
"Ara ja no es tracta només de posicionar-te als buscadors, també ho has de fer a les xarxes socials o als marketplaces d'aplicacions. Més que parlar de SEO, ja hem de parlar de visibilitat", assegura Ismael El-Qudsi, CEO d'Internet República, en el marc d'una de les xerrades First Tuesday celebrades a Barcelona.
El-Qudsi, que abans de crear la seva pròpia agència ha treballat com a cap de SEO al grup Havas, i com a responsable a Espanya de Bing, el buscador de Microsoft; defensa la necessitat d'aprendre constantment en una matèria que evoluciona a gran velocitat.
Aprenentatge continu
"És molt difícil aprendre SEO en un llibre, Google canvia l'algoritme 200 vegades a l'any", afirma. Per això, diu, "el que has de tenir són ganes d'aprendre contínuament, visitar fòrums i fer proves constants".
Alguns estudis assenyalen que el 18% del temps a Internet es passa a les xarxes socials, però el 99% de les cerques a Espanya es fan a Google. "No hi passes temps, però quan busques alguna cosa vas allà. Per tant, si fas alguna cosa que la gent busca, necessites SEO. Però si no, potser només et cal potenciar el Social Media", reflexiona El-Qudsi sobre les necessitats de posicionament de les empreses. Això sí, també adverteix que "en el 80% dels casos cal una bona estratègia de SEO".
El responsable d'Internet República assegura que un error reiterat dels emprenedors és gastar excessivament en SEM. "No té sentit gastar-se 300.000 euros en SEM i després regatejar per 30.000 euros en SEO". Es tracta d'una cursa de fons, a llarg termini i amb una dedicació constant.
El perfil de l'expert
Assegura que a l'hora de seleccionar la persona que s'encarregarà del SEO, l'ideal és trobar algú "de perfil tècnic, però que tingui nocions de màrqueting". Adverteix, però, que no és una tasca de baixa qualificació. "Als Estats Units un perfil SEO guanya 150.000 dòlars i a Espanya li volem pagar 20.000. Això fa que cada cop hi ha menys gent bona donant serveis a tercers".
A més, per tal d'optimitzar la inversió en SEO, destaca la necessitat de "buscar estratègies per tenir continguts virals, tasca per a la qual fan falta bons periodistes". Segons El-Qudsi, "quan més contingut tinguis, millor. És absurd tenir un web ben posicionat sense contingut".
El domini del mòbil
En un moment de canvi de paradigma, on el mòbil agafa la iniciativa, Ismael El-Qudsi lamenta que molts webs encara no s'hi adaptin. "És la nova era de la visibilitat", afirma rotund. Per posicionar-se bé al mòbil, "el principal factor és que la pàgina carregui ràpid. No pots esperar un minut a que carregui, ningú s'espera". Velocitat de càrrega i un disseny responsive, que s'adapti al dispositiu, són bàsics.
En aquest sentit, El-Qudsi recomana utilitzar eines gratuïtes de Google com Go Mo Meter, que "en 30 segons t'analitza la usabilitat del teu web al mòbil i l'ordinador. I a més et dóna suggeriments per millorar-lo".
Fer-te visible als Stores
A Espanya cada dia es descarreguen quatre milions d'aplicacions en els diferents stores. Aconseguir visibilitat entre una competència salvatge és un dels nous reptes dels experts en SEO i visibilitat. L'App Store Optimization (ASO) és un dels temes del moment.
"Coses com canviar la icona de la teva app et pot fer aconseguir més descàrregues", apunta El-Qudsi com alguna de les accions que es poden dur a terme. Això sí, recomana llançar l'aplicació alhora a tots els stores; així com aconseguir un volum de descàrregues molt alt i ràpid a l'inici. "Aconseguir moltes descàrregues de cop et posiciona al Top de la teva categoria. És interessant invertir en aquest sentit; així com a posicionar-te dins les paraules genèriques més buscades", conclou.