Renfe manté el monopoli de Rodalies i Mitja Distància fins al 2027

El Govern espanyol allarga la concessió a l'empresa pública en comptes de treure a concurs l'explotació com vol la UE

Cada tren de Rodalies Barcelona evita la circulació de 660 cotxes Cada tren de Rodalies Barcelona evita la circulació de 660 cotxes

Renfe tindrà garantit el monopoli en l'explotació dels trens de Rodalies i de Mitja Distància convencional (regionals) durant almenys una dècada més, fins al 2027.

Així ho ha decidit el Govern espanyol, que ha optat per que l'operadora pública mantingui en exclusiva aquests serveis, els de caràcter públic i els que major nombre de viatgers transporten, en comptes de treure a concurs la seva explotació una vegada que el 2020 el transport de viatgers amb tren en la UE s'obri a la competència.

Per a això, l'Executiu ha aprofitant una prerrogativa que inclouen les directives europees sobre liberalització del tràfic ferroviari de passatgers en la UE.

Així, Renfe es garanteix el monopoli en Rodalies i Regionals almenys una dècada més mentre que, per contra, es prepara per començar a competir amb altres operadors privats en l'AVE abans de 2020.

No obstant això, com a contraprestació, la companyia haurà d'invertir en les instal·lacions i el parc de trens d'aquests serveis públics, segons indiquen les mateixes fonts. De fet, ja treballa en un pla de compra i millora de trens convencionals.

Renfe ve prestant el servei públic de Rodalies i Mitja Distància en funció d'un encàrrec que anualment li realitza l'Estat. Es tracta de connexions ferroviàries considerades de caràcter públic, necessàries per garantir la mobilitat i cohesió del país, encara que en la seva major part deficitàries econòmicament. Per això, l'operadora rep a canvi una subvenció anual d'uns 600 milions d'euros.

La resta de trens, l'AVE i la Llarga Distància, tenen caràcter comercial, i Renfe els programa i explota lliurement sense rebre subvenció.

Període de transició

Les directives europees sobre liberalització ferroviària marquen el 2020 com a data límit perquè els països de la UE obrin a la competència el tràfic de viatgers amb tren.

No obstant això, en el cas dels serveis ferroviaris públics (Rodalies i els regionals), permeten aplicar un període de transició.

Així, els països poden seguir confiant aquests serveis ferroviaris públics a les companyies "incumbents o dominants", això és, a les quals els han vingut prestant fins ara.

En el cas d'Espanya, Foment s'acollirà a aquesta prerrogativa i confiarà el servei a Renfe, en comptes de treure-ho a concurs, en considerar que, "en una primera etapa, és la millor opció".

Per això, aprofitant la revisió del llistat de trens de rodalies i Mitja Distància que integren el servei públic, que ha de tenir llesta abans de finalització d'any, el Ministeri ultima concedir la seva prestació a Renfe durant un període de deu anys, fins a 2027.

Els que més viatgers transporten

Els trens de rodalies i la Mitja Distància són els que major nombre de viatgers transporten, malgrat els rècord que l'AVE i la Llarga Distància vénen encadenant en els últims anys, amb els quals actualment sumen uns 32 milions d'usuaris.

Els serveis Rodalies que Renfe presta en una dotzena de ciutats van comptabilitzar un total de 409 milions de passatgers el 2016. Els de Mitja Distància van traslladar 23,31 milions que, sumats als de Mitjana Distancia AVE (els Avant), s'eleven a 30,6 milions.

Més informació
Rodalies no surt del túnel
Kilòmetres de promeses
Avui et destaquem
El més llegit