La tecnologia de les dades aplicada a la cosmètica pot estalviar moltes hores de laboratori i escalar la mostra fins a a volums fins fa poc impensables. No cal provar reiteradament fórmules de manera empírica si amb les dades es poden fer macroanàlisis multivariables. Així ho va entendre Marta Jubero, amb una llarga trajectòria en big data i consultoria de dades, quan va fundar Roda Cosmètics de la mà del seu germà com a director creatiu.
Per trobar la millor fórmula de dermocosmètica, els germans Jubero van estudiar 10.000 ingredients INCI -els ingredients de cosmètica segons la nomenclatura internacional-, van basar-se en 2.000 articles científics sobre dermatologia i van analitzar els components de tots els productes de 180 marques ben posicionades de tot el món juntament amb les valoracions d'aquests productes. La composició dels productes cosmètics que es venen al mercat són dades públiques, en la majoria dels casos, però no els percentatges dels seus ingredients. I d'aquí la feina de big data per trobar el valor i quantitat idonis de cada ingredient i les fórmules perfectes per a cada tipus de pell.
La revelació del producte mediterrani
Segons apunta Jubero, actualment moltes marques amb productes naturals recorren a l'àloe vera, la glicerina i la centella asiàtica per compondre els seus productes. "Són ingredients econòmics que donen bons resultats, sí, encara que no es produeixen i compren aquí," indica. La compra d'aquests ingredients es realitza primordialment a la Xina o a Llatinoamèrica.
Jubero: "Moltes marques amb productes naturals recorren a l'àloe vera, la glicerina i la centella asiàtica per compondre els seus productes"
Per això van voler fer un pas més enllà i trobar aquells ingredients mediterranis que tinguessin les mateixes qualitats. I els van trobar: l'arboç, l'artemísia i el pi roig són els ingredients estel·lars de Roda Cosmetics. "La sinergia entre aquests tres ingredients esdevé la nostra fórmula perfecta", afirma orgullosa Jubero.
Quant a personalitat, Roda Cosmètics és una marca vegana, gender neutral, efectiva, que utilitza actius de qualitat i amb una estètica minimalista. De fet, la seva imatge està inspirada en l'estètica japonesa i mediterrània.
Les receptes de la banqueta
Actualment, Roda Cosmetics ha llançat al mercat nou productes, encara que en té formulats 30 a través dels algoritmes; el 2023 vindrà carregat de sorpreses. Fan els llançaments progressivament per capacitat financera, doncs, fins ara, el seu creixement empresarial ha sigut orgànic, sense rondes d'inversió.
"El que hem llançat fins avui és el producte mínim viable, però a el nostre full de ruta està fer el salt internacional", afirma. Un cop consolidada la marca a Europa, Roda Cosmetics mira cap als EUA i la Xina. La primera crema la van llançar al desembre, però "amb el poc temps que portem al mercat, ja podem demostrar la recurrència de compra del producte", explica Jubero. Actualment el seu producte està disponible al comerç online i a farmàcies de Barcelona, Pamplona, Bilbao, Itàlia i França.
La cura de la pell té gènere?
Jubero va tenir clar de bon inici que volia una marca neutre de gènere. "Les marques et fan pensar que les dones i els homes necessiten cremes diferents, però això és una invenció. El que importa és el tipus de pell", denuncia Jubero. No nega que hi ha un percentatge major de dones amb la pell seca que d'homes, però no per això s'ha d'acceptar que la cura de la pell tingui gènere. Roda Cosmètics s'orienta a ambdós gèneres per igual i busca mostrar-se "des de l'honestedat". Sense adornar ni inventar passes de més: "No valen 20.000 productes per arribar a un mateix resultat", indica Jubero fent referència de retruc a aquelles marques que ofereixen packs de productes que s'han d'utilitzar un darrere d'un altre emmarcats dins d'una rutina.
Creu que Roda Cosmetics és una manera d'ajudar moltes persones. Reconeix que de jove va tenir problemes a la pell i que li va costar temps i ajuda aconseguir tenir la pell bé. Per això, sap que, "especialment quan ets jove, veure't bé físicament et dóna més seguretat i t'ajuda a ser més feliç". "Estar saludable i tenir una pell maca t'ajuda a l'autoestima", afirma.