Oshun, el 'Booking' dels tatuatges

La startup, fundada l’any 2020, es va iniciar com un marketplace i s’ha convertit en la primera marca digital del sector del ‘body art’

Casandra Vicente, tercera per l'esquerra, és la CEO d'Oshun | Cedida Casandra Vicente, tercera per l'esquerra, és la CEO d'Oshun | Cedida

De la combinació entre la passió pels tatuatges i una demanda cada vegada més creixent, especialment en el món digital, va sorgir fa quatre anys un ‘marketplace’ de serveis que facilita la connexió entre l’oferta i la demanda al sector del ‘body art’. És l’embrió de la startup Oshun, fundada per Casandra Vicente, nascuda a la Seu d’Urgell, i amb una formació orientada a la publicitat i les relacions públiques. A Vicente, aquesta especialització, complementada amb la compra i el merchandising digital, el màrqueting, les xarxes socials i el lideratge, li han servit com a impuls per crear la primera marca digital del sector del ‘body art’. Tot i tenir només 30 anys, la CEO d’Oshun sempre ha tingut clar que “el màrqueting digital havia de ser el meu focus d’atenció, ja que era el futur”. Per aquesta raó, es va endinsar al món d’internet i de les xarxes socials.

Després d’acabar els seus estudis, Casandra Vicente va estar cinc anys a Dublín, treballant per Google. Al gegant tecnològic, assessorava les startups a iniciar-se en estratègies de màrqueting a la mateixa plataforma, alhora que gestionava grans clients, com Ikea. D’aquesta experiència, que defineix com a “intensa”, parteix el bagatge que l’ha portat a embarcar-se en la digitalització dels tatuatges. Sota la premissa que ni a Catalunya ni a l’Estat espanyol existeix un segment d’activitat similar, Oshun ja compta amb més de 1.000 clients, professionals de l’art del tatuatge, que utilitzen la plataforma tecnològica de la companyia. Vicente referma el compromís de la startup. “El nostre objectiu, a més de posar en contacte artistes i clients, és dinamitzar un sector emergent amb moltes carències digitals”.

Erradicar l’intrusisme i professionalitzar el sector són alguns dels propòsits que es planteja Oshun. La seva proposta de valor implica digitalitzar i optimitzar els processos per contractar els serveis d’un tatuador i que aquests deixin de dependre de venedors aliens a aquest àmbit.

La seva proposta de valor implica digitalitzar i optimitzar els processos per contractar els serveis d’un tatuador

Amb la vista posada en enterrar la manca d’estàndards de qualitat en el servei del ‘body art’, la firma aposta per fer pedagogia, oferir informació fiable, coneixement i donar confiança als clients. Com a exemple, per poder anunciar-se a la plataforma, els usuaris estan obligats a acreditar una llicència. En un sol espai, la pàgina web d’Oshun, es pot consultar l’obra d’un tatuador, veure els seus treballs anteriors i la difusió. Pels artistes, suposa un espai de promoció, més enllà de l’habitual de les xarxes socials, més limitat.

La mediació com a model de negoci

Recentment, Oshun ha aixecat 150.000 euros en una ronda de finançament i s'ha convertit en un actor reconegut en el sector del ‘body art’ gràcies a la seva participació en l'ecosistema per les múltiples col·laboracions en àrees com la formació d'artistes o el suport en el desenvolupament de convencions. Tot i això, Casandra Vicente admet que són necessaris més ajuts perquè les empreses guanyin múscul. “És cert que en el món privat es pot trobar finançament, però sempre hi ha unes condicions o interessos, i potser caldria més inversió pública”.

En relació amb el model de negoci, com en altres sectors, Oshun funciona a través de comissions. Si és el cas, cada vegada que algú tanca una cita amb un artista per a tatuar-se, l'empresa s'emporta una petita part per a la mediació del servei, exactament el mateix mecanisme que Booking amb les reserves d'hotels.

Oshun ha estat premiada per millorar l’accessibilitat del tatuatge, el pírcing i la micropigmentació de qualitat a tots els nivells i també esdevenir l’empresa líder en la digitalització d’aquest sector

A l’octubre de l’any passat, l’Associació Professional d’Empresàries de Lleida i Pirineus Ap!Lleida, en el marc de la quinzena edició dels Premis Ap!Lleida, uns guardons que realcen la vàlua de les dones en totes les esferes professionals, va premiar Oshun. El jurat dels guardons va valorar “la proposta per millorar l’accessibilitat del tatuatge, el pírcing i la micropigmentació de qualitat a tots els nivells i també esdevenir l’empresa líder en la digitalització d’aquest sector”.

El camí del ‘blockchain’

Ara, segons apunta Vicente, els reptes són incorporar la tecnologia en aquest món digital del tatuatge, per exemple amb NFT. Oshun intenta fer acompanyament als artistes del tatuatge per a portar el seu art més enllà en permetre la venda dels seus dissenys a través de tokens no fungibles (NFT). Així, digitalitza els dissenys de tatuatges convertint-los en tokens dins de la blockchain per a obtenir un certificat d'originalitat i singularitat per part del comprador. D'aquesta manera, es proporciona un catàleg en línia de dissenys d'abast global amb les peces de grans artistes, on els amants de la tinta podran adquirir de manera fàcil i segura aquests ‘tattoos’ digitals, que els donarà accés a realitzar-se aquesta peça en la pell. 

Paral·lelament, Oshun dóna suport a marques comercials que tenen com a objectiu llançar col·leccions de tatuatges al mercat. La startup ofereix les eines necessàries de ‘tokenització’ de tatuatges i el coneixement de la indústria per a garantir l'èxit d'aquestes primeres marques que decideixen endinsar-se al món dels tatuatges. Vicente albira que els pròxims passos d’Oshun s’encaminen a fer el salt a Europa, on com passa a Catalunya i al conjunt de l’Estat, s’obren les portes d’un mercat atractiu, encara amb pocs competidors i amb moltes possibilitats d’exploració. 

Més informació
Oshun rep 150.000 euros per potenciar la indústria del tatuatge
Grifoll, de la calcomania tradicional al tatuatge de realitat augmentada
Avui et destaquem
El més llegit