Què ets, un cap o un líder?

Manar no té res a veure amb liderar, i la teva empresa se'n pot ressentir si no entens la diferencia. Nuria Chinchilla distingeix entre dos conceptes que estan molt lluny de ser sinònims

Què distingeix un simple cap d'un autèntic líder? És la diferencia entre ordenar o convèncer, manipular o empatitzar, ser vist amb desconfiança o ser exemplar. Entre tenir empleats que es passen la jornada laboral mirant el rellotge, buscant ofertes laborals i malparlant de tu a les teves esquenes, o gaudir d'un equip cohesionat, interdependent i disposat a donar-ho tot. Saber distingir entre manar i liderar, en definitiva, és vital perquè el projecte empresarial tiri endavant. Per aconseguir-ho, ens deixem guiar per Nuria Chinchilla, doctora en Ciències Econòmiques i Empresarials professora de l'IESE Business School i una de les veus més autoritzades del país en l'àmbit del lideratge de persones i d'organitzacions.

Les tres escales de lideratge
Chinchilla distingeix entre tres tipus de líders:
  • El simple cap, atrapat en el poder formal, que només sap motivar amb el clàssic binomi de pal i pastanaga.
  • El líder executiu, amb capacitat de visió de negoci. És el típic emprenedor, però per dirigir una empresa cal quelcom més. Cal donar el salt al tercer nivell.
  • El líder transcendent. Ocupa aquest tercer nivell i distingeix l'autèntic lideratge. Tot allò que fa transcendeix als demés, és un líder personal que permet que les persones del seu equip es desenvolupin completament.

De coercitiu a afectiu
El primer tipus de líder –el simple cap- és mecanicista i coercitiu, veu a les persones com a simples màquines que pot utilitzar per aconseguir quelcom. El segon és psicosocial i manipulatiu, fa que els seus treballadors aprenguin a desenvolupar determinades capacitats però sense anar més enllà. El tercer és humanista i afectiu. "Veu al seu personal com a essers lliures i no manipulables, i aconsegueix que facin allò que cal simplement perquè ells volen fer-ho" destaca Chinchilla.

De la transacció a la confiança
El cap manté una relació molt superficial amb el seu equip, purament transaccional. Els seus treballadors són dependents, esperen a rebre ordres i es limiten a complir els mínims. En següent nivell de lideratge, la relació del cap amb els treballadors comença a ser transformadora. "Però sense empatia ni humanisme, construir herois o malvats entre el seu personal", apunta Chinchilla. L'autèntic líder estableix relacions de confiança amb els treballadors, ja que aquests confien plenament en les seves capacitats i intencions. I genera interdependència en el seu equip; els treballadors són conscients que les seves accions tenen un impacte en els companys.

Manar o liderar
Una confusió habitual és anomenar líders a aquells que tenen poder. "Un directiu és poderós dins l'empresa, però això ni molt menys el converteix automàticament en un líder" diu la doctora.

La cara visible de l'empresa
Els treballadors segueixen al seu líder perquè l'identifiquen amb l'empresa i amb la seva missió. "Al final de tot, l'empresa es resumeix en el teu cap, ell és la cara que poses al teu lloc de treball" diu Chinchilla. És qui et fa treballar 11 hores al dia o bé qui permet que arribis a casa a una hora decent; qui et dona flexibilitat o qui et colla; qui et dirigeix per objectius o qui només t'exigeix presentisme. Segons l'experta en lideratge, un 60% dels abandonaments de l'empresa es deuen a que el treballador fuig del seu cap. "Ha de ser exigent però just i raonable en cada cas. La justícia sense comprensió és pura opressió" afegeix.

Guanyar i perdre lideratge
Fer de líder és posar-se a la palestra davant dels treballadors, perquè amb cada decisió que prenguis, la gent jutjarà si ets just i competent. "Amb cada decisió, estem guanyant o perdent autoritat" apunta Chinchilla. Neixes líder, o t'hi converteixes? "Veus nens i nenes que de ben petits s'intercanvien coses, amb una visió innata dels negocis, i altres més disposats a ajudar a l'altre, a ser empàtics; però ningú neix sent generós" apunta Chinchilla. Es neix amb potencial de lideratge, però s'ha de fer fructificar. El procés per arribar al tercer nivell de lideratge és del tot après, i cal prendre decisions que sovint són difícils.

Aprendre a ser un líder
Per a la professora d'IESE, calen dos passos clau. En primer lloc, formar-se a través del mètode del cas, un instrument d'aprenentatge que et posa en situació, t'enfronta a casos pràctics per anticipar quines són les conseqüències dels teus actes com a líder. I en segon lloc, l'entrenament de la nova habilitat, la pràctica en el dia a dia. "Aviat descobreixes que amb un lideratge real pots arribar a molts més llocs, i trenques amb la creença que l'única manera de fer les coses és com tu les feies" diu Chinchilla.

El lideratge es pot delegar
Un emprenedor pot tenir grans competències estratègiques però estar mancat d'altres aptituds que el facin ser un bon líder. "La qüestió és si està capacitat per adquirir-les, o si li surt més a compte delegar". És a dir, contractar un especialista en direcció de persones perquè faci aquesta feina.

Un líder dins i fora de l'empresa
La primera condició del líder és ser exemplar, tant en la manera de treballar i de prendre decisions, com en la forma de viure. La persona és la mateixa a tot arreu, a la feina i fora d'ella. No és possible exercir relacions de confiança, positives, estables i constructives a l'empresa i no fer-ho a casa, com a pare, com a mare o com a amic. El lideratge, per tant, no és una jaqueta que hom pot posar-se o deixar al penjador segons convingui. Com diu Chinchilla, "si instrumentalitzes a la teva parella i als teus fills, també ho faràs amb els teus empleats".
Avui et destaquem
El més llegit