
L’automobilística Seat s’ha reivindicat com a motor econòmic en el 75è aniversari del naixement de la marca en un acte institucional celebrat en el marc del 43è Saló de l’Automòbil de Barcelona. El segon productor de cotxes a nivell europeu i el novè a escala global aporta l’1% del PIB estatal i és un dels ocupadors més grans de Catalunya amb més de 14.000 empleats de forma directa i més de 100.000 indirectament. Per celebrar l’efemèride, l’automobilística ha anunciat una paga de 575 euros per empleat. El president interí de la companyia, Markus Haupt, ha marcat com a objectiu convertir-se en “un referent europeu de mobilitat, des de Martorell fins a la resta del món”. “Tenim molt a dir en el futur i el futur és elèctric”, ha dit.
“Ha passat el temps i hem anat canviant. Hem crescut amb el país i aquests país no es pot entendre sense Seat. Ser aquí és el millor reflex que hem fet les coses bé”, ha dit la vicepresidenta de Persones i Recursos Humans de Seat, Laura Carnicero, que ha sigut l'encarregada d'anunciar la paga extraordinària de 10 milions d'euros.
L'acte institucional ha comptat amb la participació del president del Govern, Salvador Illa, del ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu i l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que han destacat el paper històric de la companyia per l'economia i la societat catalana.
“Catalunya no seria Catalunya sense Seat, seria una Catalunya diferent”, ha assegurat Illa, que ha destacat que la firma va permetre la industrialització en moments “durs i dramàtics”. El cap de l’Executiu ha destacat el rol dels treballadors de la companyia, també els “vinguts des de fora” que van “ajudar a aixecar Catalunya” i que “han acabat sent catalans com els altres”.
El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha destacat que Seat és una empresa “que està al cor de tots i cadascun dels ciutadans de Catalunya” i ha assegurat que gràcies a l’impuls de models com el Cupra Raval, l’Estat podrà liderar “una nova era industrial”.
Collboni ha dir que no només se celebra l’aniversari de Seat sinó d’un “canvi de paradigma amb la indústria de l’automòbil” i ha assegurat que la marca “forma part de la història personal de tots”. El batlle ha assegurat que Seat “és la marca de Barcelona” i ha agraït que hagi escollit els barris de la ciutat per anomenar alguns dels models que esperen que siguin més exitosos, el Born i el Raval.
75è aniversari de Seat
L’automobilística amb seu a Martorell fa un “gran desplegament” per celebrar el 75è aniversari de la firma amb 75 cotxes exposats a la plaça Univers. La companyia industrial amb més treballadors de Catalunya -més de 14.000 professionals- celebra set dècades produint vehicles. L’empresa es va fundar el 9 de maig del 1950, exactament fa 75 anys.
El primer model que va llançar l’empresa-llavors de capital espanyol- va ser el SEAT 1400, el novembre del 1953, fabricat a la Zona Franca de Barcelona. 40 anys més tard, s’inauguraria la planta de Martorell, amb el Seat Ibiza de segona generació com a primer model a sortir de la línia de muntatge. El 1990, Volkswagen passa a controlar totalment la companyia, que acaba el mil·lenni construint 10 milions d’unitats.
El 2018, es llança la marca Cupra, que ha impulsat les vendes del grup. “En només 7 anys, hem llançat 7 models de Cupra que demostren el creixement exponencial de la marca”, ha dit Haupt, que ha fixat el pròxim objectiu per la marca arribar al milió de cotxes venuts. La firma també preveu llançar l’any vinent el Cupra Raval, el model elèctric petit fabricat a Martorell. I és que l’automobilística arriba a aquesta efemèride immersa en la transformació per a produir vehicles elèctrics, un canvi que qualifiquen com el més gran de la història.
El president interí de Seat ha recordat el paper de la companyia en crisis com la covid, durant la qual es va fer servir la línia de producció per fabricar respiradors. Alhora, ha detallat que impulsaran la Fundació Seat Cupra “amb l’esperança de tornar a la societat una mica del que en sha donat en els últims 75 anys”.