
La cruesa de l'actual crisi ha sacsejat tots els estaments socials, i les empreses no poden ser alienes a aquesta realitat. A partir d'aquesta tesi Josep Maria Batalla exposa la necessitat que les empreses apostin pel compromís social al seu llibre Las marcas buenas venden más y las buenas personas duermen mejor (Plataforma Editorial, 2013).
Segons Batalla, les empreses que inverteixen en accions socials milloren la seva reputació i augmenten les vendes. No es tracta, només, d'un tema d'ètica o sensibilitat, sinó que directament redunda en el compte de beneficis: "Si voleu vendre, heu de participar en compromisos socials", suggereix Batalla.
La figura clau és el consumidor, que cada vegada és més exigent. A igualtat de preu i qualitat, el consumidor triarà les marques més conscienciades socialment. En aquest sentit, Batalla cita un estudi internacional sobre el comportament dels consumidors segons el qual el 80% dels consumidors demana a les empreses que s'involucrin amb els problemes socials. No només que col·laborin, sinó que directament els resolguin. "De manera que l'empresa que no escolti el seu consumidor quedarà fora d'aquest joc", conclou.
Sensibilitat estesa
Segons Batalla, la majoria d'empreses ja estan duent a terme en l'actualitat accions de responsabilitat social i totes, tant les dineràries com les més imaginatives i elaborades, són positives i necessàries. Ara bé, Batalla –que assessora empreses en l'àmbit de la responsabilitat social corporativa, i a fundacions i ONG del Tercer Sector amb la seva empresa 1000friends- ha detectat que en alguns casos no s'està fent de manera ordenada, i algunes empreses no detecten retorn empresarial.
La recepta de Batalla passa per tres punts: que l'empresa centri els seus esforços en solucionar problemes relacionats amb el seu negoci per ser més creïble; pensar bé en quina acció es destinen els diners –una donació o alguna acció més treballada-; explicar i comunicar bé totes les teves accions.
"És una qüestió de combinar solidaritat i negoci", explica Batalla, que afegeix que quan les empreses tenen la garantia que la inversió en compromís social té un retorn en reputació i vendes sempre decideixen invertir més.
Diferents tipus de compromís social
Hi ha diferents maneres de vehicular el compromís social en l'àmbit de l'empresa. D'una banda trobem les empreses socials que, com la Casa de Carlota, el component social està relacionat amb la seva raó de ser. D'altres, com Toms o Who gives a crap, que ja van néixer amb un plantejament socialment responsable. I finalment la gran majoria, que tenint cadascuna la seva finalitat empresarial pròpia dediquen esforços a atendre problemàtiques socials diverses, com ara Women's Secret que han llançat una línia per a dones operades amb càncer de mama.
La comunicació del tercer sector
Batalla també posa l'èmfasi a les fundacions i ONG del Tercer Sector que han vist com la crisi ha canviat d'arrel les seves vies de finançament. La reducció de les aportacions públiques i la davallada de donacions les ha obligat a repensar les vies d'ingressos. Per això, creu que cada vegada han de perfeccionar les estratègies de màrqueting i comunicació, com qualsevol altra empresa, per aconseguir nous recursos per poder finançar les seves accions socials.
També les persones
Batalla, que va deixar la seva carrera de 25 anys en l'àmbit de la publicitat per "fer alguna cosa més transcendent que vendre rentadores", advoca perquè aquesta conscienciació es generalitzi també a nivell individual. "Tots hem de començar a pensar com podem ajudar, i no sempre necessàriament amb diners", explica. "Són petits gestos. Si ets empresari, ho has d'aprofitar per guanyar diners, i si ets particular, per dormir una mica millor per la nit", sentencia.