Cellnex, pèrdues i ingressos del 'player' europeu de les telecomunicacions

La companyia de telecomunicacions perd 133 milions d'euros per les inversions realitzades, però eleva un 55% els seus ingressos en un "any excepcional"

Cellnex presenta els seus resultats del 2020 | Cellnex Cellnex presenta els seus resultats del 2020 | Cellnex

Ja era de preveure. Cellnex ha tornat a tancar un nou any de pèrdues -aquesta vegada de 133 milions d'euros- per les "importants inversions" realitzades, però amb uns ingressos de 1.608 milions d'euros, xifra que suposa un 55% més que el 2019. Els nous anuncis de la companyia ja són tradició en les rodes de premsa de presentació dels resultats anuals. Aquesta vegada, Cellnex ha tret a la llum que ha assolit un nou acord amb la polonesa Cyfrowy Polsat per l'adquisició del 99,99% de la seva filial d'infraestructures de telecomunicacions. Pèrdues, ingressos i anuncis. Tradició, innovació i telecomunicacions, la tònica corrent de la companyia des del seu naixement el 2014, que se suma a la sostenibilitat, al suport a la recerca científica i a la labor social, sobretot en qüestions de covid-19. La seva línia de treball d'aquest any a part de totes les operacions? "No hi havia suficient amb estar prop de la ciència, sinó també de les persones que ho estaven passant malament i que no tenien accés a les necessitats bàsiques".

"Hem realitzat inversions molt importants". Així ha començat la roda de premsa telemàtica ja habitual en temps de covid-19, el CEO de la companyia, Tobias Martinez, que ha aplaudit no només que Cellnex sigui "el líder indiscutible a tot Europa amb totes les capacitats per ser un player en les infraestructures", sinó que, a més, ja operi en 12 països. Això, sumat a totes les operacions que han tancat el 2020, és una fita destacable per a la companyia que, malgrat les dificultats que ha comportat la pandèmia també per a ells, perquè entre altres coses han passat de tenir dos centres de control a 200 pel teletreball, ha sabut com tirar endavant siguin quines siguin les dificultats que se li posin pel camí.

Si bé és cert que les pèrdues tornen a ser "coherents amb una empresa que està en un procés d'inversió i amortitzant infraestructures", cosa que "té impacte significatiu en el compte de resultats", com ha recordat el director Corporatiu de Finances, José Manuel Aisa; també ho és que a part que han elevat els seus ingressos, s'han revaloritzat en borsa un 39% gràcies a l'entrada de la companyia en cinc nous països -Àustria, Dinamarca, Polònia, Portugal i Suècia-, així com la seva consolidació en mercats clau com França, Irlanda, Itàlia, els Països Baixos i el Regne Unit.

Martinez: "El 2020 ha estat un any excepcional a la història de Cellnex en un context igualment excepcional de la nostra història"

Tot això ha convertit aquest 2020 en "un any excepcional en la història de Cellnex en un context igualment excepcional de la nostra història". De fet, com explicava el seu Deputy CEO, Àlex Mestre, en una entrevista amb VIA Empresa, "hem estat capaços de seguir prestant el servei als nostres clients de forma bastant similar a la d'abans gràcies a la declaració dels serveis de telecomunicacions com a servei essencial", però també a la ràpida adaptació dels seus treballadors a la situació marcada per les restriccions. Segons explicava, la companyia tenia dos reptes: "continuar prestant el servei que normalment prestem i seguir amb el que s'espera de Cellnex, que és creixement". I així els han complert.

Un valor afegit...

Cellnex, a més, va tornar a ser reconeguda per CDP –organització sense ànim de lucre que gestiona un sistema de divulgació global per a inversors, empreses, ciutats, estats i regions– pel seu compromís amb la sostenibilitat i amb la lluita contra el canvi climàtic. Però no només això. Com diu el seu CEO, "una situació excepcional com la crisi de la covid requereix solucions excepcionals", entre elles, la seva col·laboració amb l'Hospital Clínic -entre altres hospitals- impulsat un projecte d'immunoteràpia cel·lular per combatre la covid-19. "Hem volgut donar suport a les labors de recerca, de la ciència, que són les que ens poden treure de la crisi", assenyala Martinez.

Aisa: "Les pèrdues són coherents amb una empresa que està en un procés d'inversió i amortitzant infraestructures"

De fet, ja a la presentació de resultats del primer semestre del 2020, el CEO de Cellnex ja posava damunt de la taula que "com a companyia hem estat prop del primer front de la crisi del coronavirus assegurant la resiliència de les infraestructures de telecomunicacions i amb ella una connectivitat que s'ha mostrat clau a l'hora de mantenir una certa normalitat de l'activitat social i econòmica en el context d'aquesta gran anormalitat que ha suposat la covid-19".

I, mentrestant, la companyia continua donant-se a conèixer i tancant acords, sigui amb les antigues reunions cara a cara, o les trobades telemàtiques que avui marquen la seva manera de funcionar. Aquesta nova col·laboració amb Polònia suposarà la consolidació de la companyia al mercat polonès de les telecomunicacions i suposarà enfortir l'aposta per l'evolució del tradicional model d'operador de torres cap a un model de gestor integral d'infraestructures de telecomunicacions. "No és una cosa nova per Cellnex perquè ja ho havíem fet en altres països, però constitueix un salt qualitatiu i una nova realitat que amplia les opcions de desenvolupament i creixement per a Cellnex a Europa dins de les infraestructures de telecomunicacions", exposa Martinez.

...i bones perspectives de futur

La companyia té bones perspectives de cara al 2021 -de fet les millora- i, com aquest any, manté obertes diverses línies de col·laboració amb ONGs i hospitals" per un total de 10 milions d'euros en els països que opera. D'aquesta manera, Cellnex preveu que l'exercici d'aquest any tingui uns ingressos entre 2.405 i 2.445 milions d'euros, un Ebitda que se situaria entre els 1.815 i els 1.855 milions i un creixement del 50% en el flux de caixa recurrent.

Martinez: "Vam néixer amb la vocació de desenvolupar un projecte europeu, la monetització no és valor, és només una part del valor"

I no només això. En la seva línia de sostenibilitat, el 40% del consum d'energia del grup serà verd el 2021, assolirà el 100% el 2025 i incrementarà encara més el seu "compromís amb les universitats perquè hi hagi una major integració i participació d'estudiants femenines". A més, com ja va avançar el seu Deputy CEO a aquest diari, la companyia ha creat la Fundació Cellnex per impulsar la connectivitat i reduir la bretxa digital entre les persones i col·lectius més vulnerables, un projecte que probablement arrenqui les seves activitats el 2021. Segons Mestre, aquesta "és una expressió més del que és la responsabilitat corporativa de la companyia en l'àmbit proper a la connectivitat i les telecomunicacions i en la proximitat al territori".

Perquè, com diu Martinez, "nosaltres vam néixer amb la vocació de desenvolupar un projecte europeu" i, en aquest sentit, "la monetització no és valor, és només una part del valor".

Més informació
Mestre: "La pandèmia ens ha fet reconfigurar com hem de viure"
Cellnex perd per apropar la gent en temps de covid-19
Avui et destaquem
El més llegit