El pont de Gènova enfonsa Atlantia a borsa

El nou amo d'Abertis cau el 25% als parquets de Milà i arrossega ACS un 5%

Imatge del viaducte esfondrat a Gènova, a Itàlia, aquest 14 d'agost del 2018 | ACN Imatge del viaducte esfondrat a Gènova, a Itàlia, aquest 14 d'agost del 2018 | ACN

Atlantia, que controla la concessionària d'autopistes Autostrade per l'Itàlia, cau el 25% a borsa després de l'esfondrament d'un viaducte a Gènova. El nou accionista majoritari d'Abertis -després de la compra conjunta amb ACS- ha perdut una capitalització de 4.800 milions d'euros. La companyia controlada pels Benetton va tancar la sessió del 14 d'agost, el dia de l'incident, amb una baixada del 5,39%, quan el regulador italià va decidir aturar-ne la cotització. Un cop ha retornat al parquet es temia la situació actual després de la decisió del Govern de Roma de revisar les concessions. Així mateix, ACS, la constructora de Florentino Pérez, per l'efecte dominó s'ha deixat un 5% de la seva cotització a la borsa madrilenya.

Així les coses, la societat italiana ha advertit que l'anunci del Govern d'obrir un procediment per a la revocació de les concessions després de l'enfonsament del viaducte a Gènova implicarà una indemnització i tindrà conseqüències per als accionistes. De la seva banda, el Govern italià ha respost que que hi ha motius perquè l'Estat no hagi de pagar cap indemnització. Per tant, el més probable és que l'empresa italiana acabi perdent la seva concessió estrella.

En un comunicat publicat abans de l'obertura del mercat, Atlantia ha assenyalat que l'anunci sobre el procediment per a la rescissió de la concessió d'Autostrade va ser comunicat públicament sense que l'empresa hagi rebut una notificació d'incompliment específica i sense cap verificació de les causes materials de l'accident.

En aquest sentit, la concessionària controlada per la família Benetton ha recordat que en cas de produir-se la terminació anticipada o la revocació de la concessió, d'acord amb les regles i procediments previstos en aquest contracte de concessió, "s'ha de pagar al concessionari una indemnització igual al valor residual de la concessió".

Així mateix, la companyia ha advertit que "la modalitat d'aquest anunci pot tenir repercussions en els accionistes i bonistes d'Atlantia", per la qual cosa ha subratllat que segueix donant suport a Autostrade en la seva interlocució amb el Govern en un moment tan sensible amb l'objectiu protegir els interessos dels seus accionistes i bonistes mitjançant una informació correcta i oportuna al mercat.

El ministre de Transports italià, Danilo Toninelli, va reclamar la dimissió de la cúpula directiva d'Autostrade i va plantejar la possibilitat de retirar-li la concessió de l'autopista A10.

"El primer de tot els directius d'Autostrade per l'Itàlia han de dimitir", ha afirmat Toninelli en un missatge publicat en el seu perfil de Facebook, després d'expressar la seva "ràbia perquè en un país civilitzat no es pot morir per un pont que s'esfondra".

El també viceprimer ministre i líder del M5S, Luigi di Maio, ha defensat que l'esfondrament "es podia evitar" perquè "no es va realitzar el manteniment". "Els responsables tenen nom i cognom i són Autostrade per l'Itàlia", ha indicat di Maio, afegint que si aquesta no va realitzar el manteniment "cal retirar les concessions i pagar multes".

Més informació
L'OPA d'ACS i Atlantia frega el 80% de les accions d'Abertis
Atlantia vendrà el 29,9% de Cellnex als Benetton si prospera l'OPA d'Abertis
El macrocrèdit d'ACS i Atlantia per pagar l'OPA a Abertis
Avui et destaquem
El més llegit