• Empresa
  • Special Chemicals, l'aventura catalana en la cosmètica i perfumeria

Special Chemicals, l'aventura catalana en la cosmètica i perfumeria

Salvador Aymí va impulsar Special Chemicals quan superava els 50 anys i tenia una feina estable en una gran empresa química

L'equip d'Special Chemicals (amb Gerard Aymí, segon per l'esquerra) a la fira internacional Cosmetorium | Cedida
L'equip d'Special Chemicals (amb Gerard Aymí, segon per l'esquerra) a la fira internacional Cosmetorium | Cedida
Bernat Bella
Periodista
09 de Maig de 2022
Act. 10 de Maig de 2022

El pèrit químic Salvador Aymí tenia poc més de 50 anys quan va decidir deixar la comoditat d'un lloc fix en una gran empresa química per iniciar el seu propi projecte. Així va néixer Special Chemicals, especialitzada en la producció i distribució de matèries primeres per al sector cosmètic i perfumeria. Els productes que va portar la companyia a Catalunya i Espanya van suposar una revolució en aquests sectors i, gairebé 30 anys després, el seu negoci s'estén des de Corea del Sud fins a Llatinoamèrica.

 

Gerard Aymí, que actualment dirigeix la companyia conjuntament amb la seva germana Marta, explica com va néixer l'aventura, mentre el seu pare treballava com a tècnic comercial en el sector químic: "Un proveïdor americà, Lowenstein, li va oferir l'oportunitat de muntar l'empresa per ser distribuïdors exclusius dels seus productes per a tints a Espanya".

Gerard Aymí: "Va apostar-hi fort. Tenia 50 i pocs anys i es va arriscar. Si no li sortia bé, era una edat on costaria trobar feina"

Es tractava d'una matèria primera molt innovadora i que transformava totalment el sector, que fins aleshores utilitzava productes que venien de la indústria tèxtil. "Van ser els primers a fer un producte cosmètic, va ser un canvi molt gran", recorda Gerard Aymí. Es tractava d'un producte químic que es venia a les empreses de tints. El Salvador Aymí els hi va comentar la possibilitat de negoci a l'empresa on treballava, però no li van fer cas.

 

"Va apostar-hi fort. Tenia 50 i pocs anys i es va arriscar. Si no li sortia bé, era una edat on costaria trobar feina. Va confiar, va fer el pas i li va sortir bé", explica l'actual director general. I és que aquell producte de Lowenenstein va suposar una revolució en el sector i totes les marques estatals el volien: "Va començar sense competència i amb uns marges importants, van ser uns cinc anys pletòrics".

Gerard Aymí: "En tints, venem a gairebé totes les marques catalanes i espanyoles"

A més, un fabricant italià, Huwell, també li va donar en exclusiva els seus químics per la decoloració. Dos proveïdors que avui encara mantenen i que van arribar a representar el 80% de tot el negoci d'Special Chemicals, que exercia de líder pràcticament únic en les matèries primeres pels tints i la decoloració. Revlon o Montibello són dos exemples de marques que els hi compraven i que encara mantenen.

"En tints, venem a gairebé totes les marques catalanes i espanyoles, som molt forts. Per exemple, també pel kit de Mercadona, que fa una empresa valenciana, fan servir la nostra matèria primera", destaca Gerard Aymí.

Una taula de vuit potes

Salvador Aymí era conscient que dependre excessivament de dos proveïdors podia ser perjudicial. "Una taula s'aguanta millor amb vuit potes que dues, perquè si falla una, la taula cau", simbolitza Gerard Aymí, que en aquell moment treballava de comercial en una empresa d'assegurances. El seu pare va decidir obrir-se al sector de la pell, extractes de plantes, perfum... i li va oferir la possibilitat de liderar aquella branca.

Gerard Aymí: "Quan t'agafen confiança i li ofereixes una altra matèria primera, ja et miren amb uns altres ulls i confien en tu"

"Per mi va ser un canvi molt gran, però vaig decidir incorporar-me a l'empresa el 1999 per desenvolupar tots aquests nous proveïdors", explica el Gerard. La bona relació que mantenien amb les marques i els fabricants i la confiança que generava en el sector els productes d'Special Chemicals era una targeta de visita molt positiva.

"Ara tenim uns 200 clients que són fabricants de cosmètica i perfumeria. Els vam conèixer amb els tints i la decoloració. Quan t'agafen confiança i li ofereixes una altra matèria primera, ja et miren amb uns altres ulls i confien en tu", destaca el director general.

L'especialització com a filosofia

Els productes que comercialitza l'empresa catalana han destacat sempre per la seva innovació i qualitat, ja que treballen amb aquells elements químics o naturals que marquen la diferència. Qualsevol perfum o producte cosmètic està fet majoritàriament per aigua o altres elements corrents, mentre que porten una petita part d'algun material que li atorga les seves qualitats. Això és al que es dedica Special Chemicals: "Nosaltres hem anat a buscar allò més petit, com poden ser els extractes de plantes, que tenen les aplicacions perquè el producte faci el que diu que fa el seu màrqueting".

La clau de la proximitat

A banda d'aquesta especialització, Gerard Aymí té clar quin és l'ingredient indispensable per l'èxit de qualsevol negoci: "Tenim un servei molt àgil i un equip comercial extens. La gent quan ens truca, es respon al moment. Si un client té un problema, sap on trucar i amb qui parlar".

Gerard Aymí: "Amb tanta tecnologia, se n'ha anat a norris"

Pot semblar una obvietat, però no és sempre així: "Avui en dia, això que sembla tan fàcil de fer, és el que manca més a les empreses, sobretot a les multinacionals. Si tens un problema amb una gran empresa, parles amb robots, gent que et passa a altres departaments. Si saps que trucaràs i parlaràs una persona amb nom i cognoms, ho agraeixes. Tot això que sembla tan bàsic, es valora molt perquè no passa sempre. Amb tanta tecnologia se n'ha anat a norris".

L'aventura xinesa, una mala experiència que va obrir portes

Tradicionalment, Special Chemicals es dedicava a distribuir en exclusiva matèries primeres de grans fabricants. Per continuar ampliant mercats, el 2005 van fer diversos viatges a la Xina per trobar nous fabricants i poder distribuir els seus productes: "Tot i que acordàvem poder vendre'ls aquí amb exclusivitat, no ho respectaven i també venien als competidors. No es casen amb ningú i venen al millor postor".

Fins i tot el 2014, van estar formant els treballadors d'una empresa xinesa per tal que elaboressin productes per ells. "Després vam veure que ens havien copiat tota la informació", apuntava Gerard Aymí.

Gerard Aymí: "Estàvem una mica limitats a nivell nacional i vam decidir és exportar a altres països"

Ja en aquells moments, tenien clar que havien de créixer: "Estàvem una mica limitats a nivell nacional i vam decidir és exportar a altres països". Hi havia dos camins: distribuir matèries primeres de fabricants a altres països o tenir el propi producte d'Special Chemicals. Primer van distribuir productes de tercers i, des de fa dos anys, ho fan amb la seva marca.

Va ser un accident

Però el seu procés d'internacionalització, com passa sovint, va arrencar per casualitat: "Vam començar per accident: quan vaig anar a la Xina per primer cop, vaig conèixer un coreà que tenia una fàbrica i es va interessar molt en un derivat d'oli d'oliva. Conjuntamenta amb el nostre proveïdor, li vam dissenyar un producte especial per a ell i li hem acabat venent tones". Una situació similar va passar amb un empresari d'Indonèsia.

Més enllà d'aquests dos països, van mirar cap a Europa, on tenen presència especialment a Bèlgica, Països Baixos i Luxemburg. També estan presents a Amèrica del Sud, bona part d'Àsia, Austràlia i Estats Units. La següent parada és Turquia, des d'on volen accedir a Orient Mitjà. En total, ja són en més d'una vintena de països.

Actualment, les vendes internacionals representen el 17% de la facturació d'Special Chemicals i esperen a arribar al 30% en tres anys.

L'èxit d'una aventura de risc

Així resumeix Gerard Aymi el seu pla de negoci: "L'estratègia pels pròxims anys passa per seguir buscant productes nous per vendre al mercat nacional, sent els primers en trobar-los; mantenir el que estem venent i augmentar l'exportació". Special Chemicals va tancar el 2021 amb 10 milions d'euros de facturació.

El que va començar com una aventura de risc, impulsant un projecte empresarial amb més de 50 anys d'edat i deixant un lloc de treball fix, ha acabat fent-se un lloc com a distribuïdors i fabricants de matèria primera per la cosmètica i la perfumeria.