“Durant el confinament, anar al supermercat era, en moltes ocasions, l’única interacció amb els humans que fèiem durant tot el dia”. Amb aquesta frase, SilvioElías, fundador i propietari de la cadena de distribució ecològica Veritas, líder estatal al seu sector, reivindica l’experiència que suposa, no només fer la compra, un acte que es podria titllar de mecànic i rutinari, sinó abordar l’alimentació des de la sostenibilitat, el contacte amb les persones o una via per contribuir a millorar el món des d’un projecte empresarial. En el marc de cicle d’entrevistes Catalunya 5.0. Un viatge al cor de l’empresa, organitzat per Comunicación & Más i coordinat per DavidEscamilla, Elías ha definit des de Pangea Travel Store l’origen de Veritas com “una sacsejada elèctrica”, en la qual l’any 2002, ara fa dues dècades, “vaig comprovar que als Països Baixos, un supermercat ja hi tenia una responsable de productes ecològics”. Avui dia, 20 anys després, la cadena compta amb 80 establiments a tot l’Estat espanyol i més de 800 empleats, que el seu fundador ha definit com a “persones atrapades al món de l’alimentació ecològica”.
D’aquesta fascinació inicial, que el mateix Elías va experimentar, va sorgir el convenciment de la sostenibilitat com a vector per avançar. Eren moments en què l’ecologisme es considerava una creença residual. Ara, el concepte s’ha revertit. “Si el món no camina cap a la sostenibilitat no n’hi haurà món”. Com a record del principi de l’aventura empresarial, el responsable de Veritas fa broma i evoca el període en què “les persones no creuaven la vorera per no haver d’acostar-se a la nostra botiga bàsicament perquè no l’entenien”. A partir d’aquí, la trajectòria ha empès la firma cap a l’alimentació sostenible. “Sostenir té a veure amb mantenir, però ara sembla que anem tard i hem d’apostar per la regeneració”. D’aquest propòsit, Silvio Elías extreu un dels principis fundacionals de Veritas: “som pol·linitzadors de l’alimentació ecològica”. Talment com les abelles que, amb la seva aportació, afavoreixen el desenvolupament de les flors, dels quals després broten els fruits que donen aliments.
L’entusiasme divulgatiu
Partint d’aquest esperit pol·linitzador, Elías al·ludeix a conceptes com l’entusiasme i compartir el coneixement com valors que permetin anar més enllà de vendre aliments ecològics. “Volem divulgar i transmetre l’experiència de visitar una de les nostres botigues per demostrar que des d’un supermercat també es pot canviar el món”. Aquesta creença ha impulsat Veritas a ser la primera cadena de supermercats europea que assoleix el certificat B Corp, que reconeix el compromís de la companyia amb la salut de les persones i del planeta.
Pel fundador de Veritas, el seu projecte va ser com “un amor a primera vista, en el qual la nostra contribució suposa generar un impacte per millorar la societat”. Agafant prestada la frase del professor i escriptor LeopoldoAbadía, Elías assegura que “no hem de pensar quin món deixarem als nostres fills, sinó quins fills deixarem al nostre món”. La clau, educar des de l’arrel. I en aquesta arrel, Silvio Elías veu necessària l’aportació de les persones, que ajuden a “la humanització de l’algoritme tecnològic”. En el dia a dia de l’empresa, des de Veritas es té el convenciment que la feina d’un enginyer o d’un programador ha d’estar acompanyada de les reflexions ètiques d’un filòsof. Davant del llenguatge de les màquines, la recepta recau en l’amabilitat, una virtut que només poden tenir els humans. Elías ho té clar: “Poden desaparèixer les caixeres dels supermercats, però no les persones”.
Elías: “Volem divulgar i transmetre l’experiència de visitar una de les nostres botigues per demostrar que des d’un supermercat també es pot canviar el món”
Aterrant encara més la teoria a la praxi empresarial, el propietari de Veritas advoca pel creixement com la conseqüència d’aplicar un model estratègic, mai com un objectiu en si mateix. “Si ho fas, et desvies del propòsit que és la brúixola que t’ha d’orientar”. Aquesta brúixola fa que Veritas s’encamini a nous projectes empresarials, previstos per enguany i 2023, a la comarca del Maresme i a les Balears. Això sí, abans d’estendre la xarxa de botigues, especialment al mercat interior, que Elías creu que encara té recorregut, s’ha de conrear la tasca divulgativa. De fet, a l’Estat espanyol, la despesa mitjana anual per consumidor en alimentació ecològica se situa en els 50 euros, tres vegades per sota que a França o quatre envers Alemanya.
Tot i que l’alimentació ecològica ha deixat de ser una qüestió de militància radical com fa 20 anys, moment en què es va fundar Veritas, per transformar-se en una necessitat de supervivència, Silvio Elías creu que encara resta camí per recórrer. Idees com reeducar el consumidor perquè els productes ecològics pesin més a la cistella de la compra són alguns dels reptes pendents. Sense deixar de banda el factor humà que hi ha al darrere de l’experiència que representa entrar a un supermercat.