Processos d'internacionalització de les empreses espanyoles

On anem? Com anem? I per a què? Això implica decidir en quins nous països volem entrar primer, amb quina estratègia d'entrada i amb quina organització

Les exportacions catalanes apunten a rècord | iStock Les exportacions catalanes apunten a rècord | iStock

La internacionalització de les empreses espanyoles ofereix grans possibilitats i quantiosos beneficis en el mitjà termini, si es realitza bé. Aquest procés ha de ser considerat com una carrera de fons, un procés de prova i error en què l'aprenentatge i l'evolució de la companyia són continus. Requereixen del compromís i la involucració de la Direcció. No està exempta de riscos i dificultats, però si es manté la calma i es busquen resultats a mitjà termini és completament possible aconseguir-ho. La internacionalització no és una decisió aïllada, és un llarg camí de transformació estratègica, que hauria d'emanar d'una reflexió estratègica profunda. Per aquesta decisió hi ha tres preguntes fonamentals: On anem? Com anem? i Per a què? Això implica decidir en quins nous països volem entrar primer, amb quina estratègia d'entrada i amb quina organització.

Raons per la internacionalització de les empreses

Existeixen diversos motius pel qual ens podem internacionalitzar, però us recomano que no oblideu la regla de les tres Cs per a la internacionalització: Creixement, guanyar Competitivitat i incrementar més Coneixement.

Quan una empresa decideix internacionalitzar-se sol fer-ho, principalment, a la recerca del creixement en nous mercats, per la conveniència de reduir riscos buscant una diversificació dels seus mercats, per a seguir als seus propis clients, per a reduir els seus costos o empesa per la necessitat de compensar la caiguda del mercat domèstic.

No obstant això, cal afegir un més, el de l'existència de la pròpia empresa. Una raó que va pesar més que mai durant la crisi de l'any 2009 en l'economia espanyola, on la internacionalització va passar de ser una opció a convertir-se en un imperatiu.

En resum, els motius per a la internacionalització de les empreses:

  • Compensar la caiguda de la demanda interna
  • Donar sortida a excessos de producció
  • Diversificar riscos
  • Reaccionar a l'entrada de competidors exteriors
  • Saturació del mercat domèstic
  • Cerca de mercats emergents amb més capacitat de desenvolupament i creixement
  • Aprofitar economies d'escala i d'abast

Factors que influeixen en la internacionalització

1. El cercle virtuós del creixement internacional

 


El cercle virtuós del creixement internacional s'entén com el procés en el qual l'empresa aconsegueix aconseguir un creixement sostenible en el temps gràcies a uns factors que es retroalimenten entre si. Aquest cercle es pot definir de la següent forma:

  • Increment de la venda de productes o serveis en el mercat internacional
  • Major eficiència en la producció. En augmentar la producció a causa de la venda de productes o serveis, l'empresa pot aconseguir economies d'escala i reduir els seus costos de producció
  • L'empresa adquireix major experiència en el mercat internacional, la qual cosa li permet conèixer millor les necessitats i els gustos dels clients d'aquests mercats.
  • Increment de la inversió en R+D+i: l'empresa pot invertir més en R+D+i per a poder millorar la qualitat o la competitivitat els seus propis productes.
  • Enfortiment de la marca en expandir-se a nous mercats internacionals, augmentant la seva reputació.

Tots aquests factors es retroalimenten entre si i poden generar un creixement sostingut en el temps per a l'empresa.

2. Quin avantatge competitiu pretenem explotar?

Un avantatge competitiu es refereix a la capacitat de l'empresa per oferir un producte o servei que sigui millor en qualitat, cost o termini que el dels seus competidors.

Tenir un avantatge competitiu és un factor clau per a l'èxit de la internacionalització, a més de que pot ser contrastada en altres mercats.

3. Coneixement del mercat objectiu

El coneixement del mercat objectiu és essencial per a la internacionalització de les empreses. Les empreses han de tenir una comprensió profunda del mercat, incloent-hi les necessitats i desitjos dels consumidors, competència existent i regulacions comercials.

Un bon coneixement del mercat ens determinarà la diferenciació respecte a l'oferta local preexistent. En mercats grans, sol existir una competència molt dura i poc marge per a la diferenciació. Cal tenir un cert lideratge en costos per a poder competir. En mercats més petits o en nínxols de mercat hi ha més possibilitats de diferenciar els productes mitjançant la marca, innovació, valor afegit, … però donar-se a conèixer o erigir-se com alternativa resulta bastant complicat, ja que el target és més reduït i costa més d'atreure.

4. Recursos financers

Els recursos en les empreses són limitats sempre. La internacionalització d'una empresa pot requerir una inversió important, ja que implica superar barreres com a costos de transport, aranzels i regulacions comercials, etc.

Les empreses han de tenir suficient capital per a finançar l'expansió de les seves operacions internacionals.

Alguns recursos financers que poden ser útils per a les empreses serien:

  • Línies de crèdit: molts bancs ofereixen línies de crèdit per empreses que busquen finançar la seva expansió internacional.
  • Alguns fons de capital de risc s'especialitzen en el finançament de l'expansió internacional d'empreses.
  • Subvencions i ajudes públiques mitjançant institucions com ara el ICEX, ACC10, ICO, …

5. Recursos humans

Els recursos humans són un factor clau en la internacionalització de les empreses. Les empreses han de tenir un equip humà capacitat i preparat per a enfrontar els desafiaments que implica el procés d'expansió internacional. Per a això, farà falta una organització adequada, un equip i unes persones amb mentalitat internacional (soft-skills), que se sentin a gust fent negocis en qualsevol lloc del món.

Les meves recomanacions serien:

  • Coneixements lingüístics: per a treballar amb persones de diferents països i cultures, per la qual cosa és fonamental que l'equip humà domini l'anglès com a idioma de negocis.
  • Flexibilitat i adaptabilitat: la internacionalització pot implicar treballar en diferents zones horàries i enfrontar diferents desafiaments culturals i lingüístics.
  • Coneixements culturals: les diferències culturals poden tenir un gran impacte en la forma en què es duen a terme els negocis en diferents països. És important l'empatia i sensibilitat cap a les diferents cultures.
  • Comptar amb personal amb experiència en negocis internacionals és determinant. Aquestes persones poden ajudar l'empresa a comprendre les diferències culturals i a adaptar-se a les regulacions comercials.
  • Coneixements legals i fiscals: si no es disposa de coneixement, sempre es pot buscar assessorament local.

En resum, Espanya no serà competitiva si no ho són les seves empreses. Les empreses espanyoles tampoc seran competitives si no són capaces d'internacionalitzar-se i d'exposar-se a la competència internacional.

Més informació
Reptes de futur per a la Intel·ligència Biològica
El Big Data i la Intel·ligència artificial: nous rols i impacte en els treballs
La necessitat de noves metodologies d'estudi
Avui et destaquem
El més llegit