Punto Blanco, mitjons amb visió exportadora

L'empresa catalana, fundada el 1948, ha convertit una de les peces de roba més comunes en un producte d'alta gamma que ja es ven a més de 40 països

Punto Blanco és la marca comercial de l'empresa Industrias Valls, fundada a Igualada l'any 1948 pels germans Valls, hereus d'una pionera fàbrica de gènere de punt i mitges amb orígens que es remunten a començaments de segle XX. Insígnia d'una de les indústries -la tèxtil, juntament amb les adoberies de pells i cuir- més importants de la comarca de l'Anoia, Punto Blanco és avui una de les empreses que integren la Corporació Empresarial Valls, un grup que aplega totes les empreses vinculades a aquesta nissaga empresarial, que al conjunt de l'Estat espanyol ocupa un miler de treballadors.

Punto Blanco, situada al centre d'Igualada, en una fàbrica d'arquitectura racionalista erigida el 1956, dóna feina a 290 persones que es reparteixen en els tres torns de producció que registra la fàbrica. Amb una gamma de productes que ofereixen mitjons, mitges, pantis, roba interior, roba d'estar per casa i roba de bany, entre altres, la planta de producció de la capital de l'Anoia produeix prop d'un milió de dotzenes –la unitat de mesura que utilitza el sector- de mitjons cada any. "Una xifra que denota la capacitat de producció industrial i que permet produir per bona part d'Europa i part del món", indica Josep Ignasi Reixach, director general de l'empresa. De la producció total, un 60% són mitjons i similars; la resta, les col·leccions de roba i bany.

L'any passat, l'empresa va estabilitzar la facturació entorn els 20 milions d'euros, sense pràcticament morositat, amb l'objectiu de potenciar els mercats internacionals.

Amb la vista posada al món
Industrias Valls s'ha distingit en la seva llarga trajectòria per una visió basada en el rigor i la prudència en l'adopció de les estratègies empresarials. La vocació exportadora de l'empresa ha estat present en la mentalitat comercial de la companyia des de la seva posada en marxa, l'any 1953, punt de partida del creixement internacional. Avui Punto Blanco exporta regularment a més de 40 països d'arreu del món, amb una forta presència al sud d'Europa, els Estats Units, Canadà i l'Àsia.

Si l'ordre d'exportació és encara d'un 15% del volum total de facturació, Reixach té clar que el creixement d'aquest percentatge "és un objectiu a curt termini" que hauria de poder situar-se, en pocs anys, "en un exportació entre el 30 i el 40%".

El canal propi
Punto Blanco que sempre ha mantingut aquest caràcter de presència al món, és un dels dos últims grans fabricants que queden a Europa. Una de les implantacions més fortes a l'estranger s'ha donat amb l'obertura de botigues pròpies, un canal nou per adreçar-se als consumidors que l'empresa ha posat en marxa com a conseqüència de la crisi econòmica dels últims anys. Així ho explica Reixach: "Vam entrar al món del retail no per ganes sinó per obligació, perquè en els últims set anys d'aquesta crisi tan bèstia han tancat el 50% dels nostres clients multimarca". El degoteig constant de tancament de botigues de petit comerç va provocar que "hi hagués ciutats o centres comercials on ja no ens quedaven clients que venguessin el nostre producte". Aquesta realitat va obligar a l'obertura de botigues.

Avui Punto Blanco té una quinzena de botigues pròpies i uns altres set centres en franquícia que li permeten un contacte directe amb el públic final. Si les primeres experiències de retail van donar-se a ciutats del conjunt de l'Estat espanyol, Lisboa va ser la primera que es va obrir a l'exterior. La van seguir França, Itàlia, Grècia i de seguida van apostar per mercats emergents com Rússia, Emirats Àrabs, Kuwait, Dubai i a la Xina, on, precisament, la marca té cinc shop-in-shop en grans magatzems. És a dir, petites botigues pròpies enmig de gran establiments comercials. La última gran incursió és a punt de produir-se a El Caire, Egipte, sempre amb productes "d'alta gamma" perquè són mercats "on no els importa el preu".

Modernitat com a tret distintiu
La planta de tissatge i remallat (el cosit de la puntera dels mitjons, leotards o mitges), les màquines de confecció de mitjons –una petita obra d'enginyeria- funcionen a ple rendiment. Treballen per campanyes: la d'estiu, que s'està acabant de produir i servir; i la temporada que ve, ja que la temporada d'hivern comença al setembre. Cada màquina utilitza un fil específic i no pas totes les màquines poden fer tots els mitjons. De les 1.500 o 2.000 dotzenes de mitjons que surten en un dia –i depèn que siguin llargs o curts, tècnics o normals – les màquines produeixen les col·leccions pròpies i també els productes que, per altres marques, produeix Punto Blanco.

L'any que ve, algunes de les màquines que avui encara produeixen, seran substituïdes per noves de més eficients i més sofisticades. La casa italiana que produeix aquestes màquines, parteneriada amb Punto Blanco, prova els prototips a la fàbrica per aconseguir millores tècniques abans de comercialitzar-les a la resta del món. Un compromís de recerca i ús de la tecnologia més puntera que explica el caràcter i el lideratge de la marca en el sector tèxtil. Precisament, l'I D és una de les àrees de creixement de l'empresa que investiga constantment amb nous teixits i amb la incorporació de microcàpsules al fil perquè peces de roba com els mitjons puguin prestar tractament mèdic en patologies concretes com, per exemple, el peu diabètic.

Inversió i Finançament propi
Aquesta inversió imminent es farà amb capital propi aportat per la Corporació Empresarial Valls, que presideix Marta Valls, fet que s'explica per "la prudència" en les inversions i els recursos que el holding ha fet dels seus propis recursos. "Només així ha estat possible trampejar la crisi" explica Reixach "perquè no hem hagut d'anar als bancs a trucar la porta". Punto Blanco que, en aquest moment, es troba acabant de servir la temporada estiu'14, fabricant la temporada tardor-hivern 14-15 i dissenyant ja la de l'estiu que ve," sense capital és impossible finançar aquests processos dilatats" assegura Josep Ignasi Reixach.

Qualitat com a precepte
Com moltes altres marques de producció tèxtil, Punto Blanco ha vist com, al tancament de canals de distribució tradicionals, s'hi sumava l'aparició de grans plataformes comercials de venda de roba low cost. Davant aquest fenomen, director general de l'empresa té clar quina ha de ser el precepte de la marca : "el que no farem és baixar el llistó i perdre qualitat" perquè "malgrat ara pugui ser que no es valori massa i es prioritzi el preu, al final la gent torna".

Sortejar la crisi a partir de la producció de qualitat, la incorporació de la tecnologia i la innovació constant i la presència al món. Caràcter i perspectives d'una manera de fer que ve de lluny aplicades als reptes de futur.

Avui et destaquem
El més llegit