients per cercar patrons i proporcionar suggeriments de millora: "Hem pogut comprovar que amb la nostra ajuda es pot veure una disminució en els costos i despeses dels establiments o edificis", recorda l'emprenedor. Així doncs, les empreses paguen una subscripció mensual per cada dispositiu connectat: "Amb aquesta tecnologia ja tenim una cinquantena de clients tant públic com privats", afegeix Morales.

Nova consciència social

El benestar s'ha convertit en una prioritat pels ciutadans i Orpheus intenta encarar-se als usuaris, ja que segons explica Morales "la gent cada vegada és més sensible a la qualitat ambiental". Entre el llistat dels seus clients ja hi ha diferents empreses entre públiques i privades que utilitzen els seus dispositius per a garantir la seguretat dels seus locals: "Operem en algunes universitats, però sobretot oficines dins de tot el territori espanyol", diu Morales.

A part, la companyia ja està començant a operar amb una versió professional de la seva pròpia plataforma, la qual pot arribar a adaptar i gestionar l'edifici des del mateix programari central: "Orpheus PRO funciona com un assistent virtual que connecta tots els dispositius i regular les condicions per adaptar-se als canvis", explica el fundador. D'aquesta manera, l'edifici pot arribar a saber quan ventilar o no i inclòs quan necessita regular la temperatura: "Aquestes actualitzacions poden suposar que els actius de les empreses augmentin a causa de la bona qualitat de les instal·lacions", recorda el fundador de la companyia.

Un sector creixent

Orpheus no és l'única empresa dedicada a validar la qualitat de les instal·lacions d'una empresa, però si una de les primeres a dirigir la seva comunicació al públic exterior, ja que tot i entregar els informes interns, tot el seu programari està adreçat als clients externs i la seva necessitat de consultar les condicions dels edificis: "Per altres empreses amb la validació ja en tenen prou, nosaltres volem anar un pas més endavant", descriu l'emprenedor. En aquest sentit, Orpheus té plans d'internacionalització a llarg termini, però de moment vol continuar operant de manera nacional.

Més info: Les cases no són per sempre

Amb la qualitat i el valor afegit com a objectius principal, Orpheus busca trobar l'equilibri entre els costos i les condicions de l'edifici. Tal com explica Morales, "els edificis intel·ligents són el futur" i com a tal han de complir amb certes expectatives que no només es demanen des d'Europa sinó des de la mateixa societat catalana i espanyola perquè tal com conclou el fundador: "Després d'una pandèmia i gràcies a les noves generacions la consciència social és major".

Avui et destaquem
El més llegit