Portes Bisbal, les portes fetes a l'Empordà que s'obren des de Nestlé fins a Airbus

Àngel Mir va fundar un petit taller de serralleria als anys 60 i s'ha convertit en una de les empreses líders en les portes industrials i residencials

Els inicis de Portes Bisbal com a taller de serralleria als anys 60 | Cedida Els inicis de Portes Bisbal com a taller de serralleria als anys 60 | Cedida

Va ser el 1967 quan Àngel Mir va decidir muntar un taller de serralleria metàl·lica a La Bisbal de l'Empordà i es va especialitzar en la fabricació de portes residencials. Més de cinquanta anys després, aquell petit taller s'ha convertit en l'empresa líder a l'Estat en la fabricació i muntatge de portes industrials i residencials i equipament logístic.

D'un taller amb l'Àngel Mir com a únic treballador a una companyia amb més de 200 treballadors; clients com Airbus, Nestlé, Bimbo, Coca-Cola, Damm o Bayer i una facturació superior als 24 milions d'euros. I tot plegat sense moure's del Baix Empordà, concretament a Corçà.

La idea nascuda al servei militar

Jordi Funallet, adjunt a la gerència de Portes Bisbal, explica com van ser els orígens del projecte: "L'Àngel Mir va anar a Barcelona a fer el servei militar i va treballar en una serralleria i li va agradar". Així, quan va tornar a casa, va detectar que la construcció i el turisme estaven en plena expansió i va veure que hi havia un forat al mercat de les portes per a cases particulars.

"Va obrir un petit taller, on treballava tot sol, per fer portes de garatges metàl·liques o de fusta", afegeix Funallet. Van ser pràcticament pioners al territori i les seves portes s'instal·laven en moltes de les urbanitzacions i edificis turístics que s'aixecaven als anys 60 i 70 per l'Empordà.

El salt industrial

El negoci creixia i el reconeixement de Portes Bisbal també. Va ser als 80 quan Àngel Mir va decidir fer un pas endavant i obrir-se al sector de les portes industrials. Paral·lelament, va obrir mercats a França, Anglaterra o Argentina. Funallet recorda una anècdota amb el distribuïdor argentí: "Quan hi va haver el corralito, ens enviava els diners per avançat i, nosaltres, després, li enviàvem les portes. Fèiem com de banc".

Funallet: "Ho podem fer perquè la família coneix molt el producte i tenim molt contacte amb els clients"

La innovació sempre ha estat un tret distintiu de la companyia. Ja en el sector industrial, van ser els primers fabricants espanyols en fer portes de lona pels molls de càrrega dels magatzems. "La innovació és constant. Si no ho féssim, no evolucionaríem i no podríem liderar el mercat. I sovint el sector ens acaba copiant. I ho podem fer perquè la família coneix molt el producte i tenim molt contacte amb els clients", destaca Funallet.

carrefour
Un dels projectes de Portes Bisbal, les portes del centre logístic de Carrefour | Cedida

Un exemple que posa de manifest el prestigi de Portes Bisbal i el valor dels seus productes és que sovint les empreses, quan treuen a concurs la instal·lació de portes per les seves fàbriques, especifiquen que volen "portes ràpides tipus Àngel Mir". "Ens veuen com el proveïdor de confiança", celebra Funallet, que ho vincula a la trajectòria i a la feina ben feta.

El secret de l'èxit

Jordi Funallet té clar una de les claus que ha portat Portes Bisbal i el seu fundador, Àngel Mir, a consolidar-se al mercat i mantenir-se com un referent: "Sent molt treballador. I tenint ambició positiva, de voler créixer i fer les coses ben fetes. I inquietud per solucionar problemes dels clients o sectors. A mesura de visualitzar les necessitats, vas ampliant la gamma de producte". De fet, una de les característiques de Mir ha estat justament anticipar-se a les demandes del mercat.

A més, posa en valor el tracte al client, més enllà dels clixés habituals en totes les empreses. "Donem solucions adaptades a cada client, i no és un eslògan de màrqueting. Venem portes i projectes. Quan una empresa vol una solució que no existeix al mercat, ens truca a nosaltres, sap que li farem", assegura l'adjunt a la gerència, que emfatitza: "Anem un pas més enllà. I fins que no funciona, no abandonem".

Una tasca que fan gràcies al seu departament d'enginyeria i al coneixement adquirit per la família, compaginat amb una relació constant amb el client.

L'Empordà com a filosofia

Quan Portes Bisbal va començar el seu camí, la competència era més aviat escassa. Però han passat seixanta anys i, actualment, competeix amb multinacionals que facturen milers de milions d'euros. "La diferència és que no hi ha cap empresa que fabriqui en una única fàbrica, on fem tota la gamma de productes. Les multinacionals tenen societats que fabriquen en diferents països", explica Funallet. Això, i un gran estoc, els permet oferir temps d'entrega molt més curts que la resta: "És una bogeria, però és un avantatge".

fabrica anegl mir vzq
La planta de Portes Bisbal a Corçà, a l'Empordà | Cedida

La seva obsessió per la qualitat i per satisfer al client és un dels motius que han portat a Àngel Mir a mantenir-se sempre a l'Empordà. "No ens hem plantejat mai deslocalitzar-nos", sentencia Funallet, que recalca: "Ho fabriquem tot aquí. I els proveïdors són tot europeus i alguna cosa d'Estats Units. Apostem per proveïdors propers i de qualitat. Hi ha països més barats, però no ens ho hem plantejat seriosament perquè volem controlar la producció".

De Corçà al món

I això no els ha impedit arribar a països d'arreu del món i convèncer a clients que són referència mundial al seu sector. "Fa quatre dies hem enviat productes a Austràlia i Nova Zelanda. Per què ens hem de deslocalitzar si ja ens venen a buscar i ho podem controlar tot?", reflexiona. Actualment, al voltant del 30% de la facturació és d'exportació, a països de Llatinoamèrica i l'Àfrica, França, Alemanya, Anglaterra, Noruega o la regió d'Orient Mitjà.

I són presents en la gran majoria de sectors: logística, aeronàutica, farmacèutic, alimentació, distribució, automoció, construcció, hostaleria, mineria, oci i molt més. Entre els seus clients hi ha companyies referents i aquests són només alguns exemples de fàbriques i plantes on es poden trobar les portes d'Àngel Mir fetes a Corçà: Frit Ravich, Airbus, Bimbo, Nestlé, Danone, Correus, GLS, BMW, Ferrari, Mercedes, Lacer, Yves Rocher, Bosch, Braun, Sony, Port Aventura, Bon Preu o Lidl. Des de les portes de lona o de molls de càrrega, fins a portes interiors de les plantes.

Pioners en portes

Com explicaven, a principis dels 80, la porta industrial es converteix en l'especialitat de la firma i als 90 ja és un dels líders europeus del sector. Fa 25 anys, el fill d'Àngel Mir entra a l'empresa i, després de conèixer tots els departaments, impulsa una important ampliació i innovació del catàleg.

Fins a l'actualitat, on ofereixen portes industrials, portes ràpides, portes tallafocs, equipaments per a molls de càrrega, portes per hangars o plantes de compostatge o barreres de retenció de líquids. Per exemple, les seves portes de tallafocs tenen certificacions úniques. També ofereixen portes i complements d'alt valor per a la manipulació d'aliments, entre molts altres. A més, amb un procediment encara força manual: "Les persones són molt importants, qui treballa són els cervells. No tenim un robot que fa una porta".

Així és com Portes Bisbal ha evolucionat d'un petit taller a una companyia referent, que fabrica portes a l'Empordà que obren espais de les principals plantes i indústries del país. La innovació, el treball i la relació amb el client han estat les claus.

Avui et destaquem
El més llegit