Santa Eulalia, la joia de la corona de la moda barcelonina

La botiga compta ja amb set generacions, quatre de les quals formen part de la família Sans, i factura 18 milions d'euros anuals

Sandra Domínguez i Luis Sans, propietaris de Santa Eulalia | Cedida
Sandra Domínguez i Luis Sans, propietaris de Santa Eulalia | Cedida

Amb 176 anys de vida, Santa Eulalia no passa de moda. Set generacions han conduït els fils de l'emblemàtica botiga barcelonina de luxe, que factura 18 milions d'euros anuals i on hi treballen 72 persones. Nascuda el 1843 de la mà de Josep Taberner i el seu fill Salvador Taberner, Santa Eulalia ha trepitjat diferents punts emblemàtics de la capital catalana passant del carrer de la Boqueria al passeig de Gràcia. Actualment, la quarta generació de la família Sans cus els fils del negoci: Luis Sans s'encarrega de la direcció general i de les compres d'home i la seva dona, Sandra Domínguez, porta la part de vendes de dona, que són el 45% del total del negoci. És una empresa familiar en tota regla.

Més info: Catalunya no passa de (la) moda

Santa Eulalia utilitza la seva història per encarar el futur amb uns objectius clars: una bona atenció al client, una qualitat impecable del producte i uns locals "bonics, comfortables i cèntrics". Així ho explica el seu director general i propietari de l'empresa, que assegura que, tot i tenir pràcticament dos segles de vida, "el que mai no ha canviat és la qualitat del que venem i això ha estat així en totes les èpoques" de l'icònica botiga. "Tenim el millor que ofereix el panorama internacional de la moda", relata. I així és. Personalitats tan destacades com el migcampista del Barça Frenkie de Jong o gran part de la família d'Amancio Ortega són clients de la botiga.

De Jong compra a Santa Eulalia

De Jong compra a Santa Eulalia | Instagram FCBarcelona

Però Santa Eulalia no només ha sabut mantenir el luxe en la qualitat dels productes que ven, sinó també de les generacions que hi han passat. Durant la tercera generació de la família Taberner, Domingo Taberner va decidir buscar un soci amb qui compartir el negoci. Aquest soci era el besavi de l'avui director general, Lorenzo Sans, que ja tenia un negoci de tèxtil al mateix carrer Boqueria. Van associar-se el 1908. Set anys més tard, el 1915, Taberner mor i Sans decideix comprar el negoci a la seva vidua. Però només dos anys després, ell també va traspassar.

En aquell moment, va ser l'avi de l'actual director qui va agafar el negoci. Una història de famílies, moda i paral·lelismes ja que tots dos es diuen Luis i tots dos van prendre les regnes de la botiga als 22 anys. El pare de qui avui dirigeix la boutique encara es va iniciar abans en aquest món, als 18 anys, i sense opció a triar. Quan va morir el 1988, Sans va poder decidir si continuava amb la tradició familiar o es dedicava a una altra cosa. Avui ja porta 31 anys al capdavant de l'emblemàtica botiga.

Mantenir l'essència amb dret a canvis

La clau perquè el negoci triomfi i sigui exitós és, segons Sans, "saber veure què és el que ha de canviar i què s'ha de mantenir". Evidentment, la botiga es va transformant any rere any perquè els dissenys canvien a cada temporada, però l'essència continua teixint ponts entre propietaris, treballadors i clients. "L'objectiu sempre ha estat posar el client al centre de les nostres decisions i tenir una organització que estigui orientada a ell per fer-lo content", explica. De fet, compten amb una sastreria i camiseria on fan els vestits a mida, vestits que poden arribar a necessitar fins a 50 hores de costura.

"L'objectiu sempre ha estat posar el client al centre de les nostres decisions i tenir una organització que estigui orientada a ell per fer-lo content"

Però els temps canvien i, si no s'està a l'última moda, es deixa d'existir en el mercat. És per això que la botiga en línia és imprescindible per a Santa Eulalia i, tot i que d'allà només prové el 3% de la seva facturació, tenen clar que "també hi ha vendes que venen motivades pel canal online perquè hi ha molta gent que veu el producte a la web i ve a comprar a la botiga física", en definitiva, "influeix en les decisions de compra dels nostres clients".

Santa Eulalia està a la moda des de fa més de 176 anys | Cedida

Santa Eulalia està a la moda des de fa més de 176 anys | Cedida

Luis Sans sap aprendre de la història, però mirar cap al futur. "El món digital no ha vingut només per quedar-se, sinó per fer-se més gran i, per tant, nosaltres també estem en aquest canal", apunta. De fet, les vendes a distància no és cosa nova. Sans destaca que abans, Santa Eulalia ja en feia via telefònica, cosa que "era molt més difícil perquè no podies veure el producte". "Igual, et trucava un client i et demanava que li posessis les mateixes camises que havia comprat l'any anterior". Tracte personalitzat, atenció acurada i renovació constant amb la història com a fil conductor.

Per tot això, Santa Eulalia ha renovat la seva web després de l'estiu del 2019 i de cara al 2020 volen fer alguns canvis a la botiga del passeig de Gràcia, que ja té nou anys. No només remodelaran aspectes decoratius, sinó també de la disposició de les peces i faran canvis a les seves seccions. De fet, Santa Eulalia ha tingut diversos bressols. Els més emblemàtics els del carrer de la Boqueria i l'actual del passeig de Gràcia, però havien tingut una botiga a Tànger (1949-1953) i una al carrer Pau Casals que va obrir a finals dels anys 80 i que ara ja està tancada.

Teixir els reconeixements

El seu estil acurat, curós i sempre a disposició del client ha donat els seus fruits. No només perquè per la seva botiga passen clients distingits i, fins i tot, n'hi ha un que forma part de la cinquena generació familiar que compra a Santa Eulalia, sinó també per la gran quantitat de premis que ha rebut. Entre ells, el premi a la millor iniciativa comercial de la Generalitat de Catalunya i del Ministeri d'Economia, el de millor botiga del món per la Cambra de Comerç o la medalla d'or de la ciutat de Barcelona al mèrit cívic.

Santa Eulalia està ubicada al passeig de Gràcia de Barcelona | Cedida

Santa Eulalia està ubicada al passeig de Gràcia de Barcelona | Cedida

El seu tret diferencial? "La selecció d'articles, el servei que donem i, sobretot, que és una botiga amb 176 anys d'història que està mirant al futur i ben situada en el present". En el present i en el panorama de la moda internacional perquè, tot i que la majoria dels seus clients són sobretot de Barcelona, de Catalunya i de la resta d'Espanya, en tenen molts d'arreu del món. "Sospito que els clients online són gent que ha vingut a la botiga, que torna al seu país i que decideix continuar comprant a Santa Eulalia", exposa Sans.

"Santa Eulalia és una botiga amb 176 anys d'història que està mirant al futur i ben situada en el present"

I és que, com diu Sans, "la dificultat és seguir estant a la moda 176 anys després", però ells ho han aconseguit i ho continuaran fent. Ara queda per veure si un dels seus trigèmins -que ara tenen 15 anys- agafa en un futur els fils de la botiga, però tot apunta, segons el seu pare, que almenys un seguirà amb aquesta bonica tradició familiar. La saga de Santa Eulalia continua i (encara) té molts fils per cosir.

Més Informació
La moda enlaira l'IPC fins l'1,7%
La moda catalana desfila per la passarel·la de l''ecommerce'
El 'top 10' de les marques de moda d'Espanya
Avui et destaquem
Comentaris