Rokubun, de l’espai a la carretera

La startup catalana que dissenya navegació per satèl·lit per a cotxes i mòbils

L'equip de Rokubun | Cedida L'equip de Rokubun | Cedida

El sextant és una antiga eina que s’utilitzava per a mesurar distàncies i així poder fer més senzilla la navegació amb vaixell. Avui dia es converteix en una peça de col·leccionista, ja que la navegació s’ha modernitzat i des de l’entrada al mercat del primer GPS per satèl·lit, eines com aquestes han quedat obsoletes. Curiosament, aquesta relíquia dona el nom a una startup que vol portar la navegació un pas més endavant: Rokubun -que significa sextant en japonès- s’ha dedicat a dissenyar i desenvolupar el prototip del seu primer dispositiu de navegació.

“Nosaltres ens considerem una empresa de Deeptech”, explica Miquel Garcia-Fernandez, CTO i cofundador de la companyia. Enginyer de professió va decidir el 2014 començar a treballar en el projecte juntament amb el seu company Xavier Banqué-Casanovas i la col·laboració de Barcelona Activa. “Rokubun neix de la nostra necessitat de democratitzar la navegació per satèl·lit”, descriu el cofundador. Així doncs, la companyia, que ja havia començat a comercialitzar en el negoci dels drons, ha creat el seu propi programari per garantir la precisió GPS en sectors tan essencials com l’automoció o la telefonia mòbil. “Ens volem especialitzar en equipaments de baix cost que necessiten servei de geolocalització”, afirma Garcia-Fernandez.

Garcia-Fernandez:  “La rapidesa és clau, ja que ens trobem en un sector molt ferotge”

Tot i que l’empresa encara no ha saltat al mercat, té previst començar a comercialitzar-se en poc temps: “La rapidesa és clau, ja que ens trobem en un sector molt ferotge”, somriu el CTO. I és que no li falta raó en exclamar que les solucions de navegació per satèl·lit estan molt buscades i per tant, moltes companyies s’hi dediquen: “Ens hem endinsat en un sector amb molt jugadors”, afegeix el cofundador de Rokubun. A més, tal com afirma, ja es troben en procés de testatge i en poc temps començaran a determinar les línies de comunicació essencial per a la venda del seu programari: “Competim contra les grans, per això volem tenir un servei impecable”, afirma Garcia-Fernandez.

Tipus de clients

De moment la companyia ha definit dues línies d’actuació emmarcades en dos sectors estratègics: l’automoció i les aplicacions per a mòbils. Pel que fa al sector automobilístic tots els seus esforços van dirigits a crear un programari GPS molt més precís per a la pròxima etapa de l’automoció: els cotxes autònoms. “Nosaltres no venem a les marques de cotxes sinó que volem incidir dins de les empreses que desenvolupen els sistemes pels fabricants de cotxes”, explica el cofundador de Rokubun. Així doncs, la companyia espera convertir-se en l’aliat essencial per als sistemes dels cotxes autònoms.

Garcia-Fernandez: “Ara mateix traiem els nostres possibles clients de les nostres xarxes de contactes o de les col·laboracions que tanquem”

D’altra banda, també estan molt centrats en les aplicacions per a dispositius mòbils. Tot i això no busquen canviar el programari del mòbil en si mateix sinó contactar amb aquelles empreses que dissenyen i desenvolupen aplicacions per als dispositius: “Totes aquelles aplicacions que utilitzen qualsevol classe de geolocalització podrien convertir-se en un possible client”, diu Garcia-Fernandez.

Un model de negoci per descobrir

Amb una plantilla de 14 persones, Rokubun encara no ha descobert el model de negoci que més adient els sembla pel seu model de companyia. “Ens estem plantejant diferents models de pagament, per nombre de dispositiu connectats o descàrregues”, especifica Garcia-Fernandez. Tot i això, ja han començat a fer algunes col·laboracions amb empreses per guanyar notorietat: “Ara mateix traiem els nostres possibles clients de les nostres xarxes de contactes o de les col·laboracions que tanquem”, descriu el cofundador.

Rokubun s’intenta fer un lloc en un mercat amb molta competència, però la tecnologia que han preparat pot ser una digna competidora. Amb seu a l’emblemàtic edifici MediaTIC de Barcelona, l’any passat la startup va aixecar una ronda de finançament d’uns 400.000 euros i s’han posat l’objectiu de sortir al mercat en el proper any, perquè mai millor dit: “Qui no corre, vola”.

Més informació
Dribia, l'art de transformar una empresa
Aerial Insights, l'automatització de la topografia
Avui et destaquem
El més llegit