• Empresa
  • Petardos CM, la metxa catalana que encén la revetlla de Sant Joan

Petardos CM, la metxa catalana que encén la revetlla de Sant Joan

Petardos CM acumula el 45% de les vendes de pirotècnia de tot Catalunya per Sant Joan i controla el 30% de tots els punts de venda

    Josep Maria Vilardell, fundador de Petardos CM | Cedida
    Josep Maria Vilardell, fundador de Petardos CM | Cedida
    Bernat Bella
    Periodista
    23 de Juny de 2025
    Act. 23 de Juny de 2025

    Llum, foc i... petards. La revetlla de Sant Joan és una de les nits més intenses i festives a Catalunya i al seu voltant es genera una economia que ha consolidat empreses i oportunitats. És el cas de Petardos CM, companyia familiar nascuda a Palau-Solità i Plegamans fa més de 40 anys i que s'ha convertit en líder del sector pirotècnic al país. Només una dada: Petardos CM acumula el 45% de les vendes totals de pirotècnica a Catalunya per Sant Joan. 

     

    "Venem foc i il·lusió", resumeix Josep Maria Vilardell, fundador i director de l'empresa. 

    D'electrodomèstics a petards

    Els inicis de Petardos CM es remunten a principis dels anys 80 i l'origen de tot plegat, com passa en moltes històries, és fruit de la casualitat. El Josep Maria Vilardell tenia una botiga d'electrodomèstics a Palau i va rebre la visita d'un comercial per si hi volia vendre petards. En aquella època, es venien en tota mena de negocis, fins i tot en carnisseries. Va ser llavors quan, conjuntament amb un soci que tenia un supermercat, van decidir obrir un local de venda de petards: "Ens va picar la curiositat".

     

    Van veure que tot just començaven a aparèixer les primeres casetes de venda de petards pels volts de Sant Joan i van ser dels primers en sumar-s'hi. Al segon any, ja en van muntar una quinzena. 

    Palau, capital del petard

    Una curiositat és que a Palau també es va fundar la Traca, actualment en mans dels germans Brau. Avui dia són les dues empreses líders del sector. Dues empreses d'un poble de menys de 20.000 habitants del Vallès Occidental dominen una de les festes populars més estimades a Catalunya. 

    Vilardell: "L'evolució del sector ha sigut molt gran"

    Petardos CM va anar creixent any a any, el negoci augmentava i el sector evolucionava. Des de vendre petards individuals a preparar lots ben dissenyats i escollir productes per a tots els públics. "Nosaltres triem el producte, que es fabrica a la Xina, que és qui ven pirotècnia a tot el món", detalla Vilardell. Tot i l'evolució les piles i les bombetes continuen sent les reines de la nit. De fet, la bombeta representa més del 20% de les seves vendes.

    Tot i això, cada vegada té més èxit la pirotècnia relacionada amb el color i fins i tot ja existeix pirotècnia d'interior. Una de les feines de Petardos CM és justament trobar el millor producte i confeccionar lots atractius i que compleixin les expectatives de cada client. 

    La taca d'oli del petard

    Amb quinze casetes el 1984, Petardos CM ha viscut un creixement exponencial fins a dia d'avui, que compta amb més de 140 casetes per Sant Joan i 85 locals i naus. I controla el 30% dels gairebé 1.000 punts de venda (entre casetes i botigues) que hi ha a Catalunya.

    Durant l'època de Sant Joan donen feina a més de 800 persones i la facturació de tot l'any s'enfila als 12,5 milions d'euros, el 95% dels quals són per aquestes dates. "La gent diu que cada vegada se senten menys petards. Però nosaltres cada any venem més, es ven més pirotècnia", reflexiona Vilardell. Tot i això, apunta que hi ha feina de preparació durant tot l'any. 

    El gran repte dels petards 

    Amb un 95% de la facturació per Sant Joan, un dels reptes del sector i de Petardos CM és la desestacionalització. En part, ho aconsegueixen en vendes fora de Catalunya per Cap d'Any, on és habitual l'ús de pirotècnia. Actualment, el 30% de la seva facturació és a la resta de l'Estat. 

    Sobre la clau per haver-se convertit en un dels líders, Vilardell ho té clar: "Fem les coses bé i amb serietat. Tothom parla dels nostres petards". L'atenció als clients és també un dels pilars fonamentals i aposten per la formació dels seus 800 venedors perquè puguin guiar les vendes. "No fabriquem els petards, però per la nostra manera de tractar-los i de vendre, tenim molta presència i un bon nom a Catalunya", conclou.