Regás Ceramics, més de 200 anys de ceràmica: de Breda al món

Regás Ceramics es remunta a principis del segle XIX, quan Breda era una autèntica capital de la ceràmica i exportava fins a Amèrica

Alguns dels productes fabricats per Regás Ceramics | Cedida Alguns dels productes fabricats per Regás Ceramics | Cedida

Regás Ceramics és la història d'una família de Breda amb més de 200 anys dedicats a la producció de peces de ceràmica pel sector alimentari. Creada oficialment el 1821, l'empresa en mans de la setena generació i exporta el 85% de la seva producció a països com Algèria, Nova Zelanda, Japó, Austràlia o Regne Unit. És una de les companyies del sector més importants d'Europa.

Tot va començar en els baixos d'un edifici del centre de Breda, on la família Regás elaborava cassoles i altres utensilis amb l'argila dels voltants. "A Breda la ceràmica era tradició. Si hi havia 50 cases, a 40 es fabricava ceràmica", explica l'actual gerent, Baltasar Regás. La història és curiosa: van ser els monjos benedictins del municipi holandès de Breda, fundadors de poble català, els qui van descobrir que les argiles del municipi eren de molta qualitat.

De Breda a Estats Units

En els inicis, el procediment era molt artesanal. La terra s'agafava a l'estiu de la muntanya i la tiraven a la bassa que tenien, on la barrejaven i la deixaven reposar fins que tenia la duresa ideal. Llavors la tallaven i la treballaven. Al poble hi havia diferents forns i hi havia dos o tres encarregats d'encendre'ls i donar-los la temperatura desitjada. Avui dia tot està automatitzat i el que abans trigava deu dies, ara són 24 hores.

En aquelles primeres dècades, els clients eren sobretot nacionals, de tot Espanya "La indústria de la cassola ceràmica era tan important, que l'estació de Breda tenia tres vies mortes amb magatzems per carregar ceràmica. S'enviava a Galícia, Madrid, Andalusia o Llevant", explica Regás. I, a finals del segle XIX, ja s'exportava. A través del port de Mataró, les peces fetes per la companyia s'enviaven a Amèrica del Nord i del Sud.

La gran recessió de la ceràmica

Durant els primers anys del segle XX van començar a aparèixer les bateries de cuina de metall: l'exportació pràcticament va desaparèixer i el mercant interior va caure molt. Regàs Ceramics es va adaptar al nou consum, sense emprendre grans canvis d'estratègia. Als anys 90, el consum d'utensilis de ceràmica a Espanya va patir una altra gran davallada. L'empresa va decidir modernitzar el producte, amb nous colors i formes. Però no van tenir acceptació a l'Estat.

"Aquest va ser el detonant per buscar mercat fora d'Espanya, on vam veure que agradava molt la cassola tradicional i altres versions tenien molt bona acollida", recorda Baltasar Regás. Va ser cap a l'any 2000 i, en tres anys, l'exportació ja representava la meitat de la facturació. I, avui en dia, és el 85%. Tot i això, segueixen sent l'empresa amb més quota de mercat a l'Estat.

Baltasar Regàs: "La ceràmica és dels primers oficis de l'ésser humà"

El primer país on van aterrar va ser Bèlgica, on la ceràmica tenia gran tirada. Després França i Itàlia. I, avui en dia, ja són presents en 32 països dels cinc continents, a través d'agents comercials i distribuïdors. De Japó a Nova Zelanda, passant per Emirats Àrabs, Algèria, Marroc o Austràlia. I el Regne Unit, el seu principal mercat. "Si ens remuntem a la història, la ceràmica és dels primers oficis de l'ésser humà. Ho portem a la sang. A gairebé tots els països que visitis, a les botigues de souvenirs hi ha ceràmica. Tenim un producte que atrau l'ésser humà", destaca el gerent.

regas ceramics tajin

Els tajíns fets a Breda que consumeixen en diversos països àrabs | Cedida

Un cas curiós és el del Marroc i Algèria, com detalla Regás: "Un dels nostres productes estrella és el tajin, un producte àrab que fan servir per cuinar aquest plat". Aquests països africans són productors d'aquest producte, però van demanar a Regás Ceramics si en podien fabricar per ells. La qualitat és la clau.

"El que ens diferencia és la qualitat i la capacitat de producció", emfatitza. Això es tradueix en poder entregar comandes en dues o tres setmanes, optimitzant la logística dels clients.

L'empresa més gran de provolone

Uns anys enrere, Regás Ceramics va obrir una nova línia de negocis, fabricant envasos de ceràmica reutilitzables per a aliments. Treballant per grans marques alimentàries, com el fabricant més gran de provolones del món, la marca italiana Auricchio. Gràcies a utilitzar aquest envàs de ceràmica al seu producte, van obrir-se molt mercat a Estats Units. Com a detall, Espanya és el país del món on més es consumeix provolone.

Aquesta branca és el que va permetre a Regás Ceramics no patir una gran davallada de facturació per la pandèmia i el tancament de l'hostaleria, principal client final dels seus utensilis de ceràmica. En canvi, la venda d'aliments amb els seus envasos es va disparar en els supermercats. Amb tot, la seva facturació caure dels 3,5 als 3,2 milions d'euros entre el 2019 i el 2020. Però aquest 2021 estan experimentant un creixement superior al 40% i esperen arribar als 4,5 milions.

"Es deu a una feina molt ben feta, la constància, vetllar per la satisfacció del client", celebra Regás, A més, els problemes de subministrament i de transport de la Xina també han fet que molts clients tornin a mirar a productes europeus.

Regás: "Em va saber molt greu que un poble de tradició ceràmica fes fora a la seva empresa més antiga"

El creixement de l'empresa ha estat exponencial els últims anys. El 2013 van haver de marxar de Breda, després de més de 200 anys fabricant la ceràmica al poble: "Teníem problemes amb l'Ajuntament, que no ens va aprovar un projecte de renovació de la nau. Ens va saber molt greu, però encara ho fem servir de magatzem". Van decidir anar a Riells, a pocs quilòmetres.

Però va esdevenir una decisió encertada: "A Breda no preveiem el creixement que hem tingut i no hauríem tingut espai suficient. Des de llavors, la xifra de negoci s'ha multiplicat per tres". "Em va saber molt greu que un poble de tradició ceràmica fes fora a la seva empresa més antiga, però amb els anys també vaig entendre la seva decisió", reconeix.

52.000 peces diàries

Regás Ceramics produeix actualment 52.000 peces diàries de ceràmica (a principi de 2021 eren unes 32.000). Del seu producte estrella, la cassoleta de crema catalana, n'hauran fabricat més de 4 milions durant tot l'any. Unes xifres que expliquen la modernització de la fàbrica: fa unes dècades, aquesta era la xifra que fabricava totes les empreses de Breda juntes, però amb molts més treballadors.

regas ceramics

La robotització és una de les claus del creixement de Regás Ceramics | Cedida

D'ençà que s'anava a buscar l'argila a les muntanyes de Breda fins a la producció automatitzada ha canviat molt tot. Una tradició que encara manté l'empresa és que sempre hi ha hagut un Baltasar o un Llorenç al capdavant. Però, també canviarà: "Tinc tres fills i cap d'ells es diu Llorenç o Baltasar. "Quan era jove no m'agradaven gaire els noms, però ara em sap una mica de greu perquè penso que les tradicions són de les poques coses que podem decidir nosaltres si mantenir".

Avui et destaquem
El més llegit