• Empresa
  • Les Pimes i el màrqueting online

Les Pimes i el màrqueting online

Cal tenir molt clar com es distribueixen els diners a les campanyes que decideixin realitzar-se

Les pimes i el màrqueting en línia, un repte | iStock
Les pimes i el màrqueting en línia, un repte | iStock
València
18 de Juny de 2022

Hi va haver un dia en què internet va aparèixer a les nostres vides i ja no se'n va anar. Segurament a l'ordinador de la feina. O, per als més pioners, amb un mòdem dels que feien soroll a casa. N'hi va haver un altre en què ens van dir que ens podíem fer un correu electrònic. I noms com Arrakis, Terra, Yahoo o sobretot Hotmail es van integrar al nostre dia a dia sense formacions prèvies ni coneixements de gestió de la productivitat online. Aquesta que tant hem trobat a faltar en els mesos de la pandèmia i el teletreball.

 

Però el moment certament diferencial va arribar amb els mòbils amb dades integrades. I el desenvolupament de les aplicacions. I, sobretot, l'aparició de les xarxes socials. Un oasi inicial de llibertat i accés a persones i marques que ha derivat en molt bons usos en alguns casos, però en molts altres en cyberbulling, addicció i fins i tot condemnes. En aquest trànsit, a més, l'auge de les compres en línia s'ha multiplicat per diverses xifres. I, als seus orígens, el màrqueting aplicat a Facebook, derivat a Instagram i avui present a TikTok va donar resultats estratosfèrics a marques com Hawkers o Singularu.

No obstant això, hi ha diversos paràmetres que les grans tecnològiques han volgut fer creure la majoria de les persones (o negocis) i que han alimentat la seva esperança de creixement digital, alhora que han generat ingents ingressos a aquest tipus de publicitat per a les firmes de Silicon Valley.

 

En un país on el 98% del teixit empresarial està constituït per pimes (i en un moment d'inflació) cal tenir molt clar com es distribueixen els diners a les campanyes que decideixin realitzar-se

Partim d'una base: si algú com Javier Echaleku, que es dedica al màrqueting i les campanyes en xarxa des de fa més d'una dècada, treu un llibre titulat Marketing online: la gran burbuja del siglo XXI, potser s'hauran de plantejar algunes coses. En aquest sentit, el fet que una editorial acadèmica lligada a la Universitat Politècnica de València sigui qui decideixi publicar-ho ja ens acosta a una segona conclusió: hi ha substància darrere. I estudis en marxa per conèixer la realitat.

Però, a més, parlem d'un treball col·laboratiu, que es pot trobar en format ebook però també en podcast. I que s'ha format al voltant de converses amb experts lligats a un món molt canviant, de manera que el títol engloba el resum de tot allò que s'ha parlat i no una certesa d'una única persona.

La importància de l'especialització

La premissa global és la següent: el màrqueting en línia és màrqueting. I, per tant, sense especialistes no només no és efectiu, sinó que suposa una despesa i no una inversió. A més, en un país on el 98% del teixit empresarial està constituït per pimes (i en un moment d'inflació) cal tenir molt clar com es distribueixen els diners a les campanyes que decideixin realitzar-se.

A causa dels algorismes, les males decisions a l'hora de buscar públics concrets o el desconeixement, es perden a l'any milers de milions d'euros

Segons el llibre d'Echaleku, a causa dels algorismes, les decisions dolentes a l'hora de buscar públics concrets o el desconeixement, es perden a l'any milers de milions d'euros. Entre altres coses, perquè insisteix que malgrat que les grans corporacions han fet creure el contrari, el mecanisme no és tan senzill com triar un públic objectiu, posar una mica de diners i començar a generar vendes.

Estem en un moment d'aprenentatge constant, però també de necessitat d'afinar les accions al màxim perquè el futur de moltes companyies en depèn. I, encara que massa vegades el dia a dia se'ns menja i no som capaços de parar-nos a pensar, o trobem el temps per fer-ho o revertir situacions adverses podria esdevenir massa difícil en un termini curt de temps.