Rubén Martín és un emprenedor que va cofundar Playtomic, una aplicació i xarxa social per a la reserva de pistes i la gestió d’esports de raqueta, especialment de pàdel i tennis. Durant més de set anys, va liderar l’equip d’enginyeria i desenvolupament tecnològic de la companyia. "Allà vaig conèixer a l'Alejandro Quintans, que tenia molta experiència en el sector de la salut, i ens vam adonar que el volum de trucades i les cancel·lacions d’última hora generaven un autèntic embolic a clíniques i hospitals, i saturaven el personal de recepció", explica Martín. D’aquesta necessitat va sorgir la idea de crear una plataforma d’intel·ligència artificial basada en tecnologia d’agents de veu per a clíniques i hospitals, capaç d’automatitzar tasques rutinàries.
Així va néixer Ovianta, una plataforma que atén automàticament les trucades dels pacients, gestiona les cites i en fa el seguiment, entre altres tasques. Així, els usuaris poden reservar, modificar o cancel·lar una cita, simplement parlant, quan truquen al centre. "Nosaltres ens integrem amb el programari que ja té la clínica. No és una plataforma que obligui el centre a migrar a la nostra solució, sinó que ens connectem al seu sistema i tenim accés a l’agenda de la clínica", explica Martín a VIA Empresa. La intel·ligència artificial permet a les petites i mitjanes empreses reduir fins a un 60% del temps en alguns processos i un 35% dels costos, segons la companyia tecnològica espanyola Cognitfy.
Martín (Ovianta): "No és una plataforma que obligui el centre a migrar a la nostra solució, sinó que ens connectem al seu sistema i tenim accés a l’agenda de la clínica"
L’empresa emergent va néixer a Barcelona el 2024, fundada per Rubén Martín (director de tecnologia) i Alejandro Quintans (CEO), amb el suport de Barcelona Activa. La seva missió és clara: facilitar el seguiment de pacients en la clínica i permetre que el seu equip estalviï temps i els pacients gaudeixin d'una millor experiència.
Ovianta està en 200 centres arreu de l’Estat
Martín explica que el funcionament del servei es basa en quatre pilars. El primer són els agents de veu, que actualment poden atendre trucades entrants, respondre preguntes freqüents i gestionar tot allò relacionat amb la reserva de cites, una tasca especialment complexa en el cas dels hospitals, on les agendes són molt més difícils de coordinar.
El segon pilar se centra en la confirmació de cites. En aquest cas, l’agent de veu truca de manera proactiva al pacient per recordar-li i confirmar la visita. El tercer són les campanyes de salut. "Per exemple, en una campanya de vacunació contra la grip, els agents contacten amb els pacients per informar-los de la iniciativa i, durant la mateixa trucada, poden programar-los una cita", apunta el cofundador.
L’agent detecta automàticament l’idioma del pacient i pot canviar sobre la marxa entre el castellà, l’anglès, el portuguès i l’italià
El quart pilar és l’optimització de les agendes. Els agents supervisen les cites per evitar que quedin espais buits a curt termini. "Si, per exemple, es produeix una cancel·lació, el sistema detecta l’espai disponible, contacta amb pacients que tenen visites programades més endavant i els ofereix avançar-les", argumenta Martín. D’aquesta manera, es busca aprofitar al màxim la capacitat de les agendes. Segons les dades de la plataforma, l’agent ha atès 20.000 trucades, amb un 85% de les trucades gestionades directament per l’agent i una millora del 30% en l’eficiència. A més, l’agent detecta automàticament l’idioma del pacient i pot canviar sobre la marxa entre el castellà, l’anglès, el portuguès i l’italià.
Actualment, Ovianta està activa en 200 centres arreu de l’Estat espanyol. El març de 2025 l’empresa emergent catalana, que no vol fer públiques les xifres de facturació, va tancar una ronda pre-seed de 540.000 euros amb tres fons d’inversió. Amb la seva tecnologia, Ovianta preveu consolidar el projecte a curt termini i continuar ampliant tant la cartera de clients com l’equip. La startup ja posa el focus en la seva expansió internacional. "La nostra projecció sempre ha estat Europa. De moment només som a Espanya, però ja estem mirant altres mercats", conclou Martín.
Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El contingut de la secció Una idea, una empresa està elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona.